Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Högst troligt då beroende av vattenkvalitet och saker så som bufferförmåga, pH och andra alkalinitetspåverkande faktorer. Kör klor hårt med aluminiumkopplingar och kommunalt vatten i Stockholm. Installerade poolen hösten 2020 och har i princip inga problem med korrosion.
En annan fråga som dykt upp: jag trodde själv jag visste hur rest mode kunde användas. Jag läste om att rest mode skulle kunna användas så att badet bara värms medan filtercykler går men när jag testat just det inser jag att det inte riktigt verkar fungera så. Tempen får tydligen även gå ner kring 10 grader när rest mode används.

Jag hade tänkt använda det så att badet bara värmer dagtid för att kunna använda mina solpaneler mer dedikerat och mer optimalt. Men det verkar inte fungera alls.
 
Fulkemisten
Badet värmer när vattnet går ned i temperatur. Isolera bättre.
 
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Badet värmer när vattnet går ned i temperatur. Isolera bättre.
Det är 10 cm runtom så det är nog ok. Frågan är främst hur man kan endast värma dagtid. Enligt manualen ska ju det inte vara några problem men i rest mode ramlar alltså poolen ner upp till 10 grader nedåt innan den börjar värma under filtercyklerna. Det tar givetvis ett par dagar men det innebär ju att det aldrig är badvarmt. Min gissning är att när den väl når säg 10 grader mindre än den är inställd på, då värmer den upp till 38 igen. Men den där cykeln är som sagt rätt lång och att bada under den perioden är i princip ingen idé
 
Har reagerat på att vattennivån ser ut att ha sjunkit en del. Reagerade väl för ett tag sen att det såg lägre ut men först igår som det verkligen var tydligt.
Så någon mindre läcka eller om det skulle ha dunstat naturligt sen jag fyllde för ca 4 månader sen.
Öppnade upp tekniklådan idag för att kolla, såg att det låg en del vatten i botten. Drog igång pumpen och det ser ut som att det läcker lite från pumpen? Inte kopplingarna utan från den svarta klumpen (är inte mer teknisk än så när det kommer till pumpar/motorer)
Även reagerat på att det är lite mer missljud från pumpen.

Någon som upplevt det tidigare?
Vet inte om det går att skruva åt de skruvar som håller ihop den för att bli av med problemet.
 
D danlar79 skrev:
Har reagerat på att vattennivån ser ut att ha sjunkit en del. Reagerade väl för ett tag sen att det såg lägre ut men först igår som det verkligen var tydligt.
Så någon mindre läcka eller om det skulle ha dunstat naturligt sen jag fyllde för ca 4 månader sen.
Öppnade upp tekniklådan idag för att kolla, såg att det låg en del vatten i botten. Drog igång pumpen och det ser ut som att det läcker lite från pumpen? Inte kopplingarna utan från den svarta klumpen (är inte mer teknisk än så när det kommer till pumpar/motorer)
Även reagerat på att det är lite mer missljud från pumpen.

Någon som upplevt det tidigare?
Vet inte om det går att skruva åt de skruvar som håller ihop den för att bli av med problemet.
Har också sett att vattennivån sjunkit, inte mycket men iaf 15 cm på 2-3 månader. Kikade i tekniklådan och märkte att slangkopplingar osv gick att dra åt mer. Gissar på att det har med temperaturen att göra, när jag kopplade allt så var det sommar, nu under vintern så antar jag att det krympt och man får spänna åt
 
Nu när jag kontrollerade poolen så var den nästan helt tom. Nu låg det bara lite vatten kvar under utloppet.
Frågan är vart vattnet tagit vägen?
Har ju bara varit lite i botten på tekniklådan. Så undrar om all den vattenmängd kan ha försvunnit på lite över en vecka lite i taget?
Vattnet var precis vid inloppet, så kan de vara närmare 1000 liter som försvunnit på 9 dagar ?

Stängde av strömmen nu iallafall.
Finns det risk att något fryser om det står så här i några dagar? Det som ligger kvar i rör och filter.

Samt finns det något bra knep för att se om det är annan läcka? Är ju bara 3 hål i tunnan, inlopp,utlopp samt en lampa.
 
D danlar79 skrev:
Nu när jag kontrollerade poolen så var den nästan helt tom. Nu låg det bara lite vatten kvar under utloppet.
Frågan är vart vattnet tagit vägen?
Har ju bara varit lite i botten på tekniklådan. Så undrar om all den vattenmängd kan ha försvunnit på lite över en vecka lite i taget?
Vattnet var precis vid inloppet, så kan de vara närmare 1000 liter som försvunnit på 9 dagar ?

Stängde av strömmen nu iallafall.
Finns det risk att något fryser om det står så här i några dagar? Det som ligger kvar i rör och filter.

Samt finns det något bra knep för att se om det är annan läcka? Är ju bara 3 hål i tunnan, inlopp,utlopp samt en lampa.
Om du har ett filter så ärt det vanligt att det läcker mellan pumpen och in till samt i filtret, denna del är trycksatt till något kilo övertryck.
( Jag har inte läst hela tråden.) Så det är kanske inte aktuellt i ditt fall.
 
  • Gilla
Anna.Roger
  • Laddar…
D danlar79 skrev:
Nu när jag kontrollerade poolen så var den nästan helt tom. Nu låg det bara lite vatten kvar under utloppet.
Frågan är vart vattnet tagit vägen?
Har ju bara varit lite i botten på tekniklådan. Så undrar om all den vattenmängd kan ha försvunnit på lite över en vecka lite i taget?
Vattnet var precis vid inloppet, så kan de vara närmare 1000 liter som försvunnit på 9 dagar ?

Stängde av strömmen nu iallafall.
Finns det risk att något fryser om det står så här i några dagar? Det som ligger kvar i rör och filter.

Samt finns det något bra knep för att se om det är annan läcka? Är ju bara 3 hål i tunnan, inlopp,utlopp samt en lampa.
Jag förstår inte riktigt huvudfrågan. Du skrev tidigare att det såg ut att läcka från pumpen i sig. Om du inte åtgärdat det problemet lär det fortsatt läcka. Läckaget motsvarar 4,5 liter i timmen. Men om du redan lokaliserat att pumpen läcker, varför fortsätter felsökningen? Eller har du fixat till pumpen (lämnat in eller bytt)

I de fall jag riskerat frysning har jag satt i ett värmeelement med jordfelsbrytare i filterutrymmet. Frostvaktselement eller liknande.
 
Någon mer som kör Blue Connect? Min bestämde sig för att falla isär och läcka ut en massa svart elände i poolen.

Nån som varit ute för något liknande?
 
  • En hand håller en trasig Blue Connect-enhet som läcker svart vätska på trädäck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Andra gången slangen mellan pumpen och filtret spricker på mindre än ett år. Förra gången skickade leverantören jag beställt ifrån en ny och sa att det kunde vara fabrikationsfel och den borde ej gå sönder.
men nu står jag här igen med ytterligare en trasig slang och fått stänga av hela systemet ännu en gång.
Är det någon som råkat ut för detta? Vad kan det vara som är fel? Är det så att slangen är för dålig eller vad är det annars som kan orsaka detta?

leverantören nämnde oxå något om högt tryck? Har inte tänkt på trycket och aldrig kollat det men om det nu är för högt, vad gör man då?
Svart anslutningsslang för sandfilter med märkning FSF350, avsedd för pumpsystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fulkemisten
Men vad och hur gör ni...
 
Nån som har måttet på röranslutningarna till tunnan. Tänkte 3dprinta ut ett filter så inget fastnar i utsuget. Dom svarta i plast. Så slipper tumstocken bli blöt :crysmile:
 
Nu har jag kört energimätning av terasspoolen i nästan ett helt år (360 dagar exakt).

1629 kWh har använts vilket motsvarar 4,5 kWh per dygn i snitt.

Observera att mätningen startade i ett läge då folk hade intresse av att jämföra kWh. Nu är det skitsamma eftersom en person med högst förbrukning ändå kan ha lägst elkostnad (beroende på rörligt/bundet eller timstyrt). Jag har idag ingen smart styrning på poolen vilket gör att den värmer när den vill.

Jag gissade på högre förbrukning än vad det blev.
 
  • Gilla
Sindbad
  • Laddar…
H henlin431 skrev:
Nu har jag kört energimätning av terasspoolen i nästan ett helt år (360 dagar exakt).

1629 kWh har använts vilket motsvarar 4,5 kWh per dygn i snitt.

Observera att mätningen startade i ett läge då folk hade intresse av att jämföra kWh. Nu är det skitsamma eftersom en person med högst förbrukning ändå kan ha lägst elkostnad (beroende på rörligt/bundet eller timstyrt). Jag har idag ingen smart styrning på poolen vilket gör att den värmer när den vill.

Jag gissade på högre förbrukning än vad det blev.
En annan kommentar: inga utfällningar på inlopp/utloppskopplingarna sen jag bytte till plast. En dyr med bra investering, även om jag tycker det där stora extra filtret sitter rätt dåligt i utloppet, nedtill.
 
H henlin431 skrev:
En annan kommentar: inga utfällningar på inlopp/utloppskopplingarna sen jag bytte till plast. En dyr med bra investering, även om jag tycker det där stora extra filtret sitter rätt dåligt i utloppet, nedtill.
Håller med, lossnar så fort barnen stöter till det lite
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.