F Fideliox skrev:
Kapa och såga ved är säkert superpopulärt i ett litet villaområde där man bara får trivselelda 2 gånger i veckan.

Har man ved som huvuduppvärmning så har man förhoppningsvis redan hyfsad tillgång på prisvärd ved.
Så länge du sköter det dagtid och kanske inte 15 helger i rad så ska det absolut inte vara något bekymmer alls. Inte värre än att man använder gräsklippare, eller annat motordrivet redskap.
Farsan gjorde det varje år. Nu beställer han färdigt. Ingen brydde sig :) Jag funderade på det men jag har inte plats att lägga det och jobba med.
 
  • Gilla
GYogytorna1 och 4 till
  • Laddar…
P
Precis fullt tillåtet att kapa och klyva ved även om inte grannarna älskar det. och som tur är så är fortfarande vedeldning fullt tillåtet för uppvärmning i dom flesta kommuner och äldre hus där man har godkända vedpannor och kaminer kan man inte kan ta bort den rättigheten hur som helst.
så ett tips när man installerar bergvärme se till att behålla eldningsmöjligheten och i många äldre hus så försvinner ju inte den rätttigheten hur som helst heller. ofta vet inte kommunerna om vedpanna är borttagen eller inte så tillbaka med vedpannan och håll den sotad och brandskyddskontroller genomförda så är det mycket svårare att få bort vedeldningen som vissa krafter önskar som i en våt dröm

Och med senaste årens elpriser så blir det allt fler som eldar med ved igen, det kanske miljömupparna skulle tänkt på innan man ställde till elpriserna med en knippe ogenomtänkta beslut under en längre tid..

Dyra elpriser får ju den konsekvensen att allt fler eldar med ved för att hålla husen varma , oavsett vad grannar och folk tycker.

Sen är det många av dessa som skulle behöva lära sig att elda korrekt och att elda torr ved

Personligen har jag inte ägt en bergvärmepump ännu, har haft en driva luft luftvärmepumpar men alltid tagit spetsvärmen från ved pellets eller flis och med senaste vintrarnas elpriser så är det inte aktuellt att ens tänka tanken med annan lösning.

har sågat och klyvit ca 30 kubik ved den här sommaren och den kommer eldas från höst till i vår
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Blev lite häpen över en vedsäljare på lokala fb gruppen tog 1500-1800 kr kubiken. Själv gav man 400 hemkört.

Funderar på att fråga släktingen med skog om man kan få köpa stock och göra grovjobbet själv och sen sälja för att betala för sig själv :p
R Rkarlsson skrev:
Blev lite häpen över en vedsäljare på lokala fb gruppen tog 1500-1800 kr kubiken. Själv gav man 400 hemkört.

Funderar på att fråga släktingen med skog om man kan få köpa stock och göra grovjobbet själv och sen sälja för att betala för sig själv :p
400 är givetvis utan kvitto?
 
F Fideliox skrev:
Usch att priset verkar ligga på 1000kr/kubiken nu. Man får verkligen tänka två gånger om det är lönt om man har en värmepump i övrigt.
Jag värmer 165kvm hus och 75 kvm garage på 5500 kwh per år. Inte ens jag som har egen ved att tillgå skulle få ihop den kalkylen. Kapen och klyven drar ganska mycket. Motorsågen behöver tankas en hel del för en årsförbrukning och traktorn går knappast gratis.
 
  • Gilla
GYogytorna1
  • Laddar…
J j-o75 skrev:
400 är givetvis utan kvitto?
Nej jag tog inget. Nu är det lite dyrare. Men det hade aldrig hamnat på 1500-1800 kr med kvitto för den delen heller.

Och de 1500-1800 kr kubiken är också utan kvitto ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.