Fulkemisten
Men du har laminerade stävar enligt Thomassons design? Om du kollar bilderna så är mina stävar inte konstruerade så. Funderar på om jag ska slipa dem plana till 10 millimeters bredd och sätta ett plattjärn i mässing.

• Gilla
sjohorvan
  • Laddar…
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Men du har laminerade stävar enligt Thomassons design? Om du kollar bilderna så är mina stävar inte konstruerade så. Funderar på om jag ska slipa dem plana till 10 millimeters bredd och sätta ett plattjärn i mässing.
Ok, nu ser jag. Ja då kanske du skall ha ett järn på stävarna. Jag funderade också på plattjärn i mässing, men eftersom där redan finns en markerad stäv passar det inte. Men i ditt fall låter plattjärn vettigt. Det beror så klart på hur stäven ser ut mer exakt. Om du fotar just stäven lite på nära håll...

[bild]
Det finns tydligen sliprondeller i 24 korn till vinkelslipen. Fläcken ni ser på bilden är resultatet av 45 sek slipning. Jag kommer kapa 3 dagars jobb jämfört med handbräde. Sen blir det i alla fall långbräda för det här skapar lite gropar och så. Vågar inte köra för mycket utan kommer ta bort kanske 80-90% av epoxin på ytan.
jag använde en bandslip. Fungerade utmärkt!
Då finns det olika grovheter på banden. Mycket enklare än vinkelslipen. Man kan slipa grovpapper och sen ta finare.

Fulkemisten
Mmm. Har ingen bandslip. Kanske får hyra en och testa då.

• Gilla
Greatstomp och 1 till
  • Laddar…
Mmm. Har ingen bandslip. Kanske får hyra en och testa då.
Det hade jag siktat på. Ingen risk för "cikelmärken" på vissa ställen om man råkar trycka för hårt. Värt de pengarna alla dagar i veckan

Fulkemisten
Kanot skyddad under presenning med avfuktare, förvarad i carport för att förhindra fuktskador.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Visste ni att granvirke sväller vid fuktig väderlek? Jag kommer lösa det här för jag hann mota Olle i grind. Nu bor kanoten under en press med en avfuktare igång hela tiden och en kupévärmare på 1000W på halvfart och timer så att den går igång en kvart var 45e min. Får vänta på bättre väder.

[bild]
Visste ni att granvirke sväller vid fuktig väderlek? Jag kommer lösa det här för jag hann mota Olle i grind. Nu bor kanoten under en press med en avfuktare igång hela tiden och en kupévärmare på 1000W på halvfart och timer så att den går igång en kvart var 45e min. Får vänta på bättre väder.
Jag tror det är svårt att undvika att trät sväller vid ändrad luftfuktighet, men jag utgår från att det torkar igen. Listerna är så tunna och materialet har inte hög densitet. Det är väl först när väven och epoxin ligger på båda sidor som fukten blir ett mindre problem gissar jag.

Fulkemisten
B baier skrev:
Jag tror det är svårt att undvika att trät sväller vid ändrad luftfuktighet, men jag utgår från att det torkar igen. Listerna är så tunna och materialet har inte hög densitet. Det är väl först när väven och epoxin ligger på båda sidor som fukten blir ett mindre problem gissar jag.
Japp. Nu torkade det ihop igen under dagen.

Fulkemisten
B baier skrev:
Det beror så klart på hur stäven ser ut mer exakt. Om du fotar just stäven lite på nära håll.
Närbild av oslipad träbräda med sågade kanter och tydliga årsringar, placerad mot bakgrund av en gul vägg.
Skapa konto

• Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
Fulkemisten
Hittade en bandslip jag inte visste att jag hade i en låda med grejor jag fått ärva av nån. Nu är 3/4 av utsidan slipad med 40-papper och trären från epoxi. Blir till att slipa mer i helgen. Ser i kristallkulan att det blir laminering närmaste veckan om vädret tillåter.

• Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Fulkemisten
Oslipad träbåt under konstruktion på ställning utomhus.
Skapa konto

Händer inte så mycket. Slipar på...

• Gilla
ivp och 3 till
  • Laddar…
[bild]
[video]
ok, så det finns inte någon separat stäv så att säga. Ena sidans lister går omlott. Men har du något på insidan? Annars förstår jag at du behöver en mässingslist

Fulkemisten
I nuläget finns bara stävformen på insidan. Stäven ska dubbellamineras med skrovlaminatet och en extra remsa glasfiber. På insidan ska jag packa epoxi blandat med grandamm och filler till en kälning innan insidan lamineras.

Redigerat:
Fulkemisten
Ok @baier och alla andra. Hittar ingen info om hur jag praktiskt går tillväga då jag har 1 m bred glasfiber och behöver skarva. Min plan är att köra ena sidan först och lägga 5 cm bortom kölen sedan laminera andra sidan direkt när jag är klar med första? Hur har ni som gjort det gjort?

Hej
Björn Thomasson skarvar på längden, dvs lägger väven långs med och klipper bort det som blir för mycket mitt på båten och använder de bitarna längs med där det fattas. Så gjorde jag men det var knepigt tyckte jag. Idag syns inte skarven. Jag har sett de som skarvar på tvären, åtminstone inuti. Fördelen är att väven ligger kvar av sig själv vilket är viktigt när man har bråttom och inte vill att väven flyttar sig eller krånglar. Idag hade jag gjort så. Frågan är om det spelar roll för hållfastheten, men min gissning är att det inte spelar roll. Men andra kanske kan mer om väv och epoxi.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.