D danlar79 skrev:
Nu när det börjar bli sommar och varmt igen så dyker frågan om ventilation av tekniklåda upp igen. För ett par månader sedan när jag gick igenom manual/instuktioner på hemsidan så fanns det uppdaterade råd om att installera 2-3 st tallriksventiler i tekniklådan.
Men nu kan jag inte hitta det, så misstänker att dom uppdaterat sin manual på nytt.

Men hade ändå en tanke på att göra det. Någon annan som testat?
Exempelvis ett par sådana här:
[länk]

Har ett lock över tekniklådan som är ganska tungt så är inte så lätt att bara öppna tekniklådelocket lite på glänt. Om blir det regn är det bättre med ventilation på sidan än ovanifrån också.


I helgen drog jag ner temp i poolen (Grand) för att testa ha den mer som en svalkande pool under sommaren. Fick väl ner temp till ca 31 grader då och det var jätteskönt.
Får se hur den kommer användas i sommar.
det är ju så kallt i Sverige!! Vi har vår pool på ca 34 grader. Har varit skönt både dag och kväll. va dock inte hemma förra veckan när det var 35 grader…
 
traceour traceour skrev:
Nån som reklamerat till SvBadtunnor? Hur är dom o göra med? Åker man på felsökningskostnaden oavsett? Kommer dom skylla på mig oavsett? Garanti gäller ju ej vid korrison eller dåligt vatten osv, svårt o veta kan jag tycka.
Min filterpump lagt av, brummar bara. Konding kanske, eller skurit. Inte gått ett år än.
Börja med att öppna upp kopplingen in mot pumpen och kolla så att inget fastnat i impellern. Första gången var det ett par simglasögon där. Andra gången en dykpinne. Går att göra på några minuter om man lyckas täta inlopp/utlopp från poolen. Då kan man göra kontrollen när allt vatten är kvar.
 
H henlin431 skrev:
Börja med att öppna upp kopplingen in mot pumpen och kolla så att inget fastnat i impellern. Första gången var det ett par simglasögon där. Andra gången en dykpinne. Går att göra på några minuter om man lyckas täta inlopp/utlopp från poolen. Då kan man göra kontrollen när allt vatten är kvar.

Och givetvis, av med strömmen innan.

Om något fastnat lär den brumma som du beskriver. Det är ju inget flöde om impellern inte roterar.

Jag skrev tidigare om att jag investerat i inloppsskydd i plast. Man kan då undra hur dykpinnen kom igenom. Men filtret hade ramlat av när ungarna hade poolparty (min 10-åriga grabb och hans brudar). Och vips så slank en dykpinne igenom. Det där skyddet är guld värt (om det får sitta kvar förstås).
 
Redigerat:
H henlin431 skrev:
Och givetvis, av med strömmen innan.

Om något fastnat lär den brumma som du beskriver. Det är ju inget flöde om impellern inte roterar.

Jag skrev tidigare om att jag investerat i inloppsskydd i plast. Man kan då undra hur dykpinnen kom igenom. Men filtret hade ramlat av när ungarna hade poolparty (min 10-åriga grabb och hans brudar). Och vips så slank en dykpinne igenom. Det där skyddet är guld värt (om det får sitta kvar förstås).
Vart har du köpt inloppsskyddet?
 
H henlin431 skrev:
Börja med att öppna upp kopplingen in mot pumpen och kolla så att inget fastnat i impellern. Första gången var det ett par simglasögon där. Andra gången en dykpinne. Går att göra på några minuter om man lyckas täta inlopp/utlopp från poolen. Då kan man göra kontrollen när allt vatten är kvar.
Troligtvis inte, snurrar lätt från fläktsidan,
 
Mayalundin Mayalundin skrev:
Vart har du köpt inloppsskyddet?
på svenskabadtunnor.

Dyrt, men fungerar hyfsat och är en stor säkerhet för barnen och deras långa hår
 
traceour traceour skrev:
Troligtvis inte, snurrar lätt från fläktsidan,
Och inga felkoder nånstans?
 
H henlin431 skrev:
Och inga felkoder nånstans?
Nää, bytt konding för lågfarten nu, ingen vidare skillnad. Den gamla hade lite halvtaskiga värden. Går fint nu, start o stopp. Men står den still länge, så står den o brummar. Snurrar lite för hand så går det fint igen
 
Fulkemisten
Vad gör ni? Min har fungerat felfritt i snart två år.

Edit: Vad i flygande fläng är en dykpinne?
 
Redigerat:
  • Haha
Sindbad
  • Laddar…
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Vad gör ni? Min har fungerat felfritt i snart två år.

Edit: Vad i flygande fläng är en dykpinne?
En dykpinne ser ut som en liten stoppad korv men den har tyg istället för skinn och sand istället för kött. Det är alltså underligt att poolpumpen ändå försökte äta den.

Fyra färgglada dykpinnar numrerade 1 till 4 som ligger intill varandra.
 
traceour traceour skrev:
Nää, bytt konding för lågfarten nu, ingen vidare skillnad. Den gamla hade lite halvtaskiga värden. Går fint nu, start o stopp. Men står den still länge, så står den o brummar. Snurrar lite för hand så går det fint igen
men när den väl går, har den bra flöde då?

När jag felsökte minns jag (innan jag hittade de fastnade glasögonen) att jag stängde av poolen och satte igång den. Ibland kom den igång, ibland inte. Impellern var inte helt blockerad. Den gick helt enkelt ibland och ibland inte.

Om du är helt säker på att inget fastnat nånstans lär de väl byta ut pump eller kretskort gissar jag. Måste gå på garantin i alla lägen.
 
D Dallastower skrev:
Någon som har haft problem med att luckventilerna (alltså dessa [länk]) inte sluter heltid tätt? När jag bytte filterbollar häromdagen så stängde jag av pumpen och stängde båda luckventilerna, men det kom igenom vatten ändå

Mina har aldrig varit täta heller. Oklart syfte då de släpper igenom mycket
 
Tobzter
Har också problem med ena . Får inte riktigt in spärren helt på den.
 
Tobzter Tobzter skrev:
Har också problem med ena . Får inte riktigt in spärren helt på den.
Dessa funkar kanon

Svart plastmöbelfot med skruv för montering på möbler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.