Fulkemisten
B b8q skrev:
Jag tyckte också det såg ut som en knöl, ÄVEN i bilden i sista inlägget?
[bild]
Det är en synvilla.

Är du säker?
Man brukar kunna få sära där knölar i nollpunkten där en ribba går från att vara böjd ena vägen till att vara böjd andra vägen. Just där har du en nollpunkt.
Lösningen kunde vara att hyvla att par ribbor smalare där och minska kantböjningen.

Fulkemisten
Det ser bra ut om man tittar längs skrovet. Däremot har du rätt i att det är en knöl på sista ribban men det är för att den inte är fäst i nästa ribba. Jag har haft problem på alla dessa fyra punkter kanske sju ribbor tillbaka men löst det med en bapiljon klammer.

Fulkemisten
Ribbat träskrov för båtbygge i ett verkstadsutrymme, redo för epoxibehandling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ribbat träskrov till båt med synliga spikar, redo för epoxibehandling.
Skapa konto

Ribbat träskrov av båt under konstruktion i arbetslokal.
Skapa konto

Skrovet ribbat och klart. Nu iväg och handla epoxi någon dag.

• Gilla
Klabbarparn och 11 till
  • Laddar…
Fulkemisten
Kanot under konstruktion täckt med epoxi, visar ribbor och klammer för laminering.
Skapa konto

Fick på epoxi igår i alla fall. Inte så spännande bild. Man ser möjligen färgen på den färdiga kanoten. Tanken med den här första strykningen är alltså att limma ihop ribborna. Lamineringsepoxin tränger ned i alla skarvar och försluter dem. Det var dock inte sant. Större glipor (dvs 1-2 mm) kommer behöva spacklas med en blandning av granslipdamm, epoxi och filler.
Nästa grej blir att plocka ut typ 1000 klammer och spackla ovan nämnda glipor samt skador som uppstår när jag tar klammer. Sedan skall epoxin slipas bort från skrovet så att det blir trärent på ytan och hela skrovet ska slipas slätt.

Redigerat:
  • Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
Fulkemisten
Klammerborttagare, mini-kofot och gammal skruvmejsel på träyta med klammer.
Skapa konto

Ok. Tipsfråga:
Vilket verktyg är överlägset bäst för att dra klammer?
1. Klammerborttagare
X. Mini-kofot
2. Morfars gamla rediga skruvmejsel från 1968

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
harry73
2 gissar jag

• Gilla
Taxture
  • Laddar…
Plocka klammer nu, men vänta gärna några dagar med att börja slipa. Epoxin blir betydligt mer lättslipad när den fått härda ut ordentligt. Och du får mindre härdarrester på huden med slipdammet = större chans att bygga fler stripbyggen.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
2 gissar jag
jag gissar på skruvmejsel, den ser slipad ut...

• Gilla
Fulkemisten
  • Laddar…
Fulkemisten
PNO PNO skrev:
Plocka klammer nu, men vänta gärna några dagar med att börja slipa. Epoxin blir betydligt mer lättslipad när den fått härda ut ordentligt. Och du får mindre härdarrester på huden med slipdammet = större chans att bygga fler stripbyggen.
Absolut. Tänkte nästan vänta en vecka. Klammerna är dock väldigt lättplockade just nu som du säger. Har inte tänkt få vare sig färsk epoxi eller slipdamm vare sig på huden eller i lungorna. Kör med mask och engångsoverall.

Fulkemisten
B baier skrev:
jag gissar på skruvmejsel, den ser slipad ut...
Korrekt. "Någon" tycks ha slipat den.

Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Korrekt. "Någon" tycks ha slipat den.
Tänkte det. Jag landade efter flera tester i ett väl slipat litet stämjärn

Fulkemisten
900 klammer av typ kanske 1600 ut idag. Bild på det? Icke då. Det här skitjobbet var efter en stund nästan lika tråkigt som att såga ribbor.

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Fulkemisten
PNO PNO skrev:
Epoxin blir betydligt mer lättslipad när den fått härda ut ordentligt.
Har du eller @baier eller nån annan något bra tips på slipmetod. Jag tänker att epoxin sätter igen slippapper då den värms upp av friktionen? Kan man köra maskin? Excenter? Bandslip? Lamellrondell i vinkelslipen? 40-papper fattar jag... eller är det handslipning med långbräda som gäller?

Jag körde bara långbräda på första kajaken. På andra blev det mycket bräda men också lite lågvarvig vinkelslip med fiberrondell. Det är en maskin som kräver en hel del övning, så börja inte på kanoten... stora fördelen med fiberrondell är att den är svårslagen vad gäller att skotta spån och hålla pappret öppet.

Men jag hade inte så mycket maskiner på den tiden. Har förvisso inte det nu heller, men nu skulle jag nog provat min nya favorit, bandslipen. Den har lite samma egenskaper som fiberrondeller, men är något mindre elak när det blir fel. Å andra sidan en tyngre maskin.

Viktigaste av allt är dock som du är inne på att slipmetoden inte bygger upp värme. Min erfarenhet är att allt som gnuggar blir varmt. Det måste snurra...

• Gilla
baier och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.