165 793 läst · 1 153 svar
166k läst
1,2k svar
Prylarnas pris: Pryl-HLR
Ha ha, närmaste grannen bor 250m bort, så det är nog lungt 👍ClasseClas skrev:
Känner mig själv bara att om jag inte fixar det ordentligt nu så kommer det aldrig att bli gjort. 🙄
Kannibaliserade en gammal nätdel med en liten X2-kondensator, så jag testar med den så länge.
Jaha, ingen cigarr tyvärr... 😢C cpalm skrev:
Stendöd.
Vilket jag hade på känn eftersom jag trots viss panik har en vag bild av att den "dog" samtidigt som det började slå lågor ur den, och säkringen gick inte.
Men kretsschemat antyder att det bara är avtryckaren som ligger i serie med kondensatorn och fick smaka på kortslutningsströmmen.
Så jag får väl kontrollmäta den som nästa steg...
I värsta fall är väl den förstörda kodningen ett tecken på annat fel som genererar mer spikar än kodningar ”orkade med”… 🤔
Använd dina sinnen för syn och lukt…inspektera lindningar och triac.
Är den död kanske det är avbrott i triacen eller någon temperatursänkning på fältlindnmgen?
Använd dina sinnen för syn och lukt…inspektera lindningar och triac.
Är den död kanske det är avbrott i triacen eller någon temperatursänkning på fältlindnmgen?
Allt annat ser visuellt fint ut så jag skall ta och mäta lite när jag får tid.
Förhoppningsvis inget fel på TRIAC-modulen, för den lär jag bara hitta som officiell reservdel.
Kan dock inte se någon felsituation som skulle leda till att sågen dör och i samma stund får följden att den skjuter kondensatorn. Ja, möjligen en extern jättespik/överspänning i matningen då typ blixtnedslag.
Förhoppningsvis inget fel på TRIAC-modulen, för den lär jag bara hitta som officiell reservdel.
Kan dock inte se någon felsituation som skulle leda till att sågen dör och i samma stund får följden att den skjuter kondensatorn. Ja, möjligen en extern jättespik/överspänning i matningen då typ blixtnedslag.
Det går ju att tänka sig att avtryckaren gått sönder av kortslutningen i X-kondensatorn. Det kan du ju enkelt kontrollera.C cpalm skrev:
Om schemat du visar är för just den sågen finns det nog goda chanser att laga den. Det är sex komponenter i regulatorn. Själva triacen är säkert en standardkomponent och skulle just den inte gå att få tag på så går det säkert att hitta en med motsvarande data. Diacen är förmodligen kinkigare med att du får rätt data på den. Men det borde inte heller vara omöjligt. Utöver dessa är det bara två potentiometrar, en kondensator och ett motstånd. Dessa kan du hyfsat enkelt mäta upp.
Ja precis, avtryckaren är som sagt min förstakandidat för vidare undersökning.
Men det kan ju vara nåt enkelt relaterat till min dissekering också. Vi får se.
Den streckade rutan runt TRIAC-kretsen betecknar tyvärr en ointränglig "blob" som dessutom har en väldigt speciell formfaktor. Så det går inte att byta några enskilda komponenter där.
Men det kan ju vara nåt enkelt relaterat till min dissekering också. Vi får se.
Den streckade rutan runt TRIAC-kretsen betecknar tyvärr en ointränglig "blob" som dessutom har en väldigt speciell formfaktor. Så det går inte att byta några enskilda komponenter där.
Har man ett annat skrotat elverktyg kan man stjäla effektregleringen från det också. Men besvärligare måste man väl ändå säga att det är?S skaraborgsfakir skrev:
A Avemo skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så här ser alltså själva modulen ut, som synes lite speciell formfaktor så det är inte helt snutet ur näsan att stoppa in något annat.
Har nu mätt avtryckaren och det är till synes avbrott i ena polen, så skall försöka se om den går att pillra isär för närmare undersökning.
Börjar bli lite orolig för att andra batteriet till min Hitachi Borr/slagborr/skruvdragare ska ge upp också.
Har letat litiumjon batterier en längre tid på kinesiska siter, men att inte veta vad man får för kvalité känns inte bra och köpa styckvis på svenska siter känns lite dyrt till en gammal maskin.
Men så hittade jag ett lämpligt och prisvärt donatorbatteri på Jula. 😃
Ok, Rätt dimension 18650 👍
Kapacitet tja… 2.0 Ah vilket är något högre än originalet på 1,5Ah.
Även om batteripacken passade fint i bottendelen, så behövs lite detaljer som löst på olika sätt.
Vilket gjorde att jag fick kapa de svetsade blecken. 😢
Antar den ens temperatursensorn är för laddningen och den andra för överbelastning vid användning.
Den tjocka plasten på ovansidan batterierna gjorde ”stolpen” för hög,
men efter lite karvande i plasten, mest på stolpen, så gick ”locket på”.
Test av laddnivå fick vara. Såg lite jobbigt ut att såga ut de fyra leddarna, knapp och tillhörande komponenter från det ytmonterade kretskortet… 🤪
Blev lite över. Gamla batterierna och kretskortet från nya batteripackaen.
Batteriet provkört OKAY!
Har letat litiumjon batterier en längre tid på kinesiska siter, men att inte veta vad man får för kvalité känns inte bra och köpa styckvis på svenska siter känns lite dyrt till en gammal maskin.
Men så hittade jag ett lämpligt och prisvärt donatorbatteri på Jula. 😃
Logga in
Skapa konto
Ok, Rätt dimension 18650 👍
Logga in
Skapa konto
Kapacitet tja… 2.0 Ah vilket är något högre än originalet på 1,5Ah.
Logga in
Skapa konto
Även om batteripacken passade fint i bottendelen, så behövs lite detaljer som löst på olika sätt.
Vilket gjorde att jag fick kapa de svetsade blecken. 😢
Antar den ens temperatursensorn är för laddningen och den andra för överbelastning vid användning.
Logga in
Skapa konto
Den tjocka plasten på ovansidan batterierna gjorde ”stolpen” för hög,
men efter lite karvande i plasten, mest på stolpen, så gick ”locket på”.
Logga in
Skapa konto
Test av laddnivå fick vara. Såg lite jobbigt ut att såga ut de fyra leddarna, knapp och tillhörande komponenter från det ytmonterade kretskortet… 🤪
Blev lite över. Gamla batterierna och kretskortet från nya batteripackaen.
Batteriet provkört OKAY!
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 588 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 588 inlägg
Vet inte vilken del du menar, men det finns reparationsvideos på YT där de plockar ner maskinen. Bl a denna kanalen:
https://www.youtube.com/@proexservis
Bara sök på F9.
https://www.youtube.com/@proexservis
Bara sök på F9.
Kan återrapportera att jag nu har en fungerande Electrolux Pure F9 dammsugare igen.
Som alltid är det enkelt när man väl vet hur man ska göra 😄
@MultiMan länk ovan visar en del, men jag hittade inget som visade hur man kom in i teleskopröret och kunde komma åt slangen.
Hittade en annan fransk(?) film som gav lite ledtrådar.
När det kom till kritan så var det bara EN skruv som behövde lossas.
Sedan gick det med lite lagom våld att dra ut en "skena" ur röret och sedan kunde motor & slang dras av från röret.
Missade vid återmonteringen att trä på motordelen på rätt fals vilket gjorde att laddstiften hamnade fel i laddaren med 2mm, men det var lätt fixat efter en natts sömn.
Som kuriosa så kan jag nämna att jag hittade en usbanslutning bakom en liten plastkåpa intill dammbehållaren under demonteringen i min jakt efter den rätta vägen.
Undrar vad en dammsugare ska med det till...😂
Som alltid är det enkelt när man väl vet hur man ska göra 😄
@MultiMan länk ovan visar en del, men jag hittade inget som visade hur man kom in i teleskopröret och kunde komma åt slangen.
Hittade en annan fransk(?) film som gav lite ledtrådar.
När det kom till kritan så var det bara EN skruv som behövde lossas.
Sedan gick det med lite lagom våld att dra ut en "skena" ur röret och sedan kunde motor & slang dras av från röret.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Missade vid återmonteringen att trä på motordelen på rätt fals vilket gjorde att laddstiften hamnade fel i laddaren med 2mm, men det var lätt fixat efter en natts sömn.
Som kuriosa så kan jag nämna att jag hittade en usbanslutning bakom en liten plastkåpa intill dammbehållaren under demonteringen i min jakt efter den rätta vägen.
Undrar vad en dammsugare ska med det till...😂