49 284 läst · 223 svar
49k läst
223 svar
Projekttråd: En kanadensare kanske blir till...
Jävelbärg! Egentligen så skulle jag ut på jobb, men fick se detta bygge och med slutsats att jag blir tvingad av mig själv att ta sidan från sin början. Men utan och innan att gå dit, så är jag bara att instämma med övriga som beskrivit detta bygge. MÄSTERLIGT!
@Fulkemisten verkligen fin, mycket imponerad att du gick i mål med den. Tack för att du delade med dig av processen.
Haha. Jävelbärg. Det är min bästa svordom. Jag tar till den nu.Noramasen skrev:
Jävla jävelbärg vad rörd jag blir av alla uppmuntrande kommentarer och nästan hundra likes på inlägget om att den blev klar. Tackar ödmjukast.
Fint bygge!
Jag har genom åren byggt ett halvdussin kajaker med samma teknik. Tar en förfärlig tid, men meningen är ju att man inte ska ha bråttom.
Grattis till ett väl genomfört projekt!
Jag har genom åren byggt ett halvdussin kajaker med samma teknik. Tar en förfärlig tid, men meningen är ju att man inte ska ha bråttom.
Grattis till ett väl genomfört projekt!
Snart är det maj. Det ni! Då kan vi gå utan jacka och kanske pilla i trädgården. Eller paddla sin egenbyggda kanot?
Ska man göra det med nåt köpt mög från Biltema eller Erlandssons Brygga? Nejnejnej. Inte @Fulkemisten...
Ska man göra det med nåt köpt mög från Biltema eller Erlandssons Brygga? Nejnejnej. Inte @Fulkemisten...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Biltemas generiska något för korta av modell Sugar Island bäst lämpad för forspaddling. Detta mot vad jag tänkt skapa, en klassisk kanadensisk/ursprungsamerikask variant kallad Otter-tail (eller uttersvans på svenska) avsedd för sjöpaddning.
Tanken med det här bladet är alltså att det har liten yta mot vattnet när man sätter i det och har en icke ergonomisk kroppsställning. När bladet kommer jämte kroppen och man kan jobba med de stora muskelgrupperna i ryggen drar det mycket motstånd i vattnet. Tyst i och ur vattnet ska det vara enligt de som vet också. Dessutom snyggt.
Kommer skippa asken och göra paddlarna i kvistfri furu. Tänker att jag ska stavlimma och laminera bladen med hänayn till årsringarna. Sen ett lager glasfiber och epoxi ytterst.B baier skrev:
Redigerat:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Hittade bra sågad kvistfri furu i 33 x 33 mm. Börjat limma bladet. Fredagsskoj som det heter. Limmar med Cascos utelim för trä. Troligen blir bladet ytlaminerat med glasfiber och epoxi, men har inte bestämt mig, beror på balansen. Den blir 167 cm lång varav bladlängd drygt 70 cm. Sen börjar det roliga, då ska 3 kg trä bli ungefär 1 kg. Mycket som ska bort...
Redigerat:
Jag använde vinkelslipen med en grov träslipskiva.Fulkemisten skrev:[bild] [bild][bild]
Hittade bra sågad kvistfri furu i 33 x 33 mm. Börjat limma bladet. Fredagsskoj som det heter. Limmar med Cascos utelim för trä. Troligen blir bladet ytlaminerat med glasfiber och epoxi, men har inte bestämt mig, beror på balansen. Den blir 167 cm lång varav bladlängd drygt 70 cm. Sen börjar det roliga, då ska 3 kg trä bli ungefär 1 kg. Mycket som ska bort...
Fungerade bra!
Ja. Testade det på kanoten. Det var farligt. Men då var det ju epoxi som skulle bort. Vi får se hur jag gör. Har bandslip och elhyvel samt överhandsfräs. Boken tycker såklart att man ska yxa och tälja ut sin paddel ur ämnet. Det första nu blir att hyvla ned ämnet till 31 mm så det blir plant.T Thomas Frönmark skrev:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Gjorde en skåra längst ut på bladet med hjälp av lamellfräsen och krysslimmade i en spillbit lövträ från nån vinlåda jag hade. Troligen alm eller nåt sånt. Detta i förhoppning att stärka bladspetsen då man stöter i sjöbottnen och skjuter ifrån och så där.