49 948 läst · 223 svar
50k läst
223 svar
Projekttråd: En kanadensare kanske blir till...
Vanligt nylonband på rulle, 30 mm brett. Köpte 20 meter. Finns på nätbutiker. Finns säkert på t ex bauhaus också men då kanske bara i svart. Jag ville ha brunt. Tror jag pröjsade runt 14 kr/m. Var billigare för hel rulle, säkert typ 22-23 kr/m för löpmeter.R roli skrev:
Redigerat:
Nej, det ser bara ut så. Sitsarna sitter c:a 25 cm över botten och c:a 6 cm under reling - lite olika för resp akter.Fulkemisten skrev:
Tänkte först hänga i mässingsrör, men det blev inte bra, min reling är inte tillräckligt bred. Så jag limmade med en bit ask, både mellan och en liten bit underFulkemisten skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Vad var det som inte blev bra? Jag tänkte köra gängstång i mässing samt brickor och muttrar. Svajar för mycket eller? Det där ser ju stabilt ut.B baier skrev:
Min innerreling är inte tillräckligt bred. Så när jag sätter stången vinkelrätt mot relingen går den mot bordläggningen på de ställen där sitsen ligger 6-8 cm under relingen. Vinklar jag så stången går fri från bordläggningen blir vinkeln på hatten längst upp ful. Allt beror på att bordläggningen är välvd. Men det hade blivit snyggt. Det kan mycket väl fungera för dig.Fulkemisten skrev:
kan funka! troligen behöver mässingsröret inte bockas då det är kortare och ngt större. som sagt, jag tycker fulkemisten skall satsa på stång. hade jag planerat bättre hade jag nog löst problemet. Bortsett från utseendet är den största fördelen att man med stång kan sänka/höja i vart fall lite.tommib skrev:
Logga in
Skapa konto
Sitt i båten som det heter. Gängstången ska såklart kapas i höjd med muttrarna. Sen ska något schystare kupolmuttrar på, man ser en sådan på fästet längst fram i bild. Nu är det en sits kvar att passa in. Sedan ska dessa monteras bort inför lackering av insida och relingar. Sist montage av förtöjningsbeslag på däcken i för och akter sen är det klart. Tror jag.