Fulkemisten
Max halva längden sägs det. 1×1 tum och bara avrundade kanter. Spetsig i ändarna. Det lite luddigt. Troligen för att det är oklar evidens för köl. Men jag tänker att jag testar utan. Lätt att eftermontera ju.
 
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Max halva längden sägs det. 1×1 tum och bara avrundade kanter. Spetsig i ändarna. Det lite luddigt. Troligen för att det är oklar evidens för köl. Men jag tänker att jag testar utan. Lätt att eftermontera ju.
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Nu har jag redan köpt gran så det blir det. Kommer kunna köra en hel del fulla längder på ribborna, fick tag på 560 cm långt virke. Du hade inte problem med att ribben sprack där stavarna var limmade?
Gran är bra! Bra också med fulla längder, då slipper man skarvar, spar lite tid och ser liiiite bättre ut. Nej, jag tror bara några enstaka ribbor sprack, men då vid kvist typ. Men ett 'misstag' jag gjorde var att fästa väl hårt med klammer mot 'spanten'. När man sedan plockade bort alla klammer, som tog lång tid, syntes de små hålen. Om du klamrar, sätt dem noga i rad så ser det bättre ut.

Till bra hjälp medan limmet härdar var dessa klämmor av egen design. Biltema och cykelslang.
 
  • Hemmabyggd klämma av blå plast med svarta detaljer som fäster OSB-skiva mot mörkt träunderlag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Blå klämma av egen design för att hålla samman material under limning, fäst mot en spånskiva.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
spånhyvel
  • Laddar…
B baier skrev:
Gran är bra! Bra också med fulla längder, då slipper man skarvar, spar lite tid och ser liiiite bättre ut. Nej, jag tror bara några enstaka ribbor sprack, men då vid kvist typ. Men ett 'misstag' jag gjorde var att fästa väl hårt med klammer mot 'spanten'. När man sedan plockade bort alla klammer, som tog lång tid, syntes de små hålen. Om du klamrar, sätt dem noga i rad så ser det bättre ut.

Till bra hjälp medan limmet härdar var dessa klämmor av egen design. Biltema och cykelslang.
Jag fotade lite och la ut på en hemsida, min första som synes...
creekraider.se
 
Fulkemisten
B baier skrev:
Till bra hjälp medan limmet härdar var dessa klämmor av egen design. Biltema och cykelslang.
Vilket lim? Om man behöver skarva ribbor?
 
Vitlim. Gör en lång snedlask.

Jag gjorde en minigerlåda bred som en ribba och med en geringsvinkel som gav en skarv som var sådär 3-4 ribbredder lång.
 
  • Gilla
baier och 1 till
  • Laddar…
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Vilket lim? Om man behöver skarva ribbor?
Du kommer att behöva skarva mycket när du kommer till slutet, dvs de sista raderna mot kölribban.
 
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Max halva längden sägs det. 1×1 tum och bara avrundade kanter. Spetsig i ändarna. Det lite luddigt. Troligen för att det är oklar evidens för köl. Men jag tänker att jag testar utan. Lätt att eftermontera ju.
skall bli spännande att följa bygget av kölen och höra hur det blir. Hade varit kul med en före och efter, men det blir väl lite komplicerat...
 
D Daniel 109 skrev:
Det blir ett helt inkapslat distansmaterial i praktiken.
Distansmaterialet inkapslat med ett tunnt lager epoxyindränkt glafiberväv är känsligt för nötning och genomslag. Penetreras den yttre väggen suger distansmaterialet (trä) vatten och ruttnar.

Kanoter brukar köras på stenar och släpas på stränder. Hanteras en sandwichlaminerad kanot på samma sätt som en enkellaminerad kommer livslängden bli mycket kortare. Det finns ganska många historier om strippbyggen som ruttnat efter 1-2 år pga ovarsam hantering.
 
Kul! Ett strip-bygge av en kanadensare har jag varit sugen på i många år, men saknar vettig lokal där projektet kan stå under en längre tid tyvärr. Kommer du spika varje ribb i spanten för att hålla fast dem under bygget, när du inte tänkt limma?
Ska du paddla själv så är en köl guld värt om du vill ha vettig framfart i färdriktningen, åtminstone om det är en förhållandevis bred kanadensare. Det är iaf min erfarenhet. Blir lätt smörklick i stekpanna annars, trots bra paddelteknik.
Följer tråden med spänning!
 
arneri68 arneri68 skrev:
Distansmaterialet inkapslat med ett tunnt lager epoxyindränkt glafiberväv är känsligt för nötning och genomslag. Penetreras den yttre väggen suger distansmaterialet (trä) vatten och ruttnar.

Kanoter brukar köras på stenar och släpas på stränder. Hanteras en sandwichlaminerad kanot på samma sätt som en enkellaminerad kommer livslängden bli mycket kortare. Det finns ganska många historier om strippbyggen som ruttnat efter 1-2 år pga ovarsam hantering.
Detta stämmer bra. Jag skall ut och paddla i helgen med 'gänget' men med full packning lämnar jag min hemmabyggda hemma och sliter på Inkas 525. Jag tror det är mer söndagspaddling som gäller med stripkanoter.
 
  • Gilla
arneri68
  • Laddar…
Fulkemisten
spånhyvel spånhyvel skrev:
Kommer du spika varje ribb i spanten för att hålla fast dem under bygget, när du inte tänkt limma?
Häftklammer, men ja... varje ribb.
 
Fulkemisten
arneri68 arneri68 skrev:
Det finns ganska många historier om strippbyggen som ruttnat efter 1-2 år pga ovarsam hantering.
Jo. Men det finns också ganska många historier om olika problem med hus och sådant pga minst lika ovarsam hantering, oförmåga och okunskap. En kanot av den här typen är lätt och billig att laga. Ni putsar väl skorna och rengör verktygen? Då håller de längre.
 
  • Gilla
KÅMH och 1 till
  • Laddar…
Det syns ju tydligt om man går in vatten. Då måste det åtgärdas tämligen omgående.

Björn skriver om en händelse när han bröt av en kanot. Den lagades med tape för att komma hem och lagades senare ordentligt. Så det går att fixa om man bara gör det.
 
D Daniel 109 skrev:
Det syns ju tydligt om man går in vatten. Då måste det åtgärdas tämligen omgående.

Björn skriver om en händelse när han bröt av en kanot. Den lagades med tape för att komma hem och lagades senare ordentligt. Så det går att fixa om man bara gör det.
Ja, om kanoten brutits itu är det uppenbart att det kommer in vatten, men några skrubbsår i mängden och ett av dem är genomgående är det inte helt enkelt att se förrän trät sväller eller mörknar. Många strippskrov är målade. Även om det upptäcks relativt tidigt måste trät torkas ur innan skrovet kan lagas. Brukar krävas att glasfiberväven avlägsnas över det fuktskadade området.

Är användaren medveten om konstruktionens svagheter och kan hantera dem är det inget problem.
 
Är det målat blir ju inte så lätt. Men min uppfattning är att många är klarlackade. Då borde det synas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.