50 049 läst · 223 svar
50k läst
223 svar
Projekttråd: En kanadensare kanske blir till...
HejFulkemisten skrev:
Det blev en Caribou 530. Nej, ingen fräsning. Jag tyckte det gick bra ändå. Nu i efterhand kan jag se kanske 3-4 glipor på några mm. Jag fick köpa mer epoxi, men en del hamnade på golvet. Glasfiber och epoxi var mest krångligt, mycket för att det blir tidsnöd. Träarbetet är lättare att begripa.
Exakt så. Inkapslingen består mer av glasfiberväv som fixeras med hjälp av epoxi och de två bildar ett mycket starkt och lätt skikt. Att två lager med 5mm är starkare än 10mm ihop följer samma princip som en lättdörr. Typ sandwichD Daniel 109 skrev:
Kul! Kommer ribborna vara så tunna att de går att böja utan att de knäcks, eller behöver de basas först?
En basningstrumma för smala ribbor bygger man annars lätt av ett avloppsrör och en tapetborttagare.
En basningstrumma för smala ribbor bygger man annars lätt av ett avloppsrör och en tapetborttagare.
Ja, de går att böja utan att basas.
Lycka till och var försiktig med epoxin.
Jag har byggt två kajaker i stripteknik. Väldigt roligt och framför allt ribbningen ger snabbt resultat.
Jag kan tyvärr aldrig bygga fler kajaker eftersom jag fått kontaktallergi mot epoxi. Lätt hänt då epoxin närapå rinner uppåt. "Korvgubbe-ärmar", sådana där underarmsöverdrag som fungerar som förlängning av handskar rekommenderas. Annars har man ofelbart underarmarna nerkladdade med epoxi.
Jag har byggt två kajaker i stripteknik. Väldigt roligt och framför allt ribbningen ger snabbt resultat.
Jag kan tyvärr aldrig bygga fler kajaker eftersom jag fått kontaktallergi mot epoxi. Lätt hänt då epoxin närapå rinner uppåt. "Korvgubbe-ärmar", sådana där underarmsöverdrag som fungerar som förlängning av handskar rekommenderas. Annars har man ofelbart underarmarna nerkladdade med epoxi.
Najs. Jag vill ha en kortare och bred, min blir ungefär 450 x 95 cm. Vill kunna fiska från min och hantera den själv, men ändå kunna ta med någon på tur. Den blir ordentligt flatbottnad. Behöver jag köl?B baier skrev:
Bra tips. Tänkt på det. Ska skydda mig ordentligt.PNO skrev:Lycka till och var försiktig med epoxin.
Jag byggde en kajak på det viset för 10 år sedan. Den blev bra! Glöm inte lack med uv-skydd. Sedan ska man ha den täckt eller inomhus när den inte används. Gör också några täta skott med luft eller frigolit inuti så den blir osänkbar.
Den du gör påminner en del om Thomassons sport 395. Stabiliteten avgörs helt av formen enligt Björn. Men spontant känns det som om en mindre köl (typ list) kan bidra till riktningsstabilitet; men då försämras väl också girförmågan tänker jag. Jag lurade en del på detta när jag byggde min, men om Björn inte har ritat dit en köl eller list så skall det inte vara någon. Det borde framgå av din ritning om köl ingår.Fulkemisten skrev:
TS bygger ju inte efter Björns ritningar. Men Björn har en del resonemang om kölar på hemsidan. Han har inte på någon modell.
Ja, det är bra om man är fler. Just glasfiber och epoxi är knepigt. Man når efter en tid point of no return och det finns inte så mycket utrymme för att att ändra utan att det blir kladdigt och fult. Tänk igenom noga, ha allt klart inom räckhåll.Fulkemisten skrev:
Jag byggde efter en del tänk i Paulownia, kejsarträd tror jag också det heter. Skall vara marginellt bättre/lättare/starkare än gran. Köpte stavlimmade byggskivor på Bauhaus som är 18mm tjocka så det vara bara att klyva ned till 5mm så blev listerna enligt spec.
Nu har jag redan köpt gran så det blir det. Kommer kunna köra en hel del fulla längder på ribborna, fick tag på 560 cm långt virke. Du hade inte problem med att ribben sprack där stavarna var limmade?B baier skrev:
Ok! Hur bestämmer du storlek och form på köl? Låter spännande. Men man kan ju alltid plocka av lite tänker jag om det visar sig att det blir för svårt att gira.Fulkemisten skrev: