P
M mnils skrev:
Vad har ni för märkliga brevlådor som behöver bank-id för att tömmas?
Det är bankens e-fakturasystem. För att komma åt mina e-fakturor måste jag logga in på banken med en e-legitimation.
 
P pmd skrev:
Det är bankens e-fakturasystem. För att komma åt mina e-fakturor måste jag logga in på banken med en e-legitimation.
Låt mig gissa på SEB?
Deras lösning med att e-fakturorna inte går att se gemensamt suger...
 
P
P paralun skrev:
Men det finns ju en enkel lösning via att man ger varandra en fullmakt hos banken.
Det hjälper inte.
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Deras lösning med att e-fakturorna inte går att se gemensamt suger...
Hur ser en bra banks löning ut? Kan man ge fullmakt till andra att se ens e-fakturor? Vet inte hur det brukar vara löst.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
P
S sprucetwig skrev:
Det är ett lagbrott att öppna någon annans post, det är en del av grundlagen.
Bara om man öppnar någon annans post utan lov.
S sprucetwig skrev:
Öppnar er partner era räkningar begår den ett mycket värre fel än att logga in med er bank-id kod som bara eventuellt är en petitess i ett avtal.
Att ge någon annan koden till mitt bankid är ett avtalsbrott, men den som använder mitt bankid för att legitimera sig begår ett brott. Det senare är ungefär som att använda ett ett falskt ID-kort.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P pmd skrev:
Det hjälper inte.
Mjo, det hjälper vid koma-situationen, då man med hjälp av fullmakten kan kontakta banken och genomföra de åtgärderna via ett möte på banken. Men det hjälper inte för bankens IT-system.

Förslagsvis skriver man en framtidsfullmakt, som då enbart gäller i det läget som partnern inte är kapabel att ta den typen av beslut, exempelvis på grund av koma, stroke, demens eller motsvarande.
 
P
P
S sprucetwig skrev:
Jag har svårt att se att någon blir stämd för att man betalar räkningarna åt sin partner i koma. Alltså inte ett problem.
Problemet är att ta reda på vilka räkningar som finns att betala.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Hur ser en bra banks löning ut? Kan man ge fullmakt till andra att se ens e-fakturor? Vet inte hur det brukar vara löst.
Om jag minns rätt så kan man exempelvis på Swedbank (det var ett tag sedan jag hade delade konton där) välja att lägga e-fakturor mot just delade konton och då kan alla som delar kontot gå in och se vilka räkningar som är på väg in och ska belasta det kontot, samt vid behov godkänna dem för betalning.

På SEB kan alla som delar ett konto ta mot e-fakturor och ställa in att de per automatik ska belasta det delade kontot, men var och en måste gå in och godkänna de e-fakturor som står i ens eget namn precis som om de vore riktade mot ett separat konto.Dessutom kan man inte i förväg godkänna att e-fakturor från en viss mottagare automatiskt ska godkännas, utan varje månads elräkning måste godkännas av den som står på fakturan.
 
P
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Låt mig gissa på SEB?
Deras lösning med att e-fakturorna inte går att se gemensamt suger...
En process för att anlita en annan bank för betalningar pågår. :)

Handelsbanken och Skandiabanken lär ha bättre system, enligt uppgifter i den här tråden.
Handelsbanken hyser jag dock viss motvilja mot efter att den vägrat mig att sätta in kontanter på mitt bankkonto.
Skandiabanken är jag tveksam till med tanke på hur kaosartad information man får om fondplaceringar, men jag kanske ska ge den en chans till.
 
P
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Mjo, det hjälper vid koma-situationen, då man med hjälp av fullmakten kan kontakta banken och genomföra de åtgärderna via ett möte på banken. Men det hjälper inte för bankens IT-system.
Ja, det är beredskapsplanen. Förmodligen (eller kanske förhoppningsvis) räcker det med en telefonkontakt.
 
P
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Om jag minns rätt så kan man exempelvis på Swedbank
Jag är lite tveksam till att anlita en bank som har sysslat med penningtvätt i stor skala eller en bank som har haft en anställd i en hög chefsposition som gav FSB insyn i bankens ledning. Som t.ex. Swedbank …

Fasen, snart finns det ingen bank kvar som har något förtroendekapital att tala om.
 
Nissens
P pmd skrev:
Problemet uppstår för att jag inte vill bryta ett avtal. Samhället bygger till mångt och mycket på att vi kan lita på varandra när vi träffar avtal. Pacta sunt servanda.
Problemet är att du inte förstått syftet med avtalet. Syftet är att skydda banken om den du gett bank-id koden till gör något dumt.

Litar du inte på din fru så skall du naturligtvis inte ge henne koden eftersom du får stå för kostnaderna hon kan åsamka dig.

För oss som litar på våra partners är detta ett icke-problem.

Observera att jag endast avser att vidarebefodra pdf fakturor, inte att göra transaktioner.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
Nissens Nissens skrev:
Problemet är att du inte förstått syftet med avtalet. Syftet är att skydda banken om den du gett bank-id koden till gör något dumt.
Pacta sunt servanda.
Det står i avtalet vad båda avtalsparterna åtar sig att göra och inte göra. Vad tror du svaret kommer att bli om jag frågar banken om det är OK att jag ger min fru koden till mitt bankid? Syftet är ju gott.
Nissens Nissens skrev:
Observera att jag endast avser att vidarebefodra pdf fakturor, inte att göra transaktioner.
Till vem skulle faktorurna vidarebefordras i det här exemplet?

Transaktioner är inga problem ity alla våra konton är gemensamma.
 
Nissens
P pmd skrev:
Pacta sunt servanda.
Det står i avtalet vad båda avtalsparterna åtar sig att göra och inte göra. Vad tror du svaret kommer att bli om jag frågar banken om det är OK att jag ger min fru koden till mitt bankid? Syftet är ju gott.
Varför skulle du fråga det? Svaret från banken är ju givet, och ointressant.
P pmd skrev:
Till vem skulle faktorurna vidarebefordras i det här exemplet?
Till din fru förslagsvis så att hon kan betala dom utan att använda ditt bank-id.
P pmd skrev:
Transaktioner är inga problem ity alla våra konton är gemensamma.
Med transaktioner tänkte jag främst på att betala fakturor eftersom det är fakturor vi pratar om, men det gäller ju förstås alla transaktioner som inte är juridiskt förankrade.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.