AXS AXS skrev:
Har en likadan, det enda bra med den är det punkteringsfria hjulet. :D
Jag gav 1100 kr för den. Membranet kostade 118 kr inklusive frakt. Efter dagens provkörning tror jag att den var värd det. Men det är definitivt ingen kvalitetsmaskin. Vet du ungefär hur gammal den är? Säljaren gissade på 15 år. Men jag gissar på mer.
 
AXS
A Avemo skrev:
Jag gav 1100 kr för den. Membranet kostade 118 kr inklusive frakt. Efter dagens provkörning tror jag att den var värd det. Men det är definitivt ingen kvalitetsmaskin. Vet du ungefär hur gammal den är? Säljaren gissade på 15 år. Men jag gissar på mer.
A Avemo skrev:
Jag gav 1100 kr för den. Membranet kostade 118 kr inklusive frakt. Efter dagens provkörning tror jag att den var värd det. Men det är definitivt ingen kvalitetsmaskin. Vet du ungefär hur gammal den är? Säljaren gissade på 15 år. Men jag gissar på mer.
Du kan få köpa "min" för 500:-!

Minst 25 år, den har ersatts av en gul variant som inte körts på 10år. Men de kanske har tilllverkats under lång tid.
 
Idag har jag lagat toaletten här hemma. Den horisontella delen som drar upp bottenventilen har en tid suttit aningen löst så den har lossnat när det har dragits för hårt i spolknoppen. Senast när jag skulle montera tillbaka den lyckades jag spola ner den istället. Tråkigt nog hittade jag inte bara den delen som reservdel, utan då skulle det köpas ett helt kit för flera hundra kronor. Det kändes väldigt onödigt, så då fick jag plocka fram min kreativa sida och konstruera en egen lösning. För att göra en ny del tog jag en utsliten tandborste som jag helt enkelt sågade, slipade och borrade till en form som passade. Så nu fungerar det utmärkt igen och ska förhoppningsvis hålla i några år till. (och dottern som fick välja en ny tandborste blev helnöjd)
Reparerad toalett med en utsliten tandborste som en ersättningsdel i cisternmekanismen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dalbotant och 8 till
  • Laddar…
Skönt när reservdelar kan tillverkas på ett enkelt sätt. För något år sedan fixade jag till vår toalett som börjat med otyget att läcka lite vatten mellan cisternens vägg och lock vid påfyllning.
Lösningen blev en liten bit sönderklippt schampoflaska som fästes som en liten keps på utloppet och riktade om flödet lite.
 
  • Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Jag chansade och köpte den här slåtterbalken som inte fungerade på blocket. Enligt uppgift fungerade den förra året men inte nu. Gnista fanns och när man hällde en skvätt bensin direkt i cylindern så tände den till några gånger. Men det verkade inte komma bensin genom förgasaren.
[bild]
Membranet var sprucket. Enligt information jag hittar slutade Tecumseh att tillverka småmotorer 2008. Men jag hittade en webbutik där det fanns förgasarmembran till Tecumseh. Just den modellen stod inte med, men det såg likt ut på bilden. Så jag chansade igen och det passade. Nu har jag en fungerande slåtterbalk. Och den låter förfärligt.
[bild]
Nu fick jag anledning att fundera igen på om det var ett bra köp. När jag körde med slåtterbalken så fastnade den. Jag kunde rucka loss den och köra mer. Men det samlades metallspån på balken. Det här lagret var inte bra. Inga spår kvar av kulhållarna. Och det är inkapslat mellan pressade plåtprofiler som är punktsvetsade ihop. Jag gick bet på att hitta den vevstaken som reservdel.
Närbild av skadat lager i slåtterbalk med synliga metallspån och punktsvetsade plåtprofiler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter en stunds övertalning med huggmejsel fick jag ut lagret.
Bild på en verkstadsbänk med mejslar, skruvmejslar och en demonterad metallkomponent med nytt lager.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och efter en stunds övertalning med skruvstäd hammare och dorn satt det nya lagret på plats.
Reparerad slåtterbalksvevstake med nytt lager i ett skruvstäd, verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu kan jag klippa lite mer sly och högt gräs.
 
  • Gilla
  • Älska
Workingclasshero och 5 till
  • Laddar…
AXS
A Avemo skrev:
Nu fick jag anledning att fundera igen på om det var ett bra köp. När jag körde med slåtterbalken så fastnade den. Jag kunde rucka loss den och köra mer. Men det samlades metallspån på balken. Det här lagret var inte bra. Inga spår kvar av kulhållarna. Och det är inkapslat mellan pressade plåtprofiler som är punktsvetsade ihop. Jag gick bet på att hitta den vevstaken som reservdel.
[bild]

Efter en stunds övertalning med huggmejsel fick jag ut lagret.
[bild]

Och efter en stunds övertalning med skruvstäd hammare och dorn satt det nya lagret på plats.
[bild]

Nu kan jag klippa lite mer sly och högt gräs.
Ska jag plocka några reservdelar åt dig? Du kanske behöver fler?
 
AXS AXS skrev:
Ska jag plocka några reservdelar åt dig? Du kanske behöver fler?
Har du delar över så gärna. Var finns de?
 
AXS
A Avemo skrev:
Har du delar över så gärna. Var finns de?
Ska till den i helgen, sen kan jag ta upp delar till Sthlm.

Se tidigare i tråden.
 
Inte min pryl, men sonens. Han fick den när vi var på loppis för någon vecka sedan och tyvärr hade säljaren fel när hon sa att det var komplett.
Bilde av et fullført puslespill som viser animasjonskarakteren Lynet McQueen fra filmen Cars på et bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så kan vi ju inte ha det bestämde vi oss för! Sagt och gjort:
Pussel med Lightning McQueen från Bilar, komplett på grönt mönstrat underlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
  • Älska
Lintto1 och 13 till
  • Laddar…
En av våra spadar knäcktes i skaftet -diagonalt över nästan hela skaftet- så jag tog beslutet att se om det gick att laga.
Limmade med epoxi och klämde ihop med flera skruvtvingar samt satte på två rörklämmor där skaftet gått av.

Har hållit i två månader nu med grävande och bändande av plattor på uteplatsen.

Reparerad spade med epoxilim, skruvtvingar och rörklämmor på ett verkstadsbord med verktyg och handskar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
JuggeH och 1 till
  • Laddar…
Lagade min åtta år gamla flytring då ena blåsan fått små läckor i en skarv. Använde Tear Aid B och än har det hållit bra. Lagade den andra blåsan för två år sedan.

Det är omöjligt att få tag i nya blåsor så det lutar väl åt att så småningom -om ett år eller tre- köpa en helt ny, har det väl börjat med att man behöver laga så kommer troligen nya läckor uppstå efter hand...

"Flytring" undrar någon?
Det är en upplåsbar stol kan man säga, man sitter iklädd vadarbyxor och med fenor på fötterna och kan förflytta sig i sjö eller annat vatten när man fiskar (i USA jagar man ofta fågel från flytring).
Det finns de som tycker det ser löjligt ut men för mig är det guds gåva, jag kan bära den med lätthet på ryggen och när jag sitter i vattnet kommer jag åt att fiska på alla ställen samt -till skillnad från vad många tror- så skräms fisken inte. Jag är enormt avslappnad och nästan lite lycklig när jag sitter och väntar på vakande fisk.

Bild på lagning
Närbild på en lagad flytring med Tear-Aid reparationsplåster applicerat på skarven.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här glider jag sakta nedför en å och fiskar av kanterna efter abborre
En person i upplåsbar flytring förflyttar sig på vatten med fenor på fötterna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Av en slump fotograferades jag från luften för några år sedan när jag är i en regnbågssjö. Jag kontaktade den som flög och fick en lågupplöst bild
Flytring med person ovanifrån, svävar i vatten med tydlig lina, i lugnt och avslappnat fiskeögonblick.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här kan man se att ena blåsan är lite mjuk på grund av läcka
Upplåsbar blå flytring med små läckor lagade med Tear Aid B, vadarbyxor och fenor, placerad på en brygga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Hajen11 och 8 till
  • Laddar…
Fario Fario skrev:
En av våra spadar knäcktes i skaftet -diagonalt över nästan hela skaftet- så jag tog beslutet att se om det gick att laga.
Limmade med epoxi och klämde ihop med flera skruvtvingar samt satte på två rörklämmor där skaftet gått av.

Har hållit i två månader nu med grävande och bändande av plattor på uteplatsen.]
Exakt samma sak hände med en av våra spadar (har för mig att det var en Fiskars). Jag försökte laga den med epoxi och glasfiberväv runt om, men det höll inte. Dock tänkte jag inte på slangklämmor...men är inte de ganska mycket i vägen när man använder spaden?

Resterna av mitt spadskaft, som ju har ett rätt ergonomiskt handtag, ska nu istället användas till en dressraka gjord av gamla väggskenor för ett konsolhyllsystem. (y)
 
  • Gilla
Fario
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Exakt samma sak hände med en av våra spadar (har för mig att det var en Fiskars).
Vår spade är också en Fiskars.
Nej, slangklämmorna är inte i vägen, inte vad vi märkt av än i alla fall. Det är mest min fru som använder spadarna och hon är nöjd med lagningen
 
  • Gilla
Paxman
  • Laddar…
Fario Fario skrev:
Vår spade är också en Fiskars.
Nej, slangklämmorna är inte i vägen, inte vad vi märkt av än i alla fall. Det är mest min fru som använder spadarna och hon är nöjd med lagningen
Happy wife, happy life! :giggle:
 
  • Gilla
GladanS
  • Laddar…
Hjälpte svågern med att fixa hans Ikea diskmaskin. Efter lite felsökning så hittades felet i pumpen och tre dagar senare med ny pump (ca 1000kr) så snurrar den igen.


Ny pump till Ikeas diskmaskin, monteringsverktyg i bakgrunden, på ett randigt underlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

impellern hade lossnat från axeln som verkar ha rostat lite.
Diskmaskinspump med lossnad impeller och rostig axel, vid en reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Solvskaftet och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.