Blodsoppen
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Har du kört på enbart ek då också? Några tricks att tänka på?
Jag har eldat många år med bara ek. I både vedpanna och Keddy insatskamin. Min ved har alltid legat minst två år innan förbrukning.
Jag har aldrig haft några problem i vare sig panna eller spis.
Givetvis har jag fått byta ut asklådan i pannan efter några år. Men den jag satte ditt svetsade en kompis i tjockare rostfri plåt. Suttit tre å nu tror jag och ingen direkt slitage på den.
 
  • Gilla
maria01 och 1 till
  • Laddar…
Dra aldrig ner på lufttillförseln när du eldar. Konsten att elda med ved är att först få ordentlig fart på elden med helt öppet spjäll, så det sjunger. Först när veden kolat drar du igen lite.
Smygelda aldrig med att ha dåligt drag. Det är enbart skadligt, tjärämnen mm i veden förbränns inte utan sätter sig i rökgångar och skorsten istället, med risk för skorstensbrand.
Dessutom stinker det väldigt otrevligt när nån eldar med för dåligt drag. Vanligt problem i villaområdet när det myseldas.
Viktigt att tänka på att en vanlig braskamin sällan tål mer än några få kg ved i timmen. Den måste vila mellan varven för att inte överhettas och orsaka brand. Detta går inte att kompensera genom att ”smygelda”.
Här finns lite siffror angående värmevärde för olika träslag. https://www.vedoved.se/brannved-och-energiinnehall/


Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Fråga från novis: går det att blanda upp med ek och eller alternativt om man kör mycket ek dra ner på syret så det brinner mindre intensivt?
 
  • Gilla
Boilerplate4U och 1 till
  • Laddar…
Klart det brinner. Men ek blir för varmt och skadar.
Täljsten spräcks och metall i närheten ändrar form. Vanligaste problemet med gamla vedspisar är ju att brännjärn är spruckna och rostret ser ut som en korkskruv.



M maria01 skrev:
det funkar tro mig har eldat sen jag var barn
 
Varför just furu?



M maria01 skrev:
jag skulle säga att furu är hemskt dåligt att elda med
M maria01 skrev:
jag skulle säga att furu är hemskt dåligt att elda med
vad sku
 
79kr för en 40l säck björkved betalade vi på Granngården i Juni, nu för ett par dagar sedan 129kr på Bauhaus.

Lade en beställning på 12st 40l säckar för ca 108kr säcken hos en vedhandlare i slutet av Juli, inte sett röken av den veden (hehe) än och tror inte jag kommer göra det heller. Han kör väl ut till dom som beställt senare till över dubbla priset.
 
MG_88 MatGab skrev:
79kr för en 40l säck björkved betalade vi på Granngården i Juni, nu för ett par dagar sedan 129kr på Bauhaus.

Lade en beställning på 12st 40l säckar för ca 108kr säcken hos en vedhandlare i slutet av Juli, inte sett röken av den veden (hehe) än och tror inte jag kommer göra det heller. Han kör väl ut till dom som beställt senare till över dubbla priset.
Blev lite häpen över en vedsäljare på lokala fb gruppen tog 1500-1800 kr kubiken. Själv gav man 400 hemkört.

Funderar på att fråga släktingen med skog om man kan få köpa stock och göra grovjobbet själv och sen sälja för att betala för sig själv :p
 
Det är den torra veden som är dyr nu.
 
R Rkarlsson skrev:
Blev lite häpen över en vedsäljare på lokala fb gruppen tog 1500-1800 kr kubiken. Själv gav man 400 hemkört.

Funderar på att fråga släktingen med skog om man kan få köpa stock och göra grovjobbet själv och sen sälja för att betala för sig själv :p
Kan du hitta torrträd eller lura på köpare nyavverkat kan det fundera.;)
 
F
Usch att priset verkar ligga på 1000kr/kubiken nu. Man får verkligen tänka två gånger om det är lönt om man har en värmepump i övrigt.
 
F Fideliox skrev:
Usch att priset verkar ligga på 1000kr/kubiken nu. Man får verkligen tänka två gånger om det är lönt om man har en värmepump i övrigt.
Inte lönt ens en lång bit under 1000kr
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
Har man möjlighet, tid och ork så går priset att få ner ganska markant om man köper långved och kapar och klyver den själv.

Sen bygger man sig en rejäl vedbod istället för en altan på sommaren där man kan förvara den.

Allra helst skulle jag vilja köpa bränsleved direkt av skogsbolagen men det verkar vara ganska svårt som privatperson.
 
E Einh skrev:
Allra helst skulle jag vilja köpa bränsleved direkt av skogsbolagen men det verkar vara ganska svårt som privatperson.
Varför vill du köpa veden av skogsbolaget och inte direkt av skogsägaren?
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
F
E Einh skrev:
Har man möjlighet, tid och ork så går priset att få ner ganska markant om man köper långved och kapar och klyver den själv.

Sen bygger man sig en rejäl vedbod istället för en altan på sommaren där man kan förvara den.

Allra helst skulle jag vilja köpa bränsleved direkt av skogsbolagen men det verkar vara ganska svårt som privatperson.
Kapa och såga ved är säkert superpopulärt i ett litet villaområde där man bara får trivselelda 2 gånger i veckan.

Har man ved som huvuduppvärmning så har man förhoppningsvis redan hyfsad tillgång på prisvärd ved.
 
Redigerat:
F fribygg skrev:
Varför vill du köpa veden av skogsbolaget och inte direkt av skogsägaren?
För att priset på bränsleved verkar vara det absolut billigaste sättet att köpa ved. Men om en skogsägare har tillräcklig mängd barkborreskadad ved så köper jag gärna den också.
 
C
E Einh skrev:
För att priset på bränsleved verkar vara det absolut billigaste sättet att köpa ved. Men om en skogsägare har tillräcklig mängd barkborreskadad ved så köper jag gärna den också.
Tillgänglig mängd behöver du nog inte oroa dig för om du bara skall fylla en "rejäl vedbod".
Snarare är det så att det som lär vara lättast tillgängligt är de partier som är för små för att skogsbolagen skall ta dem.
 
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.