K Kjell_G skrev:
Nu blir jag nyfiken på hur mycket kostar per bad
Då jag badar morgon och kväll så kostar det c:a 2,50kr/bad.
Om jag stänger cirkulation så sjunker temperaturen 3°C/dygn vid 5-8° dagstemperatur, att höja 2000 liter vatten med 3° går det åt 1,163*2*3°C*0,73kr=5kr/dygn för att hålla 39°C i poolen.
( Det går åt 1,163 kWh för att höja 1000 liter vatten med 1°C )
Cirkulations pumpen gå 06-09 på morgonen och 23-01 på natten då jag badar annars får jag inga bubblor i badet, badar man andra tider så får man starta via Plejd appen.;)
 
L Leif i Skåne skrev:
Då jag badar morgon och kväll så kostar det c:a 2,50kr/bad.
Om jag stänger cirkulation så sjunker temperaturen 3°C/dygn vid 5-8° dagstemperatur, att höja 2000 liter vatten med 3° går det åt 1,163*2*3°C*0,73kr=5kr/dygn för att hålla 39°C i poolen.
( Det går åt 1,163 kWh för att höja 1000 liter vatten med 1°C )
Cirkulations pumpen gå 06-09 på morgonen och 23-01 på natten då jag badar annars får jag inga bubblor i badet, badar man andra tider så får man starta via Plejd appen.;)
Bra redovisning, men min emojis kom bort i inlägget. Rakt på - vad kostar whiskeyn per bad ;)
 
K Kjell_G skrev:
Bra redovisning, men min emojis kom bort i inlägget. Rakt på - vad kostar whiskeyn per bad ;)
Det beror på hur stor ”dos”/ bad.:crysmile:
Flaska Tullamore D.E.W. irländsk whiskey med prisinformation, 100 cl, 209,72 SEK.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Kjell_G
  • Laddar…
H henlin431 skrev:
Har man timpris kan man köra den på natten via rest mode-läget. I annat fall rekommenderar jag stänga av och tömma.

Jag sätter mig ofta 5 minuter varje kväll och går igenom allt som behöver köras nattetid. Det tar inte speciellt lång tid men gör ju att vi kan hålla ut lite med de bitar som rätt säkert behöver stängas av framåt.

Vår pool kör rest mode och har möjlighet att värma 3h på natten i och med filtreringen. Den klarar sig på rätt få kWh per natt (som det är just nu).

Står den däremot och tuffar på rejält utan kontroll och snittpriserna på en månad landar på 500 öre rör det sig om några tusen.

Det negativa med att värma den några timmar på natten är ju att den inte lär vara perfekt temp på kvällen när man kanske badar som mest. Men ungarna verkar acceptera 35-37 utan problem.

Edit: ja, vad tänker alla. Oklart. Jag själv räknar med kostnader per timme vissa dagar som kan dra uppemot max, vilket är 52 kr per kWh, därtill totalt avstängt elnät delar av vissa dagar. Det enda vapnet mot kommande kris är kunskap.

Jag har timpris och tänkte köra på just ovan taktik. Har inställt nu att filtret kör 3 timmar på natten och sen 30 minuter kl 19 för oftast efter det vi badar.

Dock blir jag osäker på rest mode? Hur väljer jag detta? Kan inte läsa något om det i Balboa instruktionerna man fick till. Finns en meny man kan välja mellan ”R” eller ”IR”. Detta är enda menyn jag inte vet vad det betyder, har det med rest mode att göra? Jag vill alltså att pumpen endast går de inställda filtercyklerna och inte startar av sig själv för att värma mitt i högsta elpristopparna.
 
J Jcarl skrev:
Jag har timpris och tänkte köra på just ovan taktik. Har inställt nu att filtret kör 3 timmar på natten och sen 30 minuter kl 19 för oftast efter det vi badar.

Dock blir jag osäker på rest mode? Hur väljer jag detta? Kan inte läsa något om det i Balboa instruktionerna man fick till. Finns en meny man kan välja mellan ”R” eller ”IR”. Detta är enda menyn jag inte vet vad det betyder, har det med rest mode att göra? Jag vill alltså att pumpen endast går de inställda filtercyklerna och inte startar av sig själv för att värma mitt i högsta elpristopparna.
Jag kör wifistyrning och där är ikonen liggande eller stående R. Det liggande R:et verkar ha ett I under sig. Gissar att det blir rätt för dig.

Sen får man testa hur många timmar man behöver. Vi brukar bada i 38, men det badet sker ju rätt många timmar efter att badet värmt. Man får helt enkelt ställa upp badet högre i temp när det väl värmer för att ha nån vettig temp att bada i.

Det drar å andra sidan inte mycket att planera badet lite och förvärma under en halvtimme. Det ger nån grad till.
 
H henlin431 skrev:
Jag kör wifistyrning och där är ikonen liggande eller stående R. Det liggande R:et verkar ha ett I under sig. Gissar att det blir rätt för dig.

Sen får man testa hur många timmar man behöver. Vi brukar bada i 38, men det badet sker ju rätt många timmar efter att badet värmt. Man får helt enkelt ställa upp badet högre i temp när det väl värmer för att ha nån vettig temp att bada i.

Det drar å andra sidan inte mycket att planera badet lite och förvärma under en halvtimme. Det ger nån grad till.
H henlin431 skrev:
Jag kör wifistyrning och där är ikonen liggande eller stående R. Det liggande R:et verkar ha ett I under sig. Gissar att det blir rätt för dig.

Sen får man testa hur många timmar man behöver. Vi brukar bada i 38, men det badet sker ju rätt många timmar efter att badet värmt. Man får helt enkelt ställa upp badet högre i temp när det väl värmer för att ha nån vettig temp att bada i.

Det drar å andra sidan inte mycket att planera badet lite och förvärma under en halvtimme. Det ger nån grad till.

Stort tack för info de låter rätt. I mitt fall (har inte bubblor) så startar man cirkulationen genom att trycka på knappen med bubblor. Du menar att det är lugnt att starta den en halvtimme innan badet utan att man riskerar att hoppa ur rest mode eller något annat?
 
J Jcarl skrev:
Stort tack för info de låter rätt. I mitt fall (har inte bubblor) så startar man cirkulationen genom att trycka på knappen med bubblor. Du menar att det är lugnt att starta den en halvtimme innan badet utan att man riskerar att hoppa ur rest mode eller något annat?
Möjligt att Balboas olika modeller fungerar lite olika men det enda jag gör för att tvinga på värme en annan tid är att temporärt flytta tiden för (eller aktivera) filtercykel nummer 2. Sen är jag noga med att avaktivera den cykeln om det bara är tillfälligt. Då rest mode är en annan inställning ska den inte påverkas alls
 
Står i funderingar nu om jag ska dra ner temp och inte använda badet på ett par månadet, när det ser som värst ut med priserna.

Tänkte inte stänga helt, så frågan är vad det kan bli för skillnad att ställa ner det på ca 25 grader istället för 38 som jag har nu ?
Halverar man förbrukningen? Eller mer än så ?


Enligt Svenska badtunnors mätningar så drar ett Grand som jag har ca 10 kwh / dygn vid 10 minus.
Kollar man deras siffror så ser det inte ut att dra så mycket på en månad. Hur väl dom nu stämmer.

https://svenskabadtunnor.se/badskolan/vad-kostar-ett-spabad-i-manaden
 
D danlar79 skrev:
Står i funderingar nu om jag ska dra ner temp och inte använda badet på ett par månadet, när det ser som värst ut med priserna.

Tänkte inte stänga helt, så frågan är vad det kan bli för skillnad att ställa ner det på ca 25 grader istället för 38 som jag har nu ?
Halverar man förbrukningen? Eller mer än så ?


Enligt Svenska badtunnors mätningar så drar ett Grand som jag har ca 10 kwh / dygn vid 10 minus.
Kollar man deras siffror så ser det inte ut att dra så mycket på en månad. Hur väl dom nu stämmer.

[länk]
Har tyvärr inga siffror, men förra vintern drog jag ner poolen till 21-22 grader, då låg förbrukningen nog på under hälften. Men bor i Skåne och förra vintern var mild, så det varierar nog.
I år valde jag att tömma, mest för att jag inte orkar med klor osv när vi ändå inte badar
 
D danlar79 skrev:
Står i funderingar nu om jag ska dra ner temp och inte använda badet på ett par månadet, när det ser som värst ut med priserna.

Tänkte inte stänga helt, så frågan är vad det kan bli för skillnad att ställa ner det på ca 25 grader istället för 38 som jag har nu ?
Halverar man förbrukningen? Eller mer än så ?


Enligt Svenska badtunnors mätningar så drar ett Grand som jag har ca 10 kwh / dygn vid 10 minus.
Kollar man deras siffror så ser det inte ut att dra så mycket på en månad. Hur väl dom nu stämmer.

[länk]
Jag gjorde så nu att jag ställde om till Rest mode och kör filter och värmare 2hr på natten (har timdebitering). Den håller ändå ca 34-36 grader på bara dessa timmar och till helgen kan man värma på igen om man vill bada. Klor kör jag bara lite snabbklor 1ggr i veckan så inte så jobbigt när man bara badar lite. Och den förbrukningen är det värt att kunna krypa ner en kall vinterkväll tycker jag
 
Visst var det ett par här i tråden som lämnat filterbollarna och gått över till sand istället?

Är själv sugen på samma övning till vår Pacific men hur vet man hur mycket sand som ska i? Något annat att tänka på när filtret ska fyllas? Hur ofta bör det backspolas?
 
E Emanr skrev:
Visst var det ett par här i tråden som lämnat filterbollarna och gått över till sand istället?

Är själv sugen på samma övning till vår Pacific men hur vet man hur mycket sand som ska i? Något annat att tänka på när filtret ska fyllas? Hur ofta bör det backspolas?
Jag fick tipset att köra glas ist för sand. Har inte bytt än men när filterbollarna är ”slut” så kommer jag köra glas. Mindre jobb med än tex sand
 
D danlar79 skrev:
Tänkte inte stänga helt, så frågan är vad det kan bli för skillnad att ställa ner det på ca 25 grader istället för 38 som jag har nu ?
Halverar man förbrukningen? Eller mer än så ?
Det är väldigt enkelt att räkna på då förhållandet mellan temperaturskillnad i badet och utomhustemp
påverkar förbrukningen helt linjärt.
Det svåra är att på förhand veta utomhustemperaturen.

Men om ditt spabad drar 10 kWh/dygn vid 0 grader ute och 38 i vattnet
så drar det 5 kWh/dygn om du sänker till 19 grader.
 
Linda Andersson2 Linda Andersson2 skrev:
Jag fick tipset att köra glas ist för sand. Har inte bytt än men när filterbollarna är ”slut” så kommer jag köra glas. Mindre jobb med än tex sand
Jag kör numera krossat glas då det är flera gånger effektivare än sand.
Har genom åren även använt filterbollar, men då en lyckades ”rymma” vid backspolning och sedan letade sig in i plattvärmeväxlaren där det nästa blev tvärstopp på flödet. Jag fick koppla loss poolen och spola växlaren baklänges med vattenslangen.
 
Även jag kör med glas, som jag anser vara betydligt bättre än filterbollar. Backspolning är helt beroende på hur ofta man använder badet och hur mycket smuts som kommer in i badet. Men vi badar ganska många bad mellan backspolningarna. Det känns bara bra att fylla på med lite nytt fräscht vatten efter backspolning för att balansera kemikalienivån.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.