Ironiskt underbart förresten hur byggahusshoppen produktplacerar. Blir nästan lite konspiratorisk här med att artikeln publicerades i samband med en ny kartong böcker från tryckeriet anlände.... :cool:
Skärmbild av forumtråd med diskussion om uppvärmning och en produktrekommendation för en bok om vedspisar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Då har jag uppdaterat artikeln med färska priser på ved.
Vedkiosken har slut och ej uppdaterat sin hemsida
 
Ek har väldigt högt värmevärde, det är därför olämpligt som ved i alla typer av kaminer och vedspis. Hettan spräcker roster mm. Inte bra ved alls och döden för en äldre vedspis.

M maria01 skrev:
jag betalar 285 euro för en brass som är lika med 4 kubikmeter men då är det ek det ända folk eldar med här minns inte vad jag betala i sverige sketen furu
 
OlssonX OlssonX skrev:
Ek har väldigt högt värmevärde, det är därför olämpligt som ved i alla typer av kaminer och vedspis. Hettan spräcker roster mm. Inte bra ved alls och döden för en äldre vedspis.
Fråga från novis: går det att blanda upp med ek och eller alternativt om man kör mycket ek dra ner på syret så det brinner mindre intensivt?
 
OlssonX OlssonX skrev:
Ek har väldigt högt värmevärde, det är därför olämpligt som ved i alla typer av kaminer och vedspis. Hettan spräcker roster mm. Inte bra ved alls och döden för en äldre vedspis.
det funkar tro mig har eldat sen jag var barn
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
B
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Fråga från novis: går det att blanda upp med ek och eller alternativt om man kör mycket ek dra ner på syret så det brinner mindre intensivt?
Ja blanda går... jag har eldat många m3 ek så, framförallt i vedpanna. Inte att rekommendera i kamin.Men man bör sikta på kanske 10-20% ek. Jag blandar det helst med asp eller gran, ved som är känd för att ha lite energi per m3.

men nej nej nej, inte dra ner på syret.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
OlssonX OlssonX skrev:
Ek har väldigt högt värmevärde, det är därför olämpligt som ved i alla typer av kaminer och vedspis. Hettan spräcker roster mm. Inte bra ved alls och döden för en äldre vedspis.
Torr ek torkad 2 år ute under tak är ett utmärkt bränsle, jag blandare den med asp eller gran med faströta när jag har förmånen att elda ek.

Rönn är också ett utmärkt bränsle och den har ju inte garvsyra och är på det sättet ett bättre val en ek i mina trakter.
 
  • Gilla
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
det funkar tro mig har eldat sen jag var barn
Har du kört på enbart ek då också? Några tricks att tänka på?
 
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Har du kört på enbart ek då också? Några tricks att tänka på?
att det ska vara tort minst 2 år sen är det ingen skillnad
 
  • Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
OlssonX OlssonX skrev:
Ek har väldigt högt värmevärde, det är därför olämpligt som ved i alla typer av kaminer och vedspis. Hettan spräcker roster mm. Inte bra ved alls och döden för en äldre vedspis.
jag skulle säga att furu är hemskt dåligt att elda med
 
M maria01 skrev:
jag skulle säga att furu är hemskt dåligt att elda med
Varför då?
I princip all ved innehåller lika mycket energi per kilo torr ved och har man tallskog är det klokt och ansvarsfullt att ta tillvara även de delar av furan som inte passar till
sågtimmer.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 8 till
  • Laddar…
Finns mycket skrönor om ved som återkommer i trådarna.
Alla i skogen förekommande träslag kan eldas, däremot kan vissa trädslag behöva extra torktid.
Sedan finns det många kaminer, insatser, etc, som inte är gjorda för kontinuerlig eldning. Där finns problemet om eldstäder går sönder pga eldning inte veden utan de eldas felaktigt och även risk för brand i hus.
Blir intessant att följa händelser i vinter.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Ett träslags energiinehåll påverkar inte nödvändigtvis hur varmt det blir i eldstaden.

När det gäller vedspisar var ett inte helt ovanligt bränsle grenved från gran. Något som klår i princip allt annat som växer i sverige när det gäller energiinnehåll.

Tall torkar långsammare än många andra träslag, så det är inte helt bra att elda vintern efter att det fällts, men när det är torrt är det inte dålig ved.
 
  • Gilla
DB995
  • Laddar…
OT, att man eldade med grenar var också utifrån vad torparna fick ta i skogarna.
Har läst några kontrakt från 1800-talet där det väldigt tydligt beskrivs, t.ex. att det just är grenar torparna fått ta från träd som tagits ned eller blåst ned.
 
Jo, men grenveden var energirik ved som användes just i vedspisens trånga eldstad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.