nino nino skrev:
Har en fjärrkontroll till tv som börjar bråka.

Kollar jag genom mobilkameran så blinkar dioden/lampan/sändaren vad det nu är vid sänkning av ljudet men inte om jag ökar, kan blinka till en gång.

Kan det vara skit på kretskortet så jag ska plocka isär och göra rent ytorna?
Batterierna är nya
Det är mest troligt skit mellan knappens kontaktyta (någon typ av kol skulle jag tro) som ska sluta spiralkretsen på kretskortet. Det kan också vara förslitning så det blir dålig kontakt. I båda fallen får du ta isär fjärren och kolla hur det ser ut. Om det bara är smuts så räcker det med rengöring, gärna med isopropanol men det funkar med T-sprit också. Om det är förslitning så kan du testa att klippa till en bit koppartejp som ersätter knappens kontaktyta. Jag fixade bara för några dagar sedan en glappande Nexa-fjärr just mha koppartejp. (y)

• Gilla
nino
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Det är mest troligt skit mellan knappens kontaktyta (någon typ av kol skulle jag tro) som ska sluta spiralkretsen på kretskortet. Det kan också vara förslitning så det blir dålig kontakt. I båda fallen får du ta isär fjärren och kolla hur det ser ut. Om det bara är smuts så räcker det med rengöring, gärna med isopropanol men det funkar med T-sprit också. Om det är förslitning så kan du testa att klippa till en bit koppartejp som ersätter knappens kontaktyta. Jag fixade bara för några dagar sedan en glappande Nexa-fjärr just mha koppartejp. (y)

Vet inte riktigt vad det är för fel

Bild på kretskortet

Närbild av ett grönt kretskort med synliga ledningar och en gul prick.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Högra övre ovanför den gula pricken är volym +

Zoomad bild på kretskort med knappar, en markering nära volymknapp över gul prick.
Skapa konto

Här blir det väl vänstra

Zoomad bild på kretskortet

Zoomad bild på grönt kretskort med kopparledningar och en gul prick.
Skapa konto

Kan få det att funka med en annan knapp ibland, så det är kanske slitet på kretskortet?

Tror jag har en sån 5i1 dosa nånstans, kanske får rota fram den istället

nino nino skrev:
Kan få det att funka med en annan knapp ibland, så det är kanske slitet på kretskortet?
Min spis var lite glapp i vreden. Det var kolbanor på mönsterkort och släpskor på vreden. Jag plockade isär dem och rengjorde korten med disksvamp och polerande rengöringsmedel. Sedan var vreden som nya. Det kanske fungerar på din fjärrkontroll också. Se till att skölja helt rent och torka torrt innan du sätter ihop fjärren igen bara.

• Gilla
nino
  • Laddar…
Som Avenmo (och jag skrev) gör ordentligt, men försiktigt, rent. Funkar det ändå inte så behöver du sätta en metallisk tejp på knappdelen. Kretskortet ser inte skadat ut, så det bör inte vara något problem där.

nino nino skrev:
Vet inte riktigt vad det är för fel

Bild på kretskortet

[bild]

Högra övre ovanför den gula pricken är volym +

[bild]

Här blir det väl vänstra

Zoomad bild på kretskortet

[bild]

Tror jag har en sån 5i1 dosa nånstans, kanske får rota fram den istället
Jag tror det är elektriskt ledande gummi i knapparna. Några gånger funkar sprit(rengöring) av kretskort och knapp, men till slut hjälper inte det heller. Möjligen är det ett ledande skikt på knappen som slits. Har ingen bra metod när det inte längre funkar tyvärr. Tänkte prova typ denna typ av ledande lim nån gång, men inte kommit till skott än.
https://www.mekster.se/loctite-lim-transparent-2g-660223.html

Jag använder numera programmerbar universalfjärr eller app till allt för att slippa slita ut originalfjärren.

/Höghus

Redigerat:
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Skulle man kunna limma på aluminiumfolie på gummit?

• Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Skulle man kunna limma på aluminiumfolie på gummit?
Lagade tidigare några fjärrar med aluminiumtejp.
Körde med hålslag för att få ut lagom storlek.

• Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
Jag fixade en fjärr med rengöring, två veckor efter fixade hunden den med.

Då gav jag upp att fixa den igen, det finns gränser …

Sönderbiten fjärrkontroll med synliga kretskort och knappar, tydligt utsatt för hundtuggning.
Skapa konto

• Haha
  • Wow
  • Ledsen
Alfredo och 9 till
  • Laddar…
Min vattenpump har under en tid låtit mer och mer illa. Såsom den ser ut har jag funderat på om det var dags att byta den mot en djupbrunnspump i stället. Men nu provade jag att skruva loss motorn och starta den. Det lät fortfarande förfärligt. Jag plockade isär den och beställde nya lager. Sedan tänkte jag se om det gick att få tyst på befintliga. Bort med tätningsringarna, tvätta rent, i med nytt fett och tillbaka med ringarna så var det en mycket mer civiliserad ljudnivå. Jag lär byta lager när de nya kommer, men den är reda mycket tystare. Den får gå ett tag till.
En rostig och gammal vattenpump i ett förrådsrum, omgiven av ledningar och rör.
Skapa konto

• Gilla
Marcussjogren och 12 till
  • Laddar…
Woods M10 avfuktare med 4+ år på nacken gav upp och var väldigt varm. Lite felsökning gav en tydlig indikation på trasig fläktmotor.

2 mail senare så var det bara att hämta ut motorn på posten och byta den. Resultat: som ny igen!

All cred till Woods kompetenta och trevliga personal som fixade allt enkelt.

• Gilla
Dalbotant och 4 till
  • Laddar…
Helt rätt resonerat att byta lagren även om du fått lite ordning på dem. När lager väl börjar väsnas är de att anse som förbrukade.

Snyggt jobbat! Väldigt många hade kasserat pumpen och köpt en helt ny. (y)

P Paxman skrev:
Helt rätt resonerat att byta lagren även om du fått lite ordning på dem. När lager väl börjar väsnas är de att anse som förbrukade.

Snyggt jobbat! Väldigt många hade kasserat pumpen och köpt en helt ny. (y)
Tätningsringarna är ganska förstörda efter min hantering. Och slitaget på lagren försvinner inte för att man byter fett. Men på det här viset så är den betydligt tystare medan jag väntar på leverans av de nya lagren. Lagren kostar 200 kr inklusive frakt. Så det blir mycket billigare än en ny pump. Men det senare kanske ändå kommer tids nog.

• Gilla
MagHam och 2 till
  • Laddar…
Fick köpa nytt koppel men det gnagde lite... visst måste det gå att ta isär om det gått att montera ihop?

Demonterat hundkoppel med synligt damm och ludd som påverkat mekanismen.
Skapa konto

Det var bara damm och ludd som stoppade fjärdet/stoppets rörelse så att det högg tag i hjulet för löplinan.

Ganska onödigt att slänga ett tyskt kvalitetkoppel för att det samlats dammludd i det. Det var inte konstruerat för att tas isär, men det gick tom att få ihop igen.

• Gilla
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
Jag chansade och köpte den här slåtterbalken som inte fungerade på blocket. Enligt uppgift fungerade den förra året men inte nu. Gnista fanns och när man hällde en skvätt bensin direkt i cylindern så tände den till några gånger. Men det verkade inte komma bensin genom förgasaren.
En slåtterbalk med blå ram och vit styrstång, parkerad på en gräsmark.
Skapa konto

Membranet var sprucket. Enligt information jag hittar slutade Tecumseh att tillverka småmotorer 2008. Men jag hittade en webbutik där det fanns förgasarmembran till Tecumseh. Just den modellen stod inte med, men det såg likt ut på bilden. Så jag chansade igen och det passade. Nu har jag en fungerande slåtterbalk. Och den låter förfärligt.
Hand håller upp ett sprucket förgasarmembran från en Tecumseh småmotor.
Skapa konto

• Gilla
hus520 och 8 till
  • Laddar…
AXS
A Avemo skrev:
Jag chansade och köpte den här slåtterbalken som inte fungerade på blocket. Enligt uppgift fungerade den förra året men inte nu. Gnista fanns och när man hällde en skvätt bensin direkt i cylindern så tände den till några gånger. Men det verkade inte komma bensin genom förgasaren.
[bild]
Membranet var sprucket. Enligt information jag hittar slutade Tecumseh att tillverka småmotorer 2008. Men jag hittade en webbutik där det fanns förgasarmembran till Tecumseh. Just den modellen stod inte med, men det såg likt ut på bilden. Så jag chansade igen och det passade. Nu har jag en fungerande slåtterbalk. Och den låter förfärligt.
[bild]
Har en likadan, det enda bra med den är det punkteringsfria hjulet. :D

• Haha
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.