50 025 läst · 223 svar
50k läst
223 svar
Projekttråd: En kanadensare kanske blir till...
Japp, omlott ganska mycket, 7-8 cm. Hela utsidan är laminerad längsskepps med överlapp över köllinjen i en och samma epoxistrykning. Jag misstänker och hoppas att det gör att skarvarna på insidan knappast spelar någon roll.
Laminering tvärskepps gör att jag kan ta det i en takt som funkar för mig och att jag har tid att få till våderna riktigt bra och sparar massor med jobb på att inte behöva rätta till mina egna misstag. Stävarna kommer också gå superlätt då jag har 80 min på mig att fixa och trixa så att det blir bra på ett vad jag tror är ett riktigt krångligt ställe.
Laminering tvärskepps gör att jag kan ta det i en takt som funkar för mig och att jag har tid att få till våderna riktigt bra och sparar massor med jobb på att inte behöva rätta till mina egna misstag. Stävarna kommer också gå superlätt då jag har 80 min på mig att fixa och trixa så att det blir bra på ett vad jag tror är ett riktigt krångligt ställe.
Redigerat:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Plastat klart hela helvetet. Så trött på det ärligt talat. Nu - mycket roligare träarbete. Relingar osv.
Redigerat:
Logga in
Skapa konto
Hyvla relingslister.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Fräsa relingslister.
De urfrästa hålen ska alltså sitta på insidan ut mot skrovet för att dränera sand och vatten när man vänder kanoten, för att kunna fästa saker i samt för att den ska bli lättare och sen bidrar den även till att listen blir lättare att böja. Man hade kunnat göra innerrelingen samlare likt ytterrelingen men då sitsar och mittstag ska fästas i denna vill man ha lite trätjocklek. Urfräsningarna är planerade utifrån var denna inredning ska monteras.
Ok. Hur rekommenderar ni att jag fäster relingslisterna. Tänkte undvika att limma dem men det kanske jag borde. Någon slags skruv behövs i alla fall. Min första tanke var genomgående vagnsbult med mutter på insidan. Sen har jag även tänkt på kralligare rostfria träskruv typ 4x40 från insidan. Fördelen med genomgående är att man ser var de är någonstans och man riskerar knappast att trät skjuvar av dem om man går på kanske M5 eller M6, det beror lite på skallstorleken på vagnsbulten. Den stora nackdelen med dessa är att jag inte hittar i mässing. Ett alternativ kan ju vara försänkt maskinskruv i mässing med mutter på insidan? Vad tror församlingen.
På bilden saknas alltså ytterrelingen. Den är också i ek och lika tjock (19 mm) fast utan urfräsningar.
Logga in
Skapa konto
På bilden saknas alltså ytterrelingen. Den är också i ek och lika tjock (19 mm) fast utan urfräsningar.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "maskinskruv"
Maskinskruv
Maskinskruvar är skruvar som är särskilt avsedda att användas med kraftverktyg som skruvdragare, vilket gör dem till ett effektivt val för många olika material och tillämpningar. Dessa skruvar har ofta robusta gängor som är utformade för
Läs mer
Om du siktar in dig på vagnsbult finns det rostfri sådan att köpa. Det kan vara ett alternativ till mässing. Själv tycker jag att mässingsskruv hade varit väldigt vackert.
Men om du kör grovgängad rostfri skruv eller maskinskruv med mutter kan du alltid fälla in den lite och sätta en plugg för den, de blir en fin lite detalj att kolla på.
Men om du kör grovgängad rostfri skruv eller maskinskruv med mutter kan du alltid fälla in den lite och sätta en plugg för den, de blir en fin lite detalj att kolla på.
Precis, vill inte ha rostfritt. Vet att det finns. Grovgängad träskruv från insidan är kanske det bästa. Tror inte ens de behöver pluggas för utseendets skull. Problemet är alltså att för att det ska bli snyggt så kommer varje genomgående skruv/bult att ligga 170 mm isär. Vet inte om det räcker då det är rätt mycket kraft inspänd i de böjda ytterrelingarna.
Funderat på att basa den innan du monterar dit den?
För att släppa de inre spänningarna och då kanske 170mm räcker gott. I däcksplank på båtar är det längre avstånd än så mellan skrivarna, men då har de så klart sina kompisar på sidan som hjälper dem att hålla sig i schack och på plats.
För att släppa de inre spänningarna och då kanske 170mm räcker gott. I däcksplank på båtar är det längre avstånd än så mellan skrivarna, men då har de så klart sina kompisar på sidan som hjälper dem att hålla sig i schack och på plats.
Jag skulle absolut limmat med epoxy.
Jag skulle fundera på att använda skruv med hylsmutter. Är i mässing och brukar användas till dörrlås. Man klipper av dem till rätt längd.
Finns på clas ohlson.
på
Finns på clas ohlson.
på
Fulkemisten skrev:Ok. Hur rekommenderar ni att jag fäster relingslisterna. Tänkte undvika att limma dem men det kanske jag borde. Någon slags skruv behövs i alla fall. Min första tanke var genomgående vagnsbult med mutter på insidan. Sen har jag även tänkt på kralligare rostfria träskruv typ 4x40 från insidan. Fördelen med genomgående är att man ser var de är någonstans och man riskerar knappast att trät skjuvar av dem om man går på kanske M5 eller M6, det beror lite på skallstorleken på vagnsbulten. Den stora nackdelen med dessa är att jag inte hittar i mässing. Ett alternativ kan ju vara försänkt maskinskruv i mässing med mutter på insidan? Vad tror församlingen.
[bild]
Tänkte faktiskt på det med men kände att det kanske inte var helt gratis. Behöver ungefär 50 st. Kanske kan kolla med min låssmed om de har storpack.T Thomas Frönmark skrev: