Har haft min pool i 15 år , tömmer pumpsystemet, tömmer poolen till ca 20 cm under breddavloppet, och hittills har inget hänt, täcker poolen med en presenning direkt på vattenytan samt slår av spänningsmatningen inne i huset
 
  • Gilla
antonholm
  • Laddar…
Ni som kör filterbollar, hur gör ni med rengöring? Tar ni ut bollarna och tvättar i tvättmaskin (och torktumla?) eller använder ni backspolning? Själv har jag två uppsättning med filterbollar och drygt en gång i månaden tar jag ut de gamla, lägger i nya och under tiden tvättar de gamla. Men det är lite omständigt...
 
Sindbad Sindbad skrev:
Ni som kör filterbollar, hur gör ni med rengöring? Tar ni ut bollarna och tvättar i tvättmaskin (och torktumla?) eller använder ni backspolning? Själv har jag två uppsättning med filterbollar och drygt en gång i månaden tar jag ut de gamla, lägger i nya och under tiden tvättar de gamla. Men det är lite omständigt...
Jag har två uppsättningar men jag kör din procedur endast två gånger per år.
 
  • Gilla
Sindbad
  • Laddar…
Sindbad Sindbad skrev:
Ni som kör filterbollar, hur gör ni med rengöring? Tar ni ut bollarna och tvättar i tvättmaskin (och torktumla?) eller använder ni backspolning? Själv har jag två uppsättning med filterbollar och drygt en gång i månaden tar jag ut de gamla, lägger i nya och under tiden tvättar de gamla. Men det är lite omständigt...
Jag brukar byta två ggr per säsong. Brukar spara de gamla för att jag tänker jag skall tvätta dem, men slutar alltid med att jag beställer ett gäng nya på amazon för en hundring eller två.
 
  • Gilla
Sindbad
  • Laddar…
Bytte filter i helgen, dragit ut på det så två månader sen sist. Men de var fräscha, knappt skitiga. Kommer nog göra som er framöver och byta ett par gånger per år bara.
 
Nu har jag förvisso inte detta filtret. Men jag tröttnade på hanteringen av filterbollar till min badtunna. Så jag fyllde med krossat glas istället. Skulle kunnat köra med sand om man velat spara en liten peng istället. Men det upplever jag som betydligt bättre. Jag har alltid kristallklart vatten. Jag backspolar kanske en gång i kvartalet (kanske någon extra gång på sommaren). Backspolningen kanske släpper ut 100 /150 liter vatten. Men då blir fitret riktigt fräscht på kort tid. Samt att det skadar inte att fylla på med lite nytt vatten.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Sindbad Sindbad skrev:
Ni som kör filterbollar, hur gör ni med rengöring? Tar ni ut bollarna och tvättar i tvättmaskin (och torktumla?) eller använder ni backspolning? Själv har jag två uppsättning med filterbollar och drygt en gång i månaden tar jag ut de gamla, lägger i nya och under tiden tvättar de gamla. Men det är lite omständigt...
Vi rengör bollarna i tvättmaskin innan uppstart för badsäsongen,och häller i lite klorin och de blir som nya igen( kör ett 1/2 timmes program)
 
  • Gilla
Sindbad
  • Laddar…
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Jo men visst. Först det här med poolrening, det bygger oftast på tre principer, dels antibakteriell verkan/nedbrytning av andra organiska ämnen, denna nedbrytning kan ske på lite olika vis beroende på vad man använder för kemikalie.
Vidare behöver man ibland något slags flockningsmedel som kan reagera med mycket små partiklar som inte fastnar i filtret och genom denna reaktion göra så att de klumpar ihop sig och sedan fastnar.
Sist har vi då mekanisk filtration, det har egentligen inget med kemi att göra, partiklar över en viss storlek stannar i filtratet vad man nu har för något.

Nu behandlar vi alltså främst desinfektionsmedel (den första principen ovan).

Biocools produkt innehåller didecyldimeteyammoniumklorid, detta skall ej förväxlas med det som i dagligt tal kallas klor (vanligen natriumhypoklorit). Grundämnet klor ingår faktiskt i ganska många olika föreningar men betyder absolut inte att bara för att ett medel innehåller klor så fungerar det som "klor".

Didecyldimeteyammoniumklorid verkar genom att bryta ned lipidbindningar i bilager, vad betyder det här då för icke fulkemister? Jo, att bakteriers cellmembran förstörs så att de dör, lite som vissa typer av antibiotika fungerar (fast då med annan mekanism), vad didecyldimeteyammoniumklorid inte verkar göra lika bra som klor är att oxidera, dock verkar det troligen göra detta till en viss grad, vi kommer till det här med oxidation... Produkten verkar inte innehålla något flockningsmedel, óm man vill använda detta får man lägga till det. Det är helt enkelt ett desinfektionsmedel som även används mycket inom sjukvården (dock inte i Sverige vad jag känner till, kanske inom sterilteknik?)

Guardian sciencewater fungerar enligt tillverkaren som en trestegsraket med tre olika ämnen. Först en så kallad surfactant eller så kallat ytaktivt ämne som minskar ytspänning mellan oblandbara ämnen och alltså gör att t ex ett desinfektionsmedel löst i vatten kan komma åt ämnen lösta i fetter, den löser alltså enligt uppgift biofilm och är i sig själv verksam mot t ex cellväggar och heter polyetylenimin. Det är helt enkelt samma princip som ett tvättmedel med tesider (som ju alla såklart har koll på vad det är, man har ju tvättat :crysmile:). Sedan ett rent desinfektionsmedel som svävar fritt i vattnet och gör samma sak som Biocools produkt och klor, denna heter egentilgen inget vettigt men består av metylamin (som är det Walter deriverar metylamfetamin av i tv-serien Breaking Bad, rekommenderas starkt att ses om ni inte redan gjort det) med en massa extrasaker påsatta, typ kloridgrupper, funkar troligen genom oxiadation som vi återigen kommer till i avsnittet om klor.

Sist så innehåller den nån slags polymer som alltså är en lång kolvätekedja med andra ämnen insprängda (i det här fallet grundämnena klor och kväve). Denna polymer heter, håll i er, poly(iminocarbonimidoyliminocarbonimidoylimino-1,6-hexanediyl)hydroklorid och sätter sig alltså på poolytorna (utan att vara en surfactant) och verkar lätt desinficerande över tid (hur det funkar vete fan men troligen med någon av tidigare nämnda mekanismer.

Sist har vi då klor som du inte bad om men får ändå för det är så enkelt och jag behöver inte göra research i obskyra svårfunna produktdatablad och kolla upp ämnet i pubchem (som är en förträfflig databas över typ alla ämnen som finns)

Klor, eller egentligen natriumhypoklorit verkar genom att klor är ett starkt oxidationsmedel, oxidation tror många har med syre att göra men det är så att syre heter oxygen på engelska för att det är en bra oxidator. Oxidation innebär att ett ämne (jon) snor elektroner från ett annat så att det istället blir en jon, då bryts strukturer upp eller bildas och förändras, t ex cellväggar hos bakterier eller andra strukturer i fettsyror från svett eller hud eller så. Klor är väldigt bra på det här, det mesta av kloret är alltså bundet i natruimsaltet av hydrokloritsyra men också fritt som kloridjoner i vattnet, det är detta som är aktivt, när det luktar badhus är det alltså inte fritt klor som luktar utan bundet (främst med svettpartiklar) och halten fritt klor är för låg, det är dessa kloraminer som orsakar inte bara lukt utan även hudirritatation och ögonsveda (eller om man precis har chokklorerat så det är inte helt sant). Lösningen är alltså att tillsätta mer klor eller t o m chocklorera om det luktar klor, då bryts kloraminerna ned och halten fritt klor ökar. Klor förbrukas kontinuerligt, dels av oxidationen men så bryts det även ned av solljus, det gör troligen de andra medlen också men det har jag inte hittat någon uppgift på.

Vill ni ha ett inlägg om flockningsmedel och hur dessa fungerar så säg till.

Fulkemi när den är som bäst.

Långt inlägg, sorry, hoppas det hjälper någon eller i alla fall stillar den nyfiknes vetgirighet.
Så tror du det skulle fungera lika bra med några påsar amfetamin i poolen? 😂
 
  • Haha
guggen
  • Laddar…
Hej alla! Är detta normal ljudnivå? Orolig något är fel. Precis startat allt, och den ska värma på vattnet från nuvarande 16, till 33grader.

Pacific 6kw svenskabadtunnor terasspool:)
 
  • Gilla
Malnes
  • Laddar…
Tobzter
Malnes Malnes skrev:
Hej alla! Är detta normal ljudnivå? Orolig något är fel. Precis startat allt, och den ska värma på vattnet från nuvarande 16, till 33grader.

Pacific 6kw svenskabadtunnor terasspool:)
Tycker den låter som min har den alltid gjort. Men den har precis börjat läcka 😀.Men de inge fel på pumpen
 
Tobzter
Någon som har fått läckage i huset på pumpen? Har satt i nya packningar bara på locket till huset å se om de hjälper.
Någon som vet nå bra ersättnings pump om de läcker fortfarande ?
Närbild på en pump från Balboa Water Group med produktinformation som innehåller bland annat modellnummer, effekt och maxvattentemperatur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tobzter
Nja de gick ju som de gick 😆.
Axialtätningen läcker som ett såll .
Någon som bytt den på denna pump?
 
Dom flesta pool-företag har axialtätningar på lager, annat finns dom nätet från tillverkaren.
Googla på skylten på pumpen + axialtätning.

Är pumphjulet gängat fast på motoraxeln, så skall den lossas i samma riktning som den snurrar.
 
Redigerat:
  • Gilla
Tobzter
  • Laddar…
Sökt på reservdelar Balboa
 
  • Axeltätning Balboa reservdelar på webbplatsen poolbutiken.se under avsnittet för luftpumpar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.