Tobzter
Sänk den ytligare till tex 34 så går den ner till slut
 
  • Gilla
Linda Andersson2
  • Laddar…
Hur tänker ni andra inför hösten /vintern? Stänger ni ner eller kommer ni köra på med badet?
Jag är på riktigt nervös över elförbrukningen och att det kommer kosta en rejäl slant att driva den över vintern. Är så dåligt insatt för att man inte behövt bry sig om elen på det här sättet innan. Försöker läsa på och förstå det vi nu står inför och känner mig så osäker. Hur tänker ni andra?

jag har en eluppvärmd pacific med 2 värmare och 39grader i poolen.
 
Linda Andersson2 Linda Andersson2 skrev:
Hur tänker ni andra inför hösten /vintern? Stänger ni ner eller kommer ni köra på med badet?
Jag är på riktigt nervös över elförbrukningen och att det kommer kosta en rejäl slant att driva den över vintern. Är så dåligt insatt för att man inte behövt bry sig om elen på det här sättet innan. Försöker läsa på och förstå det vi nu står inför och känner mig så osäker. Hur tänker ni andra?

jag har en eluppvärmd pacific med 2 värmare och 39grader i poolen.
Har man timpris kan man köra den på natten via rest mode-läget. I annat fall rekommenderar jag stänga av och tömma.

Jag sätter mig ofta 5 minuter varje kväll och går igenom allt som behöver köras nattetid. Det tar inte speciellt lång tid men gör ju att vi kan hålla ut lite med de bitar som rätt säkert behöver stängas av framåt.

Vår pool kör rest mode och har möjlighet att värma 3h på natten i och med filtreringen. Den klarar sig på rätt få kWh per natt (som det är just nu).

Står den däremot och tuffar på rejält utan kontroll och snittpriserna på en månad landar på 500 öre rör det sig om några tusen.

Det negativa med att värma den några timmar på natten är ju att den inte lär vara perfekt temp på kvällen när man kanske badar som mest. Men ungarna verkar acceptera 35-37 utan problem.

Edit: ja, vad tänker alla. Oklart. Jag själv räknar med kostnader per timme vissa dagar som kan dra uppemot max, vilket är 52 kr per kWh, därtill totalt avstängt elnät delar av vissa dagar. Det enda vapnet mot kommande kris är kunskap.
 
Det får bli underhållsvärme och glädja mig över att vi har en vedkamin till terasspoolen vid sidan om elvärmaren. Badar mest på helgerna på vintern ändå.
 
Ursviken Ursviken skrev:
Det får bli underhållsvärme och glädja mig över att vi har en vedkamin till terasspoolen vid sidan om elvärmaren. Badar mest på helgerna på vintern ändå.
Hade ju varit fint att elda på i den där kaminen och dra lite rör till husets värmesystem men förhoppningsvis har ni en kamin i huset redan.
 
  • Gilla
Ursviken
  • Laddar…
H henlin431 skrev:
Hade ju varit fint att elda på i den där kaminen och dra lite rör till husets värmesystem men förhoppningsvis har ni en kamin i huset redan.
Vi har vedeldad panna kopplad till 1000 liter ackumulatortankar, vedeldad bastu och en insats i öppna spisen.
 
Jag totaltömde faktiskt min Pacific härom dagen och förberedde med nya filterbollar så att det bara är att fylla på vatten och starta till våren igen. Vi fick dåligt vatten trots att jag chockklorerat 2 dagar och tyckte inte det var värt ett vattenbyte för att köra en liten period till. Vi hade inte badat tillräckligt många gånger under vintern för att det varit värt att ha igång den till dessa elpriserna.
 
Vi tänkte stänga ner vår pool över vintern. Är det rekommenderat att ta in pumpen och värmarna i frostfritt utrymme?
 
Mayalundin Mayalundin skrev:
Vi tänkte stänga ner vår pool över vintern. Är det rekommenderat att ta in pumpen och värmarna i frostfritt utrymme?
Är väl isolerat? Då är det väl frostfritt
 
traceour traceour skrev:
Är väl isolerat? Då är det väl frostfritt
Isolerat men tänkte ha systemet av.
 
Mayalundin Mayalundin skrev:
Isolerat men tänkte ha systemet av.
Knepigt det där med att ta in värmarna. Då behöver man ju koppla ur elen och dona med trefasen. Inga större problem förutom att man inte får.

Å andra sidan är jag själv inte speciellt sugen på att ha kretskort ute hela säsongen i fuktig/kall miljö. När vi väl gör detta framåt kommer jag ta in allt. Därtill bygga stöd för den slang som sätter rätt stor vikt på övre anslutningen så att den inte böjer plasten mer än nödvändigt.
 
Fulkemisten
Varför har ni inte frostvakt kombinerat med en torrboll eller motsvarande i teknikutrymmet?
 
Gjorde följande idag:
Tömde poolen och tog sen upp filtret och tömde.
Tog industridamsugaren och körde någon minut i till/utloppen i poolen, tills det inte kom mer vatten.
Sen höll jag med handen för in/utloppen vid filtret (bortkopplad) så att det blev någon form av vakuum och fortsatte damsuga in i rören igen, för att verkligen suga upp det sista vattnet.
Ska låta allt stå några timmar nu (17 grader och sol i Skåne idag) så det torkar upp.
 
Höjt temperaturen från sommar bad 37° till vinterbadtemp som är 39°C
Det är gött med fjärrvärme i poolen, bara 73 öre/ kWh med moms!
 
  • Gilla
AndersPS och 1 till
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Höjt temperaturen från sommar bad 37° till vinterbadtemp som är 39°C
Det är gött med fjärrvärme i poolen, bara 73 öre/ kWh med moms!
Nu blir jag nyfiken på hur mycket kostar per bad
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.