Fulkemisten
J Jcarl skrev:
100% vattenbyte? Hej, en tanke. Har en passific från svenska badtunnor, den har gått sen i höstas och hög tid för första vattenbytet. Blir dock lite orolig för kopplingar osv, allt har gått ganska problemfritt hittills så är rädd att första grejen ska hända när jag tömmer den. Brukar ni tömma 100%? Jag tänker mest på att vattnets vikt försvinner så tunnan har chans att röra sig lite. Tex har sidoväggarna invändigt börjat bukta ut väldigt mycket av vattnets tryck, inget problem hittills men tömmer jah vattnet är jag rädd att de rör sig och kopplingarna eller lampan kan börja glappa. Smartare att inte tömma den helt? Någon som varit med om problem?
Nej. Min står tom längre perioder. Fyller typ till påsk och tömmer helt för vattenbyte en eller två gånger på sommaren. Stänger i oktober/november. Brukar fylla igen över jullovet och sportlovet.
 
Nu när det börjar bli sommar och varmt igen så dyker frågan om ventilation av tekniklåda upp igen. För ett par månader sedan när jag gick igenom manual/instuktioner på hemsidan så fanns det uppdaterade råd om att installera 2-3 st tallriksventiler i tekniklådan.
Men nu kan jag inte hitta det, så misstänker att dom uppdaterat sin manual på nytt.

Men hade ändå en tanke på att göra det. Någon annan som testat?
Exempelvis ett par sådana här:
https://www.clasohlson.com/se/Tallriksventil/p/36-5164

Har ett lock över tekniklådan som är ganska tungt så är inte så lätt att bara öppna tekniklådelocket lite på glänt. Om blir det regn är det bättre med ventilation på sidan än ovanifrån också.


I helgen drog jag ner temp i poolen (Grand) för att testa ha den mer som en svalkande pool under sommaren. Fick väl ner temp till ca 31 grader då och det var jätteskönt.
Får se hur den kommer användas i sommar.
 
D danlar79 skrev:
Nu när det börjar bli sommar och varmt igen så dyker frågan om ventilation av tekniklåda upp igen. För ett par månader sedan när jag gick igenom manual/instuktioner på hemsidan så fanns det uppdaterade råd om att installera 2-3 st tallriksventiler i tekniklådan.
Men nu kan jag inte hitta det, så misstänker att dom uppdaterat sin manual på nytt.

Men hade ändå en tanke på att göra det. Någon annan som testat?
Exempelvis ett par sådana här:
[länk]

Har ett lock över tekniklådan som är ganska tungt så är inte så lätt att bara öppna tekniklådelocket lite på glänt. Om blir det regn är det bättre med ventilation på sidan än ovanifrån också.


I helgen drog jag ner temp i poolen (Grand) för att testa ha den mer som en svalkande pool under sommaren. Fick väl ner temp till ca 31 grader då och det var jätteskönt.
Får se hur den kommer användas i sommar.
Också problem med detta, tempen i poolen ökar massa nu på sommaren, väldigt varmt i lådan. Ska man sätta 2st? En uppe och en nere? Eller ska man isolera slangarna? Nån som gjort nått liknande?
 
traceour traceour skrev:
Också problem med detta, tempen i poolen ökar massa nu på sommaren, väldigt varmt i lådan. Ska man sätta 2st? En uppe och en nere? Eller ska man isolera slangarna? Nån som gjort nått liknande?
Jag satte två på sidorna av lådan upptill, en på varje sida (insidan av lådan). Värme stiger ju så det tycker jag verkar räcka. Det är bara en rektangulär variant jag hittade på BIltema och skar ut för mha bladkniv. Man kan öppna/stänga som man vill.
 
H henlin431 skrev:
Jag satte två på sidorna av lådan upptill, en på varje sida (insidan av lådan). Värme stiger ju så det tycker jag verkar räcka. Det är bara en rektangulär variant jag hittade på BIltema och skar ut för mha bladkniv. Man kan öppna/stänga som man vill.
Okej, perfekt provar det
 
Hej alla! Vi sitter nu med slutmontering av vår pacific men har svårt att ansluta slangen till pumpen. Frågat kundtjänst som meddelat nu att slangen "av nån anledning" är mindre i diameter i år vilket gör att den är svår (läs typ omöjlig) att ansluta helt....någon annan som har detta problem???? Fick svar att den inte behöver tryckas in helt och får väl hoppas att detta räcker
 
  • Person som försöker ansluta en flexibel slang till en pump under slutmontering av en pacific, med en linjal som mätsverktyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Nixxxon
  • Laddar…
AnnaFagerberg AnnaFagerberg skrev:
Hej alla! Vi sitter nu med slutmontering av vår pacific men har svårt att ansluta slangen till pumpen. Frågat kundtjänst som meddelat nu att slangen "av nån anledning" är mindre i diameter i år vilket gör att den är svår (läs typ omöjlig) att ansluta helt....någon annan som har detta problem???? Fick svar att den inte behöver tryckas in helt och får väl hoppas att detta räcker
AnnaFagerberg AnnaFagerberg skrev:
Hej alla! Vi sitter nu med slutmontering av vår pacific men har svårt att ansluta slangen till pumpen. Frågat kundtjänst som meddelat nu att slangen "av nån anledning" är mindre i diameter i år vilket gör att den är svår (läs typ omöjlig) att ansluta helt....någon annan som har detta problem???? Fick svar att den inte behöver tryckas in helt och får väl hoppas att detta räcker
Hej, vi hade samma problem. Fick in den hela vägen med mycket diskmedel och våld. Vi behövde böja den mycket från ena sidan till den andra samtidigt som vi tryckte för att den skulle gå på. Tips är att kolla så inlopp / utlopp fortfarande sitter ordentligt efter våldet. Vårt inlopp läckte så vi fick såga till verktyget för att dra det så att det gick att trä över slangen..
 
AnnaFagerberg AnnaFagerberg skrev:
Hej alla! Vi sitter nu med slutmontering av vår pacific men har svårt att ansluta slangen till pumpen. Frågat kundtjänst som meddelat nu att slangen "av nån anledning" är mindre i diameter i år vilket gör att den är svår (läs typ omöjlig) att ansluta helt....någon annan som har detta problem???? Fick svar att den inte behöver tryckas in helt och får väl hoppas att detta räcker
AnnaFagerberg AnnaFagerberg skrev:
Hej alla! Vi sitter nu med slutmontering av vår pacific men har svårt att ansluta slangen till pumpen. Frågat kundtjänst som meddelat nu att slangen "av nån anledning" är mindre i diameter i år vilket gör att den är svår (läs typ omöjlig) att ansluta helt....någon annan som har detta problem???? Fick svar att den inte behöver tryckas in helt och får väl hoppas att detta räcker
Vi har monterat ihop vår prime i veckan och hade samma problem. Löste det genom att sänka ner båda delarna i kokhett vatten och efter det lyckades vi med hjälp av en del våld få på dom hela vägen.
 
  • Gilla
AnnaFagerberg
  • Laddar…
Börjar bli dags att köpa nya filterbollar. Någon som har tips på prisvärd leverantör, eller kör ni bara från svb?
 
Fulkemisten
Kör vad som helst. Biltema. Bauhaus. ICA Maxi. Pick one.

Själv tvättade jag bollarna innan jag bytte till sand. Funkar hur bra som helst i 40 grader.
 
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Kör vad som helst. Biltema. Bauhaus. ICA Maxi. Pick one.

Själv tvättade jag bollarna innan jag bytte till sand. Funkar hur bra som helst i 40 grader.
Jo jag har tvättat också, men tror att det börjar bli dags för helt nya nu.
 
Nån som reklamerat till SvBadtunnor? Hur är dom o göra med? Åker man på felsökningskostnaden oavsett? Kommer dom skylla på mig oavsett? Garanti gäller ju ej vid korrison eller dåligt vatten osv, svårt o veta kan jag tycka.
Min filterpump lagt av, brummar bara. Konding kanske, eller skurit. Inte gått ett år än.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.