H henlin431 skrev:
Dessa funkar kanon

[bild]
Ser ut som att man sätter dem direkt i tunnan i in/utlopp? Var köpte du dem?
 
Amazon, gäller å hitta rätt dimension bara. Sparar mycket tid att slippa tömma 1,8 kubik vatten
 
K Kesosmurf skrev:
Jag köpte 4m extraslang (50mm innerdiameter - stålarmerad sugslang) från Hydroscand över disk för 80kr/m till min tekniklåda som jag har byggt på kortsidan. Var noga med att kolla priset för utpriset var nog satt betydligt högre till icke yrkesmän ftån början men han prutade själv ner priset. Den genomskinliga på bilden.
Kopplingsdelen som du fäst den mindre slangen för att tömma filtret med, köpte du den på Hydroscand också? Jag var där idag och visade din bild och dom kände igen slangarna men kunde inte alls komma på vad det kunde vara för en grej som du har mellan filter och slang (den du fäst slangen på med slangklämma)...
 
S stewed skrev:
Kopplingsdelen som du fäst den mindre slangen för att tömma filtret med, köpte du den på Hydroscand också? Jag var där idag och visade din bild och dom kände igen slangarna men kunde inte alls komma på vad det kunde vara för en grej som du har mellan filter och slang (den du fäst slangen på med slangklämma)...
Letade runt i hyllorna på Bauhaus och hittade denna som i alla fall passar rent mekaniskt, jag får se om det håller tätt... :)

https://www.bauhaus.se/slangkoppling-2-3-3-4-ig-2

"Mutter" med invändig G1-gänga som passar på filtret (men man kan använda filtrets mutter istället om vill) och en "pip" att fästa en 19mm slang på med slangklämma.
 
S stewed skrev:
Letade runt i hyllorna på Bauhaus och hittade denna som i alla fall passar rent mekaniskt, jag får se om det håller tätt... :)

[länk]

"Mutter" med invändig G1-gänga som passar på filtret (men man kan använda filtrets mutter istället om vill) och en "pip" att fästa en 19mm slang på med slangklämma.
Ja de hjälpte mig på hydroscand också. De fick fundera en bra stund innan de kom på en bra lösning men vi körde med en sån "nippel" fast vi satte den i filtrets egna plast skruvkork/muttergrej med hål i så passade den bra där utan att läcka. I andra änden har jag likaså som på dina bilder. Det funkar mycket lättare att tömma filtret nu.
S stewed skrev:
Kopplingsdelen som du fäst den mindre slangen för att tömma filtret med, köpte du den på Hydroscand också? Jag var där idag och visade din bild och dom kände igen slangarna men kunde inte alls komma på vad det kunde vara för en grej som du har mellan filter och slang (den du fäst slangen på med slangklämma)...
Ja jag köpte allt hos dem.
 
S stewed skrev:
Och i andra änden av 19mm-slangen kan man tex ha dessa:

[länk]

[länk]
Exakt så
 
Tänkte gå ut och fota men det är mörkt så jag försöker visa en närbild här istället. Använd alltså bara nippel-delen och inte muttern på metallkopplingen.
 
  • Närbild av en nippel-del på en metallkoppling, omgiven av suddiga föremål i dålig belysning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K Kesosmurf skrev:
Tänkte gå ut och fota men det är mörkt så jag försöker visa en närbild här istället. Använd alltså bara nippel-delen och inte muttern på metallkopplingen.
Tänkte göra samma, hade en bra koppling i gjutjärn, typ sprinkler koppling. Kan bli problem med kloret?
 
traceour traceour skrev:
Tänkte göra samma, hade en bra koppling i gjutjärn, typ sprinkler koppling. Kan bli problem med kloret?
Nja gjutjärn vete tusan om jag hade satt dit, det rostar väl jättelätt?
 
K Kesosmurf skrev:
Nja gjutjärn vete tusan om jag hade satt dit, det rostar väl jättelätt?
Mja, med tiden rostar det nog, men känns sådär allafall, tror jag letar upp rostfritt
 
  • Gilla
Kesosmurf
  • Laddar…
Hmm , jag har för varmt i min pacific (enligt barnen) sänkte temp till 37,5 (39 innan). Ändrade i jUlf.

problemet: den sjunker inte i temp???
Idag när jag kom ut så är poolen 41,5 grader
Öppnade upp, körde lite bubblor för att avvisa värme! Den sjönk 1 grad. Hur fasen får jag ner den i temp?? Har jag nån felaktig inställning?

tacksam för tips
 
  • Digital display på en poolkontrollpanel som visar en temperatur på 41,5 grader Celsius.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fulkemisten
Nädå. Det är för varmt. Kör med locket av ett par nätter och locket på på dagarna.
 
  • Gilla
Linda Andersson2
  • Laddar…
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Nädå. Det är för varmt. Kör med locket av ett par nätter och locket på på dagarna.
Linda Andersson2 Linda Andersson2 skrev:
Hmm , jag har för varmt i min pacific (enligt barnen) sänkte temp till 37,5 (39 innan). Ändrade i jUlf.


problemet: den sjunker inte i temp???
Idag när jag kom ut så är poolen 41,5 grader
Öppnade upp, körde lite bubblor för att avvisa värme! Den sjönk 1 grad. Hur fasen får jag ner den i temp?? Har jag nån felaktig inställning?

tacksam för tips
du kan tömma lite och fylla på med kallvatten. Men vår sjönk 3 grader att stå öppen för bad en hel dag även fast det var varmt.
 
  • Gilla
Linda Andersson2
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.