Dowser4711 Dowser4711 skrev:
För att partnerns släktingar eventuellt kan ha åsikter kring arv?
Själv väljer jag inte partner baserat på om denna har några levande släktingar eller ej. Låter som att det kan bli ett rätt snävt urval. :)
Ja dör partnern kan det ju bli lite jobbigare. Men är man orolig för det kan man ordna ett bra testamente så slipper man jobbiga släktingar.


P pmd skrev:
Bara om man öppnar någon annans post utan lov.

Att ge någon annan koden till mitt bankid är ett avtalsbrott, men den som använder mitt bankid för att legitimera sig begår ett brott. Det senare är ungefär som att använda ett ett falskt ID-kort.
P pmd skrev:
Problemet är att ta reda på vilka räkningar som finns att betala.
Det är inte så enkelt, har någon blivit dömd för det eller stämd för avtalsbrott?

För övrigt kommer påminnelsen med post så i värsta fall ser du det då, om nu brevbäraren kommer fram till lådan.

Poängen är ju att fördelarna med e-faktura vida överstiger de små små nackdelarna.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
Nissens Nissens skrev:
Varför skulle du fråga det?
För att jag vill förvissa mig om att banken inte tycker att jag bryter mot avtalet.
Skulle du hellre lura banken?
Nissens Nissens skrev:
Svaret från banken är ju givet, och ointressant.
Om banken tycker illa om att jag ger min bankidkod till någon annan så är det svaret allt annat än ointressant.
Nissens Nissens skrev:
Till din fru förslagsvis så att hon kan betala dom utan att använda ditt bank-id.
I inläggen #434 och #436 tycks du mena att det är min fru som ska vidarebefordra fakturorna. Det var därför jag ställde frågan "till vem" i inlägg #479.
 
Redigerat:
P
S sprucetwig skrev:
Det är inte så enkelt, har någon blivit dömd för det eller stämd för avtalsbrott?
Det vet jag inte. Jag tror att om en bank upptäcker att någon har brutit mot avtalet om bankid så stänger den helt enkelt av kundens bankid i första hand. Eventuellt stänger den kundens bankkonton också, men jag vet inte hur sannolikt det är.

Det är enklare än att stämma kunden i domstol. Om banken stänger av kundens bankid så är det kunden som måste stämma banken om kunden tycker att banken har brutit mot avtalet. Chansen att kunden skulle få rätt är mikroskopisk.
S sprucetwig skrev:
För övrigt kommer påminnelsen med post så i värsta fall ser du det då, om nu brevbäraren kommer fram till lådan.
:)

Eller med email, kanske? Det är i så fall ungefär lika besvärligt som e-fakturan.

Ett annat scenario är att ett kreditkortsbolag knappast skickar en påminnelse om man inte har betalat sin kreditkortsräkning så länge man inte har maxat kreditbeloppet. Bolaget börjar debitera ränta istället. Så småningom hamnar man antagligen i ett läge där man måste betala åtminstone en del av sin skuld, men det kan ju bli en del onödig ränta tills dess.
S sprucetwig skrev:
Poängen är ju att fördelarna med e-faktura vida överstiger de små små nackdelarna.
Ja, jag tycker också att fördelarna överväger, men jag tycker antagligen att nackdelarna är större än vad du tycker att de är.

De som konstruerade e-fakturasystem kunde ha gjort det betydligt bättre utan större ansträngning. Det är nog det som irriterar mig mest, men det är mycket i IT-världen som inte är speciellt genomtänkt så jag är inte direkt förvånad.
 
Redigerat:
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Dessutom kan man inte i förväg godkänna att e-fakturor från en viss mottagare automatiskt ska godkännas
Det var ju dåligt på riktigt! För mig gör denna brist SEBs hantering av e-fakturor otänkbar att använda.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Det var ju dåligt på riktigt! För mig gör denna brist SEBs hantering av e-fakturor otänkbar att använda.
Ja, med all rätt. Överväger att göra detsamma just därför.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Man har väldigt länge kunnat rösta ”på distans”. Tycker du den möjligheten ska tas bort?
Nu larvar du dig eller så är du patologiskt intresserad av att märka ord. Du vet lika bra som jag att man infinner sig personligen i en vallokal, faktiskt även om vallokalen kommer till dig.

Du kommer kanske att hävda att förtidsröstning, kanske på en utländsk bestickning, är att rösta på distans men eftersom du förstod precis vad jag menade är det ju bara trams.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Nissens
P pmd skrev:
För att jag vill förvissa mig om att banken inte tycker att jag bryter mot avtalet.
Skulle du hellre lura banken?
Absolut i detta fallet, men banken blir inte lurad, det är du som riskerar att bli lurad.
P pmd skrev:
Om banken tycker illa om att jag ger min bankidkod till någon annan så är det svaret allt annat än ointressant.
Inte i detta fallet om du litar på din fru.
P pmd skrev:
I inläggen #434 och #436 tycks du mena att det är min fru som ska vidarebefordra fakturorna. Det var därför jag ställde frågan "till vem" i inlägg #479.
Ja, hon skulle vidarebefodra dom till sin epost från din e-faktura postlåda, sedan kan hon betala med sin egna bankid.

Men du verkar inte vara speciellt lösningsorienterad när det gäller detta så gör på något sätt du trivs bättre med. 😊
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
Nissens Nissens skrev:
Absolut i detta fallet, men banken blir inte lurad, det är du som riskerar att bli lurad.
Om jag bryter mot avtalet jag har med banken och håller det hemligt för banken så har jag lurat banken.
Pacta sunt servanda. Att hålla ingångna avtal är en grundbult i ett civiliserat samhälle. Man ska inte ingå avtal som man inte avser att hålla.
Nissens Nissens skrev:
Inte i detta fallet om du litar på din fru.
Bankens svar, och troliga avstängning av mitt bankid, vore högst relevant.
Nissens Nissens skrev:
Men du verkar inte vara speciellt lösningsorienterad när det gäller detta så gör på något sätt du trivs bättre med. 😊
Behovet av en lösning är inte akut. 😎
Beredskapsplanen är beskriven i inlägg #476.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Slottsbäcksväktarn Slottsbäcksväktarn skrev:
Du vet lika bra som jag att man infinner sig personligen i en vallokal
Men vad menar du då med att ”rösta på distans”. För mig är det att rösta från en annan plats än ”hemvallokalen”. Kanske från en annan ort eller till och med en annat land.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Men vad menar du då med att ”rösta på distans”. För mig är det att rösta från en annan plats än ”hemvallokalen”. Kanske från en annan ort eller till och med en annat land.
Men snälla någon... det var ju ett svar på en idé om att rösta digitalt... Att du hittar på en egen definition ändrar inte det sammanhanget. Man kan, om man verkligen vill, missförstå precis allting...
 
Nissens
P pmd skrev:
Om jag bryter mot avtalet jag har med banken och håller det hemligt för banken så har jag lurat banken.
Pacta sunt servanda. Att hålla ingångna avtal är en grundbult i ett civiliserat samhälle. Man ska inte ingå avtal som man inte avser att hålla.

Bankens svar, och troliga avstängning av mitt bankid, vore högst relevant.

Behovet av en lösning är inte akut. 😎
Beredskapsplanen är beskriven i inlägg #476.
Du litar väl inte på din fru helt enkelt. Man kan säga att min fru har ett mer bekymmersfritt liv än din. Vi har löst allt sånt på ett pragmatiskt sätt som aldrig kommer att ställa till något problem för någon.

Det bygger på ett grundmurat förtroende, du skulle testa någon gång. 😊
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
Nissens Nissens skrev:
Du litar väl inte på din fru helt enkelt. Man kan säga att min fru har ett mer bekymmersfritt liv än din. Vi har löst allt sånt på ett pragmatiskt sätt som aldrig kommer att ställa till något problem för någon.

Det bygger på ett grundmurat förtroende, du skulle testa någon gång. 😊
Bespara oss dina förolämpningar, tack.
Hur mycket jag litar på min fru (100 % för övrigt) har inte med frågan att göra.

Det handlar om att hålla ett löfte. Du kanske skulle testa nån gång?
 
  • Älska
Alfredo
  • Laddar…
Nissens
P pmd skrev:
Bespara oss dina förolämpningar, tack.
Hur mycket jag litar på min fru (100 % för övrigt) har inte med frågan att göra.

Det handlar om att hålla ett löfte. Du kanske skulle testa nån gång?
Har absolut inte förolämpat någon.

Om du hade litat på din fru så hade du låtit henne få möjligheten att komma åt pdf fakturorna så att hon kan betala dom om du blir krasslig.

Så länge hon inte gör några pengatransaktioner med ditt bank-id så kan det aldrig någonsin bli problem med banken eller något annat.
 
Nissens
P pmd skrev:
Det vet jag inte. Jag tror att om en bank upptäcker att någon har brutit mot avtalet om bankid så stänger den helt enkelt av kundens bankid i första hand. Eventuellt stänger den kundens bankkonton också, men jag vet inte hur sannolikt det är.
Låter som en extrem åtgärd, har aldrig någonsin ens hört talas om att det hänt någon.
P pmd skrev:
Det är enklare än att stämma kunden i domstol. Om banken stänger av kundens bankid så är det kunden som måste stämma banken om kunden tycker att banken har brutit mot avtalet. Chansen att kunden skulle få rätt är mikroskopisk.
Jösses, du slåss mot väderkvarnar…
P pmd skrev:
Eller med email, kanske? Det är i så fall ungefär lika besvärligt som e-fakturan.
Ja email är ju väldigt besvärligt, e-faktura också. 🙄
P pmd skrev:
Ett annat scenario är att ett kreditkortsbolag knappast skickar en påminnelse om man inte har betalat sin kreditkortsräkning så länge man inte har maxat kreditbeloppet. Bolaget börjar debitera ränta istället. Så småningom hamnar man antagligen i ett läge där man måste betala åtminstone en del av sin skuld, men det kan ju bli en del onödig ränta tills dess.
Onödig ränta? Är det en speciell typ av ränta? Självklart betalar man ränta när man lånar pengar av företag.
P pmd skrev:
Ja, jag tycker också att fördelarna överväger, men jag tycker antagligen att nackdelarna är större än vad du tycker att de är.
Eller än vad de flesta tycker…
P pmd skrev:
De som konstruerade e-fakturasystem kunde ha gjort det betydligt bättre utan större ansträngning. Det är nog det som irriterar mig mest, men det är mycket i IT-världen som inte är speciellt genomtänkt så jag är inte direkt förvånad.
Eller också kan man vara nöjd med det system som finns. Jag tycker att det fungerar riktigt bra.

Det mesta kan alltid bli bättre, men varför hänga upp sig på det?
 
Nissens
P pmd skrev:
Ja, det är beredskapsplanen. Förmodligen (eller kanske förhoppningsvis) räcker det med en telefonkontakt.
Ja, det verkar ju vara en smidig lösning. Din fru lär ju inte komma åt efakturorna ändå…
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.