Fulkemisten
B baier skrev:
Den passar inte ihop med övriga träslag i vardagsrummet...
Säger vem? Jag har lite samma problem annars.

• Gilla
lera
  • Laddar…
Det är väl bara att köra på och bygga nya vardagsrumsmöbler också?

• Gilla
  • Haha
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Fulkemisten
Laminerad träkonstruktion av en kanot sedd inifrån, upplyst och vridstyv med synlig förstärkning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2/5 av insidan laminerad, laminerar i våder på 1 m tvärskepps. Det var märkligt vad vridstyv den blev i jämförelse. Känslan av att det kanske blir en kanadensare tillsist börjar infinna sig.

Redigerat:
  • Gilla
Dowser4711 och 9 till
  • Laddar…
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
[bild]
2/5 av insidan laminerad, laminerar i våder på 1 m tvärskepps. Det var märkligt vad vridstyv den blev i jämförelse. Känslan av att det kanske blir en kanadensare tillsist börjar infinna sig.
Intressant med laminering på tvären. Ligger våderna omlott?

Fulkemisten
Japp, omlott ganska mycket, 7-8 cm. Hela utsidan är laminerad längsskepps med överlapp över köllinjen i en och samma epoxistrykning. Jag misstänker och hoppas att det gör att skarvarna på insidan knappast spelar någon roll.
Laminering tvärskepps gör att jag kan ta det i en takt som funkar för mig och att jag har tid att få till våderna riktigt bra och sparar massor med jobb på att inte behöva rätta till mina egna misstag. Stävarna kommer också gå superlätt då jag har 80 min på mig att fixa och trixa så att det blir bra på ett vad jag tror är ett riktigt krångligt ställe.

Redigerat:
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Fulkemisten
En kanot under konstruktion med nylagt glasfiberduk som väntar på att stävar ska monteras.
Skapa konto

Typ såhär. Efter denna är det bara stävarna kvar. Det blir 2 omgångar med ordentligt med pill i varje.

• Gilla
kingen101 och 5 till
  • Laddar…
Fulkemisten
En nybyggd, plastad träkanot på gräsmattan, redo för träarbeten som relingar.
Skapa konto
Pågående arbete med trärelater på en ljus gångväg bredvid en verktygsbänk och en cirkelsåg.
Skapa konto
Kap- och gersåg på arbetsbänk redo för träarbete, med fokus på sågbladet och ett stycke trä.
Skapa konto
Första-personens vy av träarbete, oisolerad grund och trälister redo för montering.
Skapa konto
Träbit som är fastklämd i skruvstäd och tvingar under träarbete.
Skapa konto

Plastat klart hela helvetet. Så trött på det ärligt talat. Nu - mycket roligare träarbete. Relingar osv.

• Träbit fäst i skruvstäd för bearbetning, verktyg och träbakgrund syns.
    Skapa konto
  • Tre träreglar med borrade hål ligger på ett laminatgolv, förberedda för montering av relingar.
    Skapa konto
Redigerat:
  • Gilla
kingen101 och 7 till
  • Laddar…
Fulkemisten
Arbetsbänk utomhus med trärelingslister och verktyg för att hyvla och fräsa hål för montering på kanotskrov.
Skapa konto

Hyvla relingslister.

En kap- och geringssåg från Makita i arbete med att fräsa ur hål i en trälist för tillverkning av kanotrelingslister.
Skapa konto
Elektrisk handöverfräs används för att forma urfräsningar i en trälist på ett arbetsbord.
Skapa konto
Trälist med urfrästa hål vid en arbetsbänk, verktyg och spån syns i en verkstadsmiljö.
Skapa konto

Fräsa relingslister.

De urfrästa hålen ska alltså sitta på insidan ut mot skrovet för att dränera sand och vatten när man vänder kanoten, för att kunna fästa saker i samt för att den ska bli lättare och sen bidrar den även till att listen blir lättare att böja. Man hade kunnat göra innerrelingen samlare likt ytterrelingen men då sitsar och mittstag ska fästas i denna vill man ha lite trätjocklek. Urfräsningarna är planerade utifrån var denna inredning ska monteras.

• Gilla
erikmartinsson01 och 1 till
  • Laddar…
Fulkemisten
Ok. Hur rekommenderar ni att jag fäster relingslisterna. Tänkte undvika att limma dem men det kanske jag borde. Någon slags skruv behövs i alla fall. Min första tanke var genomgående vagnsbult med mutter på insidan. Sen har jag även tänkt på kralligare rostfria träskruv typ 4x40 från insidan. Fördelen med genomgående är att man ser var de är någonstans och man riskerar knappast att trät skjuvar av dem om man går på kanske M5 eller M6, det beror lite på skallstorleken på vagnsbulten. Den stora nackdelen med dessa är att jag inte hittar i mässing. Ett alternativ kan ju vara försänkt maskinskruv i mässing med mutter på insidan? Vad tror församlingen.

En båt under byggnad där en relingslist hålls på plats av skruvtvingar, med fokus på hur den är fäst.
Skapa konto

På bilden saknas alltså ytterrelingen. Den är också i ek och lika tjock (19 mm) fast utan urfräsningar.

Redigerat:
  • Gilla
Anderscurl och 1 till
  • Laddar…
Om du siktar in dig på vagnsbult finns det rostfri sådan att köpa. Det kan vara ett alternativ till mässing. Själv tycker jag att mässingsskruv hade varit väldigt vackert.
Men om du kör grovgängad rostfri skruv eller maskinskruv med mutter kan du alltid fälla in den lite och sätta en plugg för den, de blir en fin lite detalj att kolla på.

Fulkemisten
Precis, vill inte ha rostfritt. Vet att det finns. Grovgängad träskruv från insidan är kanske det bästa. Tror inte ens de behöver pluggas för utseendets skull. Problemet är alltså att för att det ska bli snyggt så kommer varje genomgående skruv/bult att ligga 170 mm isär. Vet inte om det räcker då det är rätt mycket kraft inspänd i de böjda ytterrelingarna.

Funderat på att basa den innan du monterar dit den?
För att släppa de inre spänningarna och då kanske 170mm räcker gott. I däcksplank på båtar är det längre avstånd än så mellan skrivarna, men då har de så klart sina kompisar på sidan som hjälper dem att hålla sig i schack och på plats.

Jag skulle absolut limmat med epoxy.

Jag skulle fundera på att använda skruv med hylsmutter. Är i mässing och brukar användas till dörrlås. Man klipper av dem till rätt längd.
Finns på clas ohlson.

Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Ok. Hur rekommenderar ni att jag fäster relingslisterna. Tänkte undvika att limma dem men det kanske jag borde. Någon slags skruv behövs i alla fall. Min första tanke var genomgående vagnsbult med mutter på insidan. Sen har jag även tänkt på kralligare rostfria träskruv typ 4x40 från insidan. Fördelen med genomgående är att man ser var de är någonstans och man riskerar knappast att trät skjuvar av dem om man går på kanske M5 eller M6, det beror lite på skallstorleken på vagnsbulten. Den stora nackdelen med dessa är att jag inte hittar i mässing. Ett alternativ kan ju vara försänkt maskinskruv i mässing med mutter på insidan? Vad tror församlingen.

[bild]

På bilden saknas alltså ytterrelingen. Den är också i ek och lika tjock (19 mm) fast utan urfräsningar.

Fulkemisten
T Thomas Frönmark skrev:
Jag skulle fundera på att använda skruv med hylsmutter. Är i mässing och brukar användas till dörrlås. Man klipper av dem till rätt längd.
Finns på clas ohlson.

Tänkte faktiskt på det med men kände att det kanske inte var helt gratis. Behöver ungefär 50 st. Kanske kan kolla med min låssmed om de har storpack.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.