Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Pysslat ihop ett par sitsar.
Ser ju fint ut. Vad är det för band och var får man tag på dessa?

Fulkemisten
B baier skrev:
Min flöt även denna andra gång...
Du har alltså sitsarna dikt an mot relingen? Hur långt över botten sitter de monterade? I min beskrivning och de flesta videobeskrivningarna på t ex Youtube pendlar man ned dem med bult ungefär 7-10 cm.

Fulkemisten
R roli skrev:
Ser ju fint ut. Vad är det för band och var får man tag på dessa?
Vanligt nylonband på rulle, 30 mm brett. Köpte 20 meter. Finns på nätbutiker. Finns säkert på t ex bauhaus också men då kanske bara i svart. Jag ville ha brunt. Tror jag pröjsade runt 14 kr/m. Var billigare för hel rulle, säkert typ 22-23 kr/m för löpmeter.

Redigerat:
  • Gilla
roli
  • Laddar…
Du har alltså sitsarna dikt an mot relingen? Hur långt över botten sitter de monterade? I min beskrivning och de flesta videobeskrivningarna på t ex Youtube pendlar man ned dem med bult ungefär 7-10 cm.
Nej, det ser bara ut så. Sitsarna sitter c:a 25 cm över botten och c:a 6 cm under reling - lite olika för resp akter.

• Gilla
Fulkemisten
  • Laddar…
Fulkemisten
B baier skrev:
Nej, det ser bara ut så. Sitsarna sitter c:a 25 cm över botten och c:a 6 cm under reling - lite olika för resp akter.
Som jag tänkt då. 25 cm blir nog bra.

Fulkemisten
@baier - orkar du styra upp någon närbild på hur du gjort med sitsarna?

@baier - orkar du styra upp någon närbild på hur du gjort med sitsarna?
Tänkte först hänga i mässingsrör, men det blev inte bra, min reling är inte tillräckligt bred. Så jag limmade med en bit ask, både mellan och en liten bit under Trädetalj med limmad askbit som förstärkning under reling på båt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träkonstruktion med vävd sits fastlimmad med ask, närbild med trädgård i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
Greatstomp och 1 till
  • Laddar…
Fulkemisten
B baier skrev:
Tänkte först hänga i mässingsrör, men det blev inte bra, min reling är inte tillräckligt bred. Så jag limmade med en bit ask, både mellan och en liten bit under[bild] [bild]
Vad var det som inte blev bra? Jag tänkte köra gängstång i mässing samt brickor och muttrar. Svajar för mycket eller? Det där ser ju stabilt ut.

Vad var det som inte blev bra? Jag tänkte köra gängstång i mässing samt brickor och muttrar. Svajar för mycket eller? Det där ser ju stabilt ut.
Min innerreling är inte tillräckligt bred. Så när jag sätter stången vinkelrätt mot relingen går den mot bordläggningen på de ställen där sitsen ligger 6-8 cm under relingen. Vinklar jag så stången går fri från bordläggningen blir vinkeln på hatten längst upp ful. Allt beror på att bordläggningen är välvd. Men det hade blivit snyggt. Det kan mycket väl fungera för dig.

tommib
Bocka gängstången?

tommib tommib skrev:
Bocka gängstången?
kan funka! troligen behöver mässingsröret inte bockas då det är kortare och ngt större. som sagt, jag tycker fulkemisten skall satsa på stång. hade jag planerat bättre hade jag nog löst problemet. Bortsett från utseendet är den största fördelen att man med stång kan sänka/höja i vart fall lite.

Fulkemisten
Handlade beslag på Sifvert idag.
Beslagspaketeringar och kvitto ligger på träbänk, inklusive skruvar, brickor och gyllene kupolmuttrar.
Skapa konto

Det kommer bli brickor samt lite snyggare kupolmutter ovanpå relingen. Tänker att jag löser det på så vis och borrar rakt nedåt i lodlinjen.

• Gilla
Garderobssnickarn
  • Laddar…
Handlade beslag på Sifvert idag.
[bild]
Det kommer bli brickor samt lite snyggare kupolmutter ovanpå relingen. Tänker att jag löser det på så vis och borrar rakt nedåt i lodlinjen.
100:- för alt det?

Fulkemisten
B baier skrev:
100:- för alt det?
Haha. Ja. Vi kan ta det i PM.

Fulkemisten
Delvis monterad båtsits med bruna band och trästomme, fäste med kupolmutter synligt längst fram.
Skapa konto

Sitt i båten som det heter. Gängstången ska såklart kapas i höjd med muttrarna. Sen ska något schystare kupolmuttrar på, man ser en sådan på fästet längst fram i bild. Nu är det en sits kvar att passa in. Sedan ska dessa monteras bort inför lackering av insida och relingar. Sist montage av förtöjningsbeslag på däcken i för och akter sen är det klart. Tror jag.

• Gilla
Dheri och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.