54 469 läst · 530 svar
54k läst
530 svar
Postnord och brevutdelning - hotar att sluta dela ut
Ja dör partnern kan det ju bli lite jobbigare. Men är man orolig för det kan man ordna ett bra testamente så slipper man jobbiga släktingar.Dowser4711 skrev:
P pmd skrev:
Det är inte så enkelt, har någon blivit dömd för det eller stämd för avtalsbrott?P pmd skrev:
För övrigt kommer påminnelsen med post så i värsta fall ser du det då, om nu brevbäraren kommer fram till lådan.
Poängen är ju att fördelarna med e-faktura vida överstiger de små små nackdelarna.
För att jag vill förvissa mig om att banken inte tycker att jag bryter mot avtalet.Nissens skrev:
Skulle du hellre lura banken?
Om banken tycker illa om att jag ger min bankidkod till någon annan så är det svaret allt annat än ointressant.Nissens skrev:
I inläggen #434 och #436 tycks du mena att det är min fru som ska vidarebefordra fakturorna. Det var därför jag ställde frågan "till vem" i inlägg #479.Nissens skrev:
Redigerat:
Det vet jag inte. Jag tror att om en bank upptäcker att någon har brutit mot avtalet om bankid så stänger den helt enkelt av kundens bankid i första hand. Eventuellt stänger den kundens bankkonton också, men jag vet inte hur sannolikt det är.S sprucetwig skrev:
Det är enklare än att stämma kunden i domstol. Om banken stänger av kundens bankid så är det kunden som måste stämma banken om kunden tycker att banken har brutit mot avtalet. Chansen att kunden skulle få rätt är mikroskopisk.
S sprucetwig skrev:
Eller med email, kanske? Det är i så fall ungefär lika besvärligt som e-fakturan.
Ett annat scenario är att ett kreditkortsbolag knappast skickar en påminnelse om man inte har betalat sin kreditkortsräkning så länge man inte har maxat kreditbeloppet. Bolaget börjar debitera ränta istället. Så småningom hamnar man antagligen i ett läge där man måste betala åtminstone en del av sin skuld, men det kan ju bli en del onödig ränta tills dess.
Ja, jag tycker också att fördelarna överväger, men jag tycker antagligen att nackdelarna är större än vad du tycker att de är.S sprucetwig skrev:
De som konstruerade e-fakturasystem kunde ha gjort det betydligt bättre utan större ansträngning. Det är nog det som irriterar mig mest, men det är mycket i IT-världen som inte är speciellt genomtänkt så jag är inte direkt förvånad.
Redigerat:
Nu larvar du dig eller så är du patologiskt intresserad av att märka ord. Du vet lika bra som jag att man infinner sig personligen i en vallokal, faktiskt även om vallokalen kommer till dig.Alfredo skrev:
Du kommer kanske att hävda att förtidsröstning, kanske på en utländsk bestickning, är att rösta på distans men eftersom du förstod precis vad jag menade är det ju bara trams.
Absolut i detta fallet, men banken blir inte lurad, det är du som riskerar att bli lurad.P pmd skrev:
Inte i detta fallet om du litar på din fru.P pmd skrev:
Ja, hon skulle vidarebefodra dom till sin epost från din e-faktura postlåda, sedan kan hon betala med sin egna bankid.P pmd skrev:
Men du verkar inte vara speciellt lösningsorienterad när det gäller detta så gör på något sätt du trivs bättre med. 😊
Om jag bryter mot avtalet jag har med banken och håller det hemligt för banken så har jag lurat banken.Nissens skrev:
Pacta sunt servanda. Att hålla ingångna avtal är en grundbult i ett civiliserat samhälle. Man ska inte ingå avtal som man inte avser att hålla.
Bankens svar, och troliga avstängning av mitt bankid, vore högst relevant.Nissens skrev:
Behovet av en lösning är inte akut. 😎Nissens skrev:
Beredskapsplanen är beskriven i inlägg #476.
Men snälla någon... det var ju ett svar på en idé om att rösta digitalt... Att du hittar på en egen definition ändrar inte det sammanhanget. Man kan, om man verkligen vill, missförstå precis allting...Alfredo skrev:
Du litar väl inte på din fru helt enkelt. Man kan säga att min fru har ett mer bekymmersfritt liv än din. Vi har löst allt sånt på ett pragmatiskt sätt som aldrig kommer att ställa till något problem för någon.P pmd skrev:Om jag bryter mot avtalet jag har med banken och håller det hemligt för banken så har jag lurat banken.
Pacta sunt servanda. Att hålla ingångna avtal är en grundbult i ett civiliserat samhälle. Man ska inte ingå avtal som man inte avser att hålla.
Bankens svar, och troliga avstängning av mitt bankid, vore högst relevant.
Behovet av en lösning är inte akut. 😎
Beredskapsplanen är beskriven i inlägg #476.
Det bygger på ett grundmurat förtroende, du skulle testa någon gång. 😊
Bespara oss dina förolämpningar, tack.Nissens skrev:
Hur mycket jag litar på min fru (100 % för övrigt) har inte med frågan att göra.
Det handlar om att hålla ett löfte. Du kanske skulle testa nån gång?
Har absolut inte förolämpat någon.P pmd skrev:
Om du hade litat på din fru så hade du låtit henne få möjligheten att komma åt pdf fakturorna så att hon kan betala dom om du blir krasslig.
Så länge hon inte gör några pengatransaktioner med ditt bank-id så kan det aldrig någonsin bli problem med banken eller något annat.
Låter som en extrem åtgärd, har aldrig någonsin ens hört talas om att det hänt någon.P pmd skrev:
Jösses, du slåss mot väderkvarnar…P pmd skrev:
Ja email är ju väldigt besvärligt, e-faktura också. 🙄P pmd skrev:
Onödig ränta? Är det en speciell typ av ränta? Självklart betalar man ränta när man lånar pengar av företag.P pmd skrev:Ett annat scenario är att ett kreditkortsbolag knappast skickar en påminnelse om man inte har betalat sin kreditkortsräkning så länge man inte har maxat kreditbeloppet. Bolaget börjar debitera ränta istället. Så småningom hamnar man antagligen i ett läge där man måste betala åtminstone en del av sin skuld, men det kan ju bli en del onödig ränta tills dess.
Eller än vad de flesta tycker…P pmd skrev:
Eller också kan man vara nöjd med det system som finns. Jag tycker att det fungerar riktigt bra.P pmd skrev:
Det mesta kan alltid bli bättre, men varför hänga upp sig på det?