En dag i våras brann lägenhetshuset vi bodde i på skidsemestern upp.

Brandmän bekämpar en kraftig brand i ett lägenhetshus på natten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lägenheten låg längst ut till vänster, i den värst drabbade delen. Det blev en totalskada och det enda vi fick ut med hjälp av brandmännen dagen efter var sonens ärvda och djupt älskade gosedjur och min datorväska där bla bilnycklarna låg så vi kunde komma hem.

Datorväskan var genomblöt och stelfrusen utanpå, full med aska, sot och brunt släckvatten inuti. Det bokstavligen forsade ut vatten ur datorn som fanns i väskan när jag tog upp den. Det finns tyvärr inga bilder på detta då jag inte hade sinnesnärvaro nog att fotografera just då.

Eftersom jag givetvis slarvat lite med backup så plockade jag ut SSD-disken. Det kändes i alla fall bättre att göra något…

Väl hemma några dygn senare plockade jag isär datorn i molekyler, allt var dyngsurt och med frätskador på alla oskyddade kontaktytor.

Öppen bärbar dator nedmonterad till komponentnivå med vattenskador och oxid på kontakterna.
Skapa konto

Allt torkades torrt noga och behandlades sedan försiktigt med en lösning med vatten, ättika och vinäger som löser upp oxid väldigt bra. Därefter noggrann torkning och rengöring med isopropylalkohol och sedan försiktig varmluftsblåsning. Allt packades sedan in i silca-gel påsar och fick ligga där ett par veckor.

Därefter blev det ytterligare en behandling av kontakterna med vatten, vinäger och ättika då vissa kontakter oxiderat lite mer.

Efter lite hjälp från DELL-supporten med en grundlig reset så fick jag igång den och allt fungerar nu klockrent. Det var mer än jag någonsin kunde hoppas på :D.
Dell bärbar dator på ett bord visar en skärmsläckare med bergslandskap, datum och tid.
Skapa konto

Hur gick det då med det oersättliga gosedjuret som även det var dränkt i släckvatten, aska och sot? Jo, efter ett par försiktiga handtvättar, tre ozonbehandlingar och lite pälskirurgi är det åter i famnen hos en väldigt lycklig kille :love:.

Som synes av färgen på pälsen har det varit ganska varmt i sängen där han låg…

Gosedjur med ojämn färgning ligger på rött tyg, skadat efter en lägenhetsbrand.
Skapa konto
Barn lagar ett älskat gosedjur på ett bord med sytillbehör, efter skador från en lägenhetsbrand.
Skapa konto

Jag är bara så oerhört tacksam att ingen kom till fysisk skada i branden. Det har varit många ”tänk om…” efteråt.

• Gilla
  • Älska
  • Wow
och en till och 19 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
En dag i våras brann lägenhetshuset vi bodde i på skidsemestern upp.

[bild]
Lägenheten låg längst ut till vänster, i den värst drabbade delen. Det blev en totalskada och det enda vi fick ut med hjälp av brandmännen dagen efter var sonens ärvda och djupt älskade gosedjur och min datorväska där bla bilnycklarna låg så vi kunde komma hem.

Datorväskan var genomblöt och stelfrusen utanpå, full med aska, sot och brunt släckvatten inuti. Det bokstavligen forsade ut vatten ur datorn som fanns i väskan när jag tog upp den. Det finns tyvärr inga bilder på detta då jag inte hade sinnesnärvaro nog att fotografera just då.

Eftersom jag givetvis slarvat lite med backup så plockade jag ut SSD-disken. Det kändes i alla fall bättre att göra något…

Väl hemma några dygn senare plockade jag isär datorn i molekyler, allt var dyngsurt och med frätskador på alla oskyddade kontaktytor.

[bild]
Allt torkades torrt noga och behandlades sedan försiktigt med en lösning med vatten, ättika och vinäger som löser upp oxid väldigt bra. Därefter noggrann torkning och rengöring med isopropylalkohol och sedan försiktig varmluftsblåsning. Allt packades sedan in i silca-gel påsar och fick ligga där ett par veckor.

Därefter blev det ytterligare en behandling av kontakterna med vatten, vinäger och ättika då vissa kontakter oxiderat lite mer.

Efter lite hjälp från DELL-supporten med en grundlig reset så fick jag igång den och allt fungerar nu klockrent. Det var mer än jag någonsin kunde hoppas på :D.
[bild]

Hur gick det då med det oersättliga gosedjuret som även det var dränkt i släckvatten, aska och sot? Jo, efter ett par försiktiga handtvättar, tre ozonbehandlingar och lite pälskirurgi är det åter i famnen hos en väldigt lycklig kille :love:.

Som synes av färgen på pälsen har det varit ganska varmt i sängen där han låg…

[bild] [bild]

Jag är bara så oerhört tacksam att ingen kom till fysisk skada i branden. Det har varit många ”tänk om…” efteråt.
Hemsedal?

Ja.

Var där i sommar tur att ingen blev skadad

På natten två dagar tidigare blåste det 47 m/s. Hade detta hänt då trodde brandmännen att elden hade tagit allt i sin väg hela vägen ner till centrum, inklusive ett par hytteområden, ett hotell, en camping och riskerat att ödelägga mer eller mindre hela Hemsedal.

Bekämpning från luften hade inte varit möjligt från luften under de väderförhållandena.

• Wow
Plätt Fia
  • Laddar…
Satte nya power knappen på plats i diskmaskinen

Närbild på diskmaskins framkant med nyinstallerad power-knapp.
Skapa konto

och började sen plocka isär stavmixern som bara går att köra på max, rasslade i den så misstänkte att det var en knapp som givit upp i den med.

Nedmonterad stavmixer med lösa delar och verktyg utspridda på köksbänken.
Skapa konto

Blev ju lite förvånad när denna trillade ut,

3FFDB636-D579-4C00-A6D5-4E59C8A103BB.jpeg
Skapa konto

Vibrerar tydligen rejält i mixern. Beställt nya triackar så finns i reserv till andra mixern med.

• Gilla
  • Wow
ergonomen och 7 till
  • Laddar…
Spaden håller fortfarande ihop.
Flisan som är borta är från då skaftet gick av.

En lagad träspade med metallbindning nära bruten del, i en trädgård med skottkärra i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
LoweW och 3 till
  • Laddar…
Ny diskmaskinsutmaning idag.

Luckan gick inte att öppna i morse. Handtaget i luckan verkade förvisso fungera, men något annat strulade. Jag misstänkte direkt Electrolux märkliga barnspärr som dels gör att man riskerar att starta maskinen med halvstängd lucka och dels är gjord i väldigt vek plast.

Efter lite pillande så visade det sig mycket riktigt vara barnspärren som gått sönder och luckan gick nu att öppna. Skönt att få ut rena tallrikar till middagen.

Men 278kr för en lika dysfunktionell plastbit i Electrolux reservdelsshop kändes inget vidare.

Några brickor, en bit 3mm plåt och en M4-skruv fick ersätta plasten. Nu går luckan att öppna och stänga och den riskerar inte att ha en glipa heller. Det enda kluriga var att få låsbygeln att bli lagom rörlig.

Öppnad diskmaskin med synlig hemmagjord metallreparation av låset, bredvid det trasiga plastiga barnspärret.
Skapa konto

Gamla låsfästet till vänster. Nya nere i mitten.

• Gilla
Immobil och 5 till
  • Laddar…
Den bättre häften jobbar på BVC och tog hem en trasig våg de tar med sig på hembesök.

Glömde bilderna, men elektoniken var byggd som en billig leksak från kina, så kabeln från batterierna var sträckt och hade lossat från sin lödning.
Lätt fixat av en med lödkolv.

• Gilla
Hammarfall och 2 till
  • Laddar…
Den relativt billiga luftavfuktaren från Jula hade slutat avfukta. Kompressorn gick men fläkten hördes inte. En handfull skruvar och plast-clips senare så observerade jag detta:

Ytterligare två skruvar, en gång plast-clips, och ett knippe kablar behövdes avlägsnas för att få loss fläkten och dess hållare. Skruv och bricka låg och skramlade i vattendraget
Närbild av demonterad luftavfuktare som visar kondensorn och lossad fläkthållare med en skruv.
Skapa konto

Vanlig M4 mutter... Tyvärr hade jag ingen M4 låsmuttern på lager så det blev återmontering av original men med en dutt gänglås istället. Förhoppningsvis lever den vidare en god tid framöver!
Passade även på att blåsa rent kondensorn och evaporatorn, de var rejält dammiga (har blåst rent dem tidigare, men inte i nedmonterat tillstånd, så det har blivit mediokert resultat tidigare, nu var det lätt att komma åt).
Demonterad fläkt med blåa blad i en luftavfuktare, med synliga skruvar och en del damm.
Skapa konto

Öppnad luftavfuktare med exponerade kablar och komponenter under underhåll.
Skapa konto

• Gilla
LoweW och 8 till
  • Laddar…
Både jag och svärmor noterade en MTB som låg slängd i deras grannes byggcontainer, enligt grannen var det punka på den och nått till (antar att barnet dessutom nått moppeålder) och att vi fick ta den om vi ville ha den. Med ett par barn i lämplig ålder i familjen fiskades den upp och fraktades hem till mig.

Däcken håller tryck, växlarna växlar hur fint som helst, enda var att lockouten var kass.
En liten impulsfjäder från schneider gjordes lite längre, och lite kreativt montage så funkade den igen :)

Då ska vi bara se om den hittar ett lämpligt hem!
Vit och blå mountainbike lutad mot vägg i garage med smutsiga däck och synlig fjädring.
Skapa konto

• Gilla
  • Wow
  • Älska
Fartland och 14 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Både jag och svärmor noterade en MTB som låg slängd i deras grannes byggcontainer, enligt grannen var det punka på den och nått till (antar att barnet dessutom nått moppeålder) och att vi fick ta den om vi ville ha den. Med ett par barn i lämplig ålder i familjen fiskades den upp och fraktades hem till mig.

Däcken håller tryck, växlarna växlar hur fint som helst, enda var att lockouten var kass.
En liten impulsfjäder från schneider gjordes lite längre, och lite kreativt montage så funkade den igen :)

Då ska vi bara se om den hittar ett lämpligt hem!
[bild]
Snyggt räddat! Men fan vad sånt beteende (från grannen) får mig att känna att det nog ändå är dags för en rejäl ekonomisk kris. Slit och släng. Hej och hå. Kommer vi någonsin skärpa oss?

• Gilla
fremax och 3 till
  • Laddar…
hobbs hobbs skrev:
Snyggt räddat! Men fan vad sånt beteende (från grannen) får mig att känna att det nog ändå är dags för en rejäl ekonomisk kris. Slit och släng. Hej och hå. Kommer vi någonsin skärpa oss?
Det är tråkigt att se så mycket saker slängas.
Men tyvärr är många inte intresserade av att reparera själv, och ska man låta någon annan göra det åt en blir det snabbt dyrare än att köpa nytt :sweat:

• Gilla
nino
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Det är tråkigt att se så mycket saker slängas.
Men tyvärr är många inte intresserade av att reparera själv, och ska man låta någon annan göra det åt en blir det snabbt dyrare än att köpa nytt :sweat:
Så är det ju och det är ju ett systemfel i sig, men jag kan tycka att det ändå finns något personligt ansvar i att inte bara följa minsta motståndets väg.. Jag vet ju inget om omständigheterna såklart, men en cykel med lite småfix borde inte vara så svårt att skänka bort. Eller be en kompis fixa. Eller typ vad som helst utom att bara slänga något som med (vad det verkar) små medel kunnat göras användbart igen.

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
AnneFi
hobbs hobbs skrev:
Och så själv är man helt tvärt om. Har precis sparat på delarna efter min mammas rullgardiner när hon bytte för jag tänker att jag kanske kan använda dem till att tillverka nya.

• Gilla
Fartland och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.