Fulkemisten
Tänkte skarva på tvären på insidan. Så gör många jänkare trots att de har väv i fullbredd just för att det blir bängligt när vävfan inte vill ligga still. Tänker att jag skarvar längs "kölen" på utsidan således så att jag får skarvarna på olika håll.

Tyvärr är det ju så att jag liksom inte vet hur jag ska få till det så att de två vävstyckena inte halkar ned. Kanske egentligen lättast att göra en sida i taget och på så vis hamna mindre i tidsnöd?

Väven är som armeringen i betong - det är inte den enskilda fibern som ger styka utan det är en samverkanskonstruktion. Titta på en huggen matta som används i grövre laminat, varje fiber är bara några cm lång, och inte ordnade på något särskilt vis.

På en kanadensare skulle jag nog göra så att jag klipper till en styrbords och en babords våd och låter dom gå om lott en bra bit under botten så blir laminatet som starkast där risken för skador är störst. Klipp rent det som blir över i för och akter och använd det mot stävarna invändigt. Där lär det behövas småbitar.

Du har redan märkt att trä sväller. Planera arbetet så att du kan slipa insidan och laminera den så snart som möjligt efter utsidan. Ändring i luftfuktighet med enkelsidigt laminerat skrov ger väldiga formavvikelser.

Jag blev lite inspirerad av denna tråden och tog fram Hild idag.
Bild på främre delen av en kanadensare på lugnt vatten med skog och moln i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Älska
saiter och 1 till
  • Laddar…
Förresten, nej, du kan inte laminera en sida i taget (styrbord, babord). Du kommer förlora mycket styrka i skarven längs kölen om inte vävarna ligger i samma lager epoxi och arbetas ihop. Jämför med betong igen...

• Gilla
Kantarellerna
  • Laddar…
Fulkemisten
Fy vad nice. Japp. Jag ska kolla prognosen noga och skynda på ordentligt med lamineringen av insidan.

PNO PNO skrev:
Väven är som armeringen i betong - det är inte den enskilda fibern som ger styka utan det är en samverkanskonstruktion. Titta på en huggen matta som används i grövre laminat, varje fiber är bara några cm lång, och inte ordnade på något särskilt vis.

På en kanadensare skulle jag nog göra så att jag klipper till en styrbords och en babords våd och låter dom gå om lott en bra bit under botten så blir laminatet som starkast där risken för skador är störst. Klipp rent det som blir över i för och akter och använd det mot stävarna invändigt. Där lär det behövas småbitar.

Du har redan märkt att trä sväller. Planera arbetet så att du kan slipa insidan och laminera den så snart som möjligt efter utsidan. Ändring i luftfuktighet med enkelsidigt laminerat skrov ger väldiga formavvikelser.

Jag blev lite inspirerad av denna tråden och tog fram Hild idag.
[bild]
Om det inte spelar roll åt vilket håll väven ligger skulle jag lägga på tvärs. Anledningen är att det kit med epoxi och väv jag köpte inte hade räckt på längden. Men har du väv så det räcker låter PNO:s råd bra.

Fulkemisten
PNO PNO skrev:
Förresten, nej, du kan inte laminera en sida i taget (styrbord, babord). Du kommer förlora mycket styrka i skarven längs kölen om inte vävarna ligger i samma lager epoxi och arbetas ihop. Jämför med betong igen...
Det låter som om man måste vara två som laminerar?

Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Fy vad nice. Japp. Jag ska kolla prognosen noga och skynda på ordentligt med lamineringen av insidan.
Jag tänkte att PNO menade att lägga två lager omlott men göra allt på en gång. Lägg några tyngder så håller väven sig på plats,.

B baier skrev:
Jag tänkte att PNO menade att lägga två lager omlott men göra allt på en gång. Lägg några tyngder så håller väven sig på plats,.
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Det låter som om man måste vara två som laminerar?
Har du ngn som hjälper så underlättar det, men jag gjorde utsidan själv. Två våder som ligger lite omlott på kölen låter enkelt att göra själv

Fulkemisten
Får göra så. Har 80 min öppentid. Det fixar jag nog själv om jag börjar från mitten. Får sätta upp en väggklocka så man har lite koll.

Fulkemisten
Hand som håller en slipmaskin med trälister i bakgrunden under en byggrenovering.
Skapa konto

Helt enkelt ett gudförbajjat slipande. Hav tröst. Troligen laminering under nästa vecka om vädret tillåter.

• Gilla
Anderscurl och 1 till
  • Laddar…
Fulkemisten
Båt under renovering med första lagret epoxi på stödben vid en byggnad.
Skapa konto
Nyss slipad träbåt belagd med ett lager epoxi, redo för laminering, placerad på stöd utomhus.
Skapa konto

Färdig med slipningen. Första tunna tunna lagret epoxi för att trät inte ska suga åt sig för mycket vid lamineringen. Imorgon blir det kanske glasfiber om vädret tillåter.

• Gilla
klaskarlsson och 9 till
  • Laddar…
Blodsoppen
Wow, jag är imponerad. Trevligt projekt.

Fulkemisten
En träbåt under renovering med slipad och polerad yta klar för laminering.
Skapa konto
Delvis slipad kanot av trä, belyst i ett garage, noggrant förberedd för laminering på insidan.
Skapa konto

Gick in i den berömda epoxiväggen innan midsommar. Det blev inte bra, var svårt och glädjen försvann. För några veckor sedan kom orken och glädjen tillbaka och jag körde igång igen efter nästan 6 veckors paus. Fick till en skaplig yta på utsidan. Nu har det varit en del slipning på insidan. Kört med både bandslip och excenter men framförallt golvslippapper virat om en fender.
Båt under konstruktion på ställning med slipat träskrov redo för laminering.
Skapa konto

Golvslippapper virat runt en cylinderformad fender för slipning, ligger på trägolv.
Skapa konto

Nu dags för laminering av insidan.

• Gilla
klaskarlsson och 11 till
  • Laddar…
richardtenggren
Slippapper runt en Fender gav mig annorlunda bilder. :crysmile:

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Kul att du är igång igen. Idag lag jag sista lagret fernissa på min kanadensare, efter ett drygt års byggande. Skall imorgon skruva ihop sitsarna sedan testtur. Fick också ställa mig frågan var kanoten skall vara när den är klar. Inomhus går inte att lösa inser jag nu. Den passar inte ihop med övriga träslag i vardagsrummet...

• Gilla
  • Haha
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.