50 033 läst · 223 svar
50k läst
223 svar
Projekttråd: En kanadensare kanske blir till...
Biltema!!
SKRUV,DELBAR,M5X90,10-PACK
87-249
QUOTE="Fulkemisten, post: 4886033, member: 172014"]Tänkte faktiskt på det med men kände att det kanske inte var helt gratis. Behöver ungefär 50 st. Kanske kan kolla med min låssmed om de har storpack.[/QUOTE]
SKRUV,DELBAR,M5X90,10-PACK
87-249
- M5 x 90 mm, 10 st.
QUOTE="Fulkemisten, post: 4886033, member: 172014"]Tänkte faktiskt på det med men kände att det kanske inte var helt gratis. Behöver ungefär 50 st. Kanske kan kolla med min låssmed om de har storpack.[/QUOTE]
Fulkemisten skrev:Ok. Hur rekommenderar ni att jag fäster relingslisterna. Tänkte undvika att limma dem men det kanske jag borde. Någon slags skruv behövs i alla fall. Min första tanke var genomgående vagnsbult med mutter på insidan. Sen har jag även tänkt på kralligare rostfria träskruv typ 4x40 från insidan. Fördelen med genomgående är att man ser var de är någonstans och man riskerar knappast att trät skjuvar av dem om man går på kanske M5 eller M6, det beror lite på skallstorleken på vagnsbulten. Den stora nackdelen med dessa är att jag inte hittar i mässing. Ett alternativ kan ju vara försänkt maskinskruv i mässing med mutter på insidan? Vad tror församlingen.
[bild]
På bilden saknas alltså ytterrelingen. Den är också i ek och lika tjock (19 mm) fast
Varför inte limma?
När skall man ta av relingen?
Då får man såga, tälja, skipa bort den och limma dit en ny. Att göra skruvhål i laminatet har ju också nackdelar. Det är kanske bättre att listen går sönder än att kanoten gör det om något händer. Jag vet att Björn Thomasson rekommenderar limning för skäddor. Han has sannolikt en instruktion även för det här. Kolla på hans hemsida.Fulkemisten skrev:
Risken att relingen går sönder ökar nog om den skruvas då ju lasterna och brottsytor samlas punktvis. Men egentligen ökar väl risken för att bordläggningen går sönder då relingen i ek (var det väl?) säkert klarar påfrestningar, men bordläggningen har en annan konstruktion. Jag tror du skall limma för att skydda bordläggningen.
Svårt att se att jag både ska kunna basa och limma. Dessutom undrar jag hur jag ska kunna hålla listerna i press under limningen? En bapiljon tvingar? Jag har kanske 30 om jag lånar ihop lite. Tänker att det är lämpligt att göra båda sidorna samtidigt för att inte tappa form på skrovet?
Man kan basa, fixera och låta torka. För att sedan limma när det är torrt. Inte allt i ett moment.
Edit: Björn Thomasson har vettiga idéer om hur man gör. https://www.thomassondesign.com/bygga/byggbeskrivning/for-kanadensare
Edit: Björn Thomasson har vettiga idéer om hur man gör. https://www.thomassondesign.com/bygga/byggbeskrivning/for-kanadensare
Du får ju kolla byggbeskrivningen för din båt. Men den skiljer sig inte så mkt från den jag byggt och alla övriga som innan mig byggt denna typ av båt. Jag hade limmat, du kan ju också sätta några skruv för att dels undvika några tvingar, men också för det estetiska. Ett alternativ om du sätter skruv är att gömma skallarna bakom träplugg, blir också snyggt. Man kan plugga med samma träslag och gör man det snyggt syns knappt pluggarna. Men man kan också byta träslag för att markera pluggarna.
Jag limmade och satte skruv på de två reglarna som går tvärs över mitten på båten.
Jag limmade och satte skruv på de två reglarna som går tvärs över mitten på båten.
Produkter som diskuteras: "träplugg"
Träplugg
Träpluggar är infästningskomponenter avsedda för användning i träkonstruktioner, och erbjuder ett attraktivt och funktionellt alternativ till spik eller skruv. Dessa cylindriska bitar av trä är särskilt populära inom möbeltillverkning och
Läs mer
Det är just det. Min byggbeskrivning säger skruva. Bara. Med 1 1/2" (38 mm) no 8 screw (4 mm). Tycker det verkar väldigt klent. I boken använder man "Hardwood" så som ek, ask eller körsbär.B baier skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tittade lite på bilderna igen. Båten ser ju ut precis som min (Caribou 530 Thomasson design). Du har en bordläggningen c:a 5 mm med väv och epoxi på var sida (i stort sett samma som min). Sedan en reling i ek på 19 mm (vad var andra måttet?) på var sida - dvs 19x25 kanske. Då kommer relingen att vara mycket stark tänker jag. Limmar man kommer styrkan på relingen att överföras nästan helt jämt till bordläggningen (utom då du har lämnat för avrinning). En limning kommer också att mycket bra jämna ut laster och spänningar både till och från bordläggning och reling.
Jag vet såklart inte hur du tänkt att använda din båt, men jag kan inte se att relingen kommer att slitas eller gå sänder och jag kan då inte heller se varför den skulle bytas/lagas. Slits den efter en säsong lägger man ny fernissa. Ibland blir det lite skrap av paddeln. Jag gissar att båten behöver en översyn undertill däremot efter någon grundstötning och när man drar iland. Jag har redan fått lite märken efter en första kort tur.
Du gör som du vill, men jag hade limmat. Kanske kollat först med någon om epoxin fäster bra på ek
Jag vet såklart inte hur du tänkt att använda din båt, men jag kan inte se att relingen kommer att slitas eller gå sänder och jag kan då inte heller se varför den skulle bytas/lagas. Slits den efter en säsong lägger man ny fernissa. Ibland blir det lite skrap av paddeln. Jag gissar att båten behöver en översyn undertill däremot efter någon grundstötning och när man drar iland. Jag har redan fått lite märken efter en första kort tur.
Du gör som du vill, men jag hade limmat. Kanske kollat först med någon om epoxin fäster bra på ek
Jag lyssnar på vad du säger. Det låter rimligt. Vet bara inte hur jag ska göra utan att kladda ned överallt. Innerreling först och sen massor med tvingar? Stryka på epoxi eftersom eller lägga listen platt och stryka på först?
nu när epoxin härdat kommer inte båten att slå sig - jag tror den stora risken är med bara en sida härdad. jag tyckte nog att det gick bra att limma reling. bäst är såklart att torrsimma ordentligt, dvs pröva utan lim och se var det verkar kunna gå snett. jag satte ytterreling på varje sida första rundan och sedan innerreling. MÅNGA tvingar går åt om man skall få kontakt hela vägen. Man kan låta epoxin härda lite så den blir lite trögare, men då blir det också kort tid kvar. En annan variant är att blanda i riv från glasfiberväv (vet ej vad det heter, men det fyller ut och gör epoxin trögare liksom). rinner lite gör det alltid men det får man slipa bort sedan. som sagt - pröva flera gånger så du har en plan. lägg tvingar i skrovet rakt undertill där de skall sitta så du inte behöver leta
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder