368 879 läst · 1 562 svar
369k läst
1,6k svar
Projekt: Terrasspool
Jag håller på med att försöka få till en badtunna inbyggd i altanen hos mig också, några frågor till er erfarna:
1) Jag planerar att ha pump, filter mm inomhus i garaget istället (kommer inte att kunna ge vattenskador, jag har asfalt och gjuter en klack och gör evakueringsavlopp till dagvattnet). Har ni några erfarenheter av att ha pump mm inomhus?
2) Jag funderar dessutom på att tömma vattnet till en isolerad IBC-tank i garaget när badet inte används (för att minska på energiförbrukningen, främst på vintern). Någon annan som gjort något liknande?
3) Då IBC-tanken hamnar 2 meter lägre än tunnan så måste dessutom filterpumpen orka pumpa vattnet till 3m höjd när jag fyller tunnan igen, de flesta säljare av pumpar (som nämner detta alls) verkar säga att 4-5 m är OK, men är det någon som gjort något liknande med en filterpump?
4) Jag tänker mig att använda elektriskt styrda ventiler för att kunna styra cirkulationen mellan tank och tunna. Något särskilt man måste tänka på när man köper sådana? De är inte särskilt dyra i Kina...
5) Jag tänker mig att använda skimmeravlopp för returvattnet från tunnan (för att fånga löv mm) och sedan använda ett annat filter också (sand, glas eller bollar). Är det en poäng med att göra både ock, eller vad tycker ni "experter"?
Elvärme till badtunnan är det enda alternativet, så det vill till att det blir energieffektivt då frugan vill bada året om.
1) Jag planerar att ha pump, filter mm inomhus i garaget istället (kommer inte att kunna ge vattenskador, jag har asfalt och gjuter en klack och gör evakueringsavlopp till dagvattnet). Har ni några erfarenheter av att ha pump mm inomhus?
2) Jag funderar dessutom på att tömma vattnet till en isolerad IBC-tank i garaget när badet inte används (för att minska på energiförbrukningen, främst på vintern). Någon annan som gjort något liknande?
3) Då IBC-tanken hamnar 2 meter lägre än tunnan så måste dessutom filterpumpen orka pumpa vattnet till 3m höjd när jag fyller tunnan igen, de flesta säljare av pumpar (som nämner detta alls) verkar säga att 4-5 m är OK, men är det någon som gjort något liknande med en filterpump?
4) Jag tänker mig att använda elektriskt styrda ventiler för att kunna styra cirkulationen mellan tank och tunna. Något särskilt man måste tänka på när man köper sådana? De är inte särskilt dyra i Kina...
5) Jag tänker mig att använda skimmeravlopp för returvattnet från tunnan (för att fånga löv mm) och sedan använda ett annat filter också (sand, glas eller bollar). Är det en poäng med att göra både ock, eller vad tycker ni "experter"?
Elvärme till badtunnan är det enda alternativet, så det vill till att det blir energieffektivt då frugan vill bada året om.
Funderar på att sätta en Shelly eller liknande för att styra J29 så att den sluts när belastningen på faserna blir för hög, men vad sjutton heter kontakten med de två pinnarna?
Kontakten sitter längst ner till höger på kretskortet:
https://svenskabadtunnor.se/wp-content/uploads/2023/04/Inkoppling-av-Balboavarmare.pdf
Jag får in belastning på faserna i Home Assistant och tanken är att göra en automation som stänger när den går över 16A på fas 2 eller 3 då jag märkt att jag kommer upp i 20A när jag kör värmare och samtidigt induktionshällen. En kortare stund ska väl i teorin säkringarna klara mer än 16A men känns onödigt att chansa.
Mer info om anslutningen:
https://www.balboawatergroup.com/getdoc.cfm?id=2337
"Värmeavstängningsswitch. Om J29 är kortsluten på något sätt, kommer värmaren inte köras förrän J29 inte längre kortsluten.
Om J29 är kortsluten vid uppstart kommer "J29" visas på panelen.
Meddelandet kan avfärdas med en knapptryckning, och är den enda varningen om att J29 är kortsluten. Inget meddelande
visas om J29 är kortsluten efter uppstart, men aggregatet kommer inte köras förrän J29 inte längre kortsluten.
J29 förväntar sig en omkopplarslutning (inte en spänning) som kommandosignal."
Kontakten sitter längst ner till höger på kretskortet:
https://svenskabadtunnor.se/wp-content/uploads/2023/04/Inkoppling-av-Balboavarmare.pdf
Jag får in belastning på faserna i Home Assistant och tanken är att göra en automation som stänger när den går över 16A på fas 2 eller 3 då jag märkt att jag kommer upp i 20A när jag kör värmare och samtidigt induktionshällen. En kortare stund ska väl i teorin säkringarna klara mer än 16A men känns onödigt att chansa.
Mer info om anslutningen:
https://www.balboawatergroup.com/getdoc.cfm?id=2337
"Värmeavstängningsswitch. Om J29 är kortsluten på något sätt, kommer värmaren inte köras förrän J29 inte längre kortsluten.
Om J29 är kortsluten vid uppstart kommer "J29" visas på panelen.
Meddelandet kan avfärdas med en knapptryckning, och är den enda varningen om att J29 är kortsluten. Inget meddelande
visas om J29 är kortsluten efter uppstart, men aggregatet kommer inte köras förrän J29 inte längre kortsluten.
J29 förväntar sig en omkopplarslutning (inte en spänning) som kommandosignal."
En 2-pins 2.54mm Dupont-kontakt passar i alla fall rent fysiskt på stiften, men åtminstone mina såna har inget för flärpen att gripa tag om, så en sån sitter nog inte så stadigt fast. Men det kanske går att tillverka en liten upphöjning av tex smältlim...A antonholm skrev:Funderar på att sätta en Shelly eller liknande för att styra J29 så att den sluts när belastningen på faserna blir för hög, men vad sjutton heter kontakten med de två pinnarna?
Kontakten sitter längst ner till höger på kretskortet:
[länk]
Jag får in belastning på faserna i Home Assistant och tanken är att göra en automation som stänger när den går över 16A på fas 2 eller 3 då jag märkt att jag kommer upp i 20A när jag kör värmare och samtidigt induktionshällen. En kortare stund ska väl i teorin säkringarna klara mer än 16A men känns onödigt att chansa.
Mer info om anslutningen:
[länk]
"Värmeavstängningsswitch. Om J29 är kortsluten på något sätt, kommer värmaren inte köras förrän J29 inte längre kortsluten.
Om J29 är kortsluten vid uppstart kommer "J29" visas på panelen.
Meddelandet kan avfärdas med en knapptryckning, och är den enda varningen om att J29 är kortsluten. Inget meddelande
visas om J29 är kortsluten efter uppstart, men aggregatet kommer inte köras förrän J29 inte längre kortsluten.
J29 förväntar sig en omkopplarslutning (inte en spänning) som kommandosignal."
Du kan inte få in förbrukning från hällen i HA och alltid kortsluta J29 när den är igång?
Intressant ide i alla fall. 👍
Redigerat:
Tack, jag får ta och testa med en sån och se hur jag ska göra för att den inte ska riskera att hoppa ur. Å andra sidan är det inte hela världen om den skulle råka göra det vid något tillfälle, mer än att en propp riskerar gå förstås.S stewed skrev:En 2-pins 2.54mm Dupont-kontakt passar i alla fall rent fysiskt på stiften, men åtminstone mina såna har inget för flärpen att gripa tag om, så en sån sitter nog inte så stadigt fast. Men det kanske går att tillverka en liten upphöjning av tex smältlim...
Du kan inte få in förbrukning från hällen i HA och alltid kortsluta J29 när den är igång?
Intressant ide i alla fall. 👍
Jag har ingen mätare på hällen för tillfället men det är ju inte en dum idé annars. Jag hämtar in data från elmätaren dock så jag skulle kunna göra en automation som stänger av värmaren om strömmen går över 16A på fas 2 eller 3 till vilka de två värmarna är inkopplade:
Jag har automation för billaddningen hos mig (och till badtunnan när jag byggt den i höst) som bygger på att om elförbrukningen är över 23A (jag har 20A säkringar) så sänks laddningen med 6A och om det är under 16A så höjs laddningen med 6A. 23A håller en 20A säkring för utan problem. Det blir liknande till badtunnan, den kommer att vara det första som åker om det går över 23 A och den är igång.A antonholm skrev:Tack, jag får ta och testa med en sån och se hur jag ska göra för att den inte ska riskera att hoppa ur. Å andra sidan är det inte hela världen om den skulle råka göra det vid något tillfälle, mer än att en propp riskerar gå förstås.
Jag har ingen mätare på hällen för tillfället men det är ju inte en dum idé annars. Jag hämtar in data från elmätaren dock så jag skulle kunna göra en automation som stänger av värmaren om strömmen går över 16A på fas 2 eller 3 till vilka de två värmarna är inkopplade:
Smidigt! Hur styr du det, automation direkt i laddaren eller kör du HA?pacman42 skrev:Jag har automation för billaddningen hos mig (och till badtunnan när jag byggt den i höst) som bygger på att om elförbrukningen är över 23A (jag har 20A säkringar) så sänks laddningen med 6A och om det är under 16A så höjs laddningen med 6A. 23A håller en 20A säkring för utan problem. Det blir liknande till badtunnan, den kommer att vara det första som åker om det går över 23 A och den är igång.
Man borde kunna böja stiften lite åt sidorna också så sitter nog kontakten lite bättre fast av friktionen.A antonholm skrev:Tack, jag får ta och testa med en sån och se hur jag ska göra för att den inte ska riskera att hoppa ur. Å andra sidan är det inte hela världen om den skulle råka göra det vid något tillfälle, mer än att en propp riskerar gå förstås.
Jag har ingen mätare på hällen för tillfället men det är ju inte en dum idé annars. Jag hämtar in data från elmätaren dock så jag skulle kunna göra en automation som stänger av värmaren om strömmen går över 16A på fas 2 eller 3 till vilka de två värmarna är inkopplade:
Jag kör Domoticz och har script som övervakar elmätaren (som jag läser in via HAN/H1-porten). Dessa styr sedan laddströmmen i mina laddare (jag har två laddbilar i huset, jag har själv byggt laddboxarna också - trådar finns här i forumet).A antonholm skrev:
Tekniklåda till höger i bild (trall på tvären). Byggde "ramen" för teknikrummet några millimeter lägre än för övrig trall, på så sätt kunde jag använda 34mm trall istället för 28. Kan stå och hoppa på det det, inga problem med bärighet. Kan ta bättre bilder när jag är hemma igen
Fulkemisten
Husägare
· Enskede
· 2 425 inlägg
Fulkemisten
Husägare
- Enskede
- 2 425 inlägg
PMa mig.pacman42 skrev:Jag håller på med att försöka få till en badtunna inbyggd i altanen hos mig också, några frågor till er erfarna:
1) Jag planerar att ha pump, filter mm inomhus i garaget istället (kommer inte att kunna ge vattenskador, jag har asfalt och gjuter en klack och gör evakueringsavlopp till dagvattnet). Har ni några erfarenheter av att ha pump mm inomhus?
2) Jag funderar dessutom på att tömma vattnet till en isolerad IBC-tank i garaget när badet inte används (för att minska på energiförbrukningen, främst på vintern). Någon annan som gjort något liknande?
3) Då IBC-tanken hamnar 2 meter lägre än tunnan så måste dessutom filterpumpen orka pumpa vattnet till 3m höjd när jag fyller tunnan igen, de flesta säljare av pumpar (som nämner detta alls) verkar säga att 4-5 m är OK, men är det någon som gjort något liknande med en filterpump?
4) Jag tänker mig att använda elektriskt styrda ventiler för att kunna styra cirkulationen mellan tank och tunna. Något särskilt man måste tänka på när man köper sådana? De är inte särskilt dyra i Kina...
5) Jag tänker mig att använda skimmeravlopp för returvattnet från tunnan (för att fånga löv mm) och sedan använda ett annat filter också (sand, glas eller bollar). Är det en poäng med att göra både ock, eller vad tycker ni "experter"?
Elvärme till badtunnan är det enda alternativet, så det vill till att det blir energieffektivt då frugan vill bada året om.
Får du datat från P1/HAN-porten? Jag hämtar också data på det sättet men jag får bara uppdatering var 10:e sekund. Håller en överbelastad huvudsäkring så länge?A antonholm skrev:Tack, jag får ta och testa med en sån och se hur jag ska göra för att den inte ska riskera att hoppa ur. Å andra sidan är det inte hela världen om den skulle råka göra det vid något tillfälle, mer än att en propp riskerar gå förstås.
Jag har ingen mätare på hällen för tillfället men det är ju inte en dum idé annars. Jag hämtar in data från elmätaren dock så jag skulle kunna göra en automation som stänger av värmaren om strömmen går över 16A på fas 2 eller 3 till vilka de två värmarna är inkopplade:
Svarar mig själv. 😀 Hittade någon i forumet som sa "Man brukar lite generellt kunna säga att en diazedsäkring tål 1.8 x märkströmmen i en timme medans en automatsäkring klarar 1.2 x märkströmmen under samma tid.". Så 10 sekunder måste vara lugnt.S stewed skrev: