49 948 läst · 223 svar
50k läst
223 svar
Projekttråd: En kanadensare kanske blir till...
ingen mässingshylsa utanpå gängstången?Fulkemisten skrev:[bild]
Sitt i båten som det heter. Gängstången ska såklart kapas i höjd med muttrarna. Sen ska något schystare kupolmuttrar på, man ser en sådan på fästet längst fram i bild. Nu är det en sits kvar att passa in. Sedan ska dessa monteras bort inför lackering av insida och relingar. Sist montage av förtöjningsbeslag på däcken i för och akter sen är det klart. Tror jag.
Tänkte inte det. Som det är nu drar muttrarna och stången upp sitsen mot skrovet så det spänner mot bra. En mässingshylsa eller träklots måste vara exakt i längd annars skramlar den tror jag. Kanske nästa säsong. Som det är nu får det räcka såhär. För mig är det här en brukskanot. Jag har byggt den som ett kul projekt. Det var svårare än jag trodde, bestämde mig tidigt för att lägga mig på 90%.B baier skrev:
ok. hinner du få i den denna säsong?Fulkemisten skrev:Tänkte inte det. Som det är nu drar muttrarna och stången upp sitsen mot skrovet så det spänner mot bra. En mässingshylsa eller träklots måste vara exakt i längd annars skramlar den tror jag. Kanske nästa säsong. Som det är nu får det räcka såhär. För mig är det här en brukskanot. Jag har byggt den som ett kul projekt. Det var svårare än jag trodde, bestämde mig tidigt för att lägga mig på 90%.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Båda sitsarna monterade och sedan demonterade. Hunnit med ett lager polyuretanlack.
Logga in
Skapa konto
Jag hinner ett lager till idag. Tyvärr ska det regna i helgen. Lacken torkar dåligt vid hög luftfuktighet även om jag står under tak.
Logga in
Skapa konto
Passat på att splitsa öglor på juterep för en lite trevligare (och mer passande för den här kanoten i mitt tycke) förtöjnings-/hanterings-/draglina i torktiden. Trots att det är typ 30 år sedan man gick i scouterna kom jag ihåg hur man gör.
Redigerat:
Haha. Intressant ändå och mycket underligt att en såhär pass smal tråd kan nå förstasidan? Funderade på att posta på något båtforum istället. Var en hel del riktigt skräp i kommentarerna initialt men när de tröttnat på att tala om att det aldrig skulle gå så har intresset varit svalt men mycket relevant. Tack alla som bidragit!
Smal kanske, men när någon brinner för något o är jäkligt duktig så är man värd en förstasida!Fulkemisten skrev:Haha. Intressant ändå och mycket underligt att en såhär pass smal tråd kan nå förstasidan? Funderade på att posta på något båtforum istället. Var en hel del riktigt skräp i kommentarerna initialt men när de tröttnat på att tala om att det aldrig skulle gå så har intresset varit svalt men mycket relevant. Tack alla som bidragit!
Imponerande bygge
Kul!
Det är ju delvis en annan sorts snickeri än att montera kök eller bygga altan. Jag har gjort båda dessa husbyggesaker innan, men måste säga att när jag byggde min kanadensare, tekniskt sett mkt lik din, så lärde jag mig ganska mycket nytt.
Det är ju delvis en annan sorts snickeri än att montera kök eller bygga altan. Jag har gjort båda dessa husbyggesaker innan, men måste säga att när jag byggde min kanadensare, tekniskt sett mkt lik din, så lärde jag mig ganska mycket nytt.
Jo, lära sig var ordet. Jag har gjort det mesta jag med. Kök, altaner, trappor, källarprojekt, dränering, fasader. Möbler... Det här var en utmaning. Det var väl därför jag gjorde det. Vet bara inte vad jag ska göra nu. Tapetsera kanske? Eller måla? Eller inte...B baier skrev:
Jag brukar leja bort icke keramiska ytskikt då det ju är rätt svårt att få det ens någorlunda bra utan typ 10k h övning. Kanoten var lite mindre knepig än tapetsering, det blev såklart acceptabelt på slutet. Men...
Don't try this at home. Det var inte så enkelt som det ser ut i en tråd på internet.
Riktigt fin, har en ritning till en liknande liggandes här hemma som tyvärr aldrig kommer bli byggd. Kollade på en youtubevideo om en amerikan som byggde denna och den ser exakt ut som din så gissar att du sett samma film.Fulkemisten skrev:
Är det någon mer som vill bygga denna så säg till så kan ni få köpa en ritning.