Nissens Nissens skrev:
Oklart vad det är du inte tror på, men jag fick röstkortet där, men det fick inte du då eftersom lådan varit tom i två år?
Omöjligt. Du fick information på Kivra att röstkortet var på väg.
Information om EU-valet: Påminnelse om att rösta till Europaparlamentet, instruktioner om röstkort och röstning, samt en lila knapp som länkar till val.se för mer info.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Slottsbäcksväktarn Slottsbäcksväktarn skrev:
Jag tror inte på att du fick röstkortet på Kivra. ([länk])
Nej han har nog mycket dåligt minne för röstkorten skickas bara med snigelpost.
En till länk
https://www.val.se/att-rosta/vem-har-rostratt/rostkort.html

Sen har det då diskuterats ett flertal gånger om vi ska ha digitala val som många länder börjat med.
 
P paralun skrev:
Sen har det då diskuterats ett flertal gånger om vi ska ha digitala val som många länder börjat med.
Digitalt må vara hänt men "på distans" vore ytterst olämpligt. Har inte så mycket med TS fråga att göra dock...
 
Slottsbäcksväktarn Slottsbäcksväktarn skrev:
Grundlagen var väl att ta i, men väl ett brott.... Det regleras i 4 kap. 8-9 §§ brottsbalken. Det handlar dock om att "olovligen" bereda sig tillgång... Jag antar (hoppas) att de flesta som är gifta eller partners på annat sätt litar på varandra så mycket att man låter partnern öppna all post till det gemensamma hushållet... Att använda annans BankId är olagligt enligt 15 kap 12§ Brottsbalken. Det är även olagligt att lämna över sitt BankID och säkerhetskod till en annan person - men det är för "missbruk".

Jag avråder TS från att ställa ut pallkragar. Det är garanterat brottsligt - men inte ett grundlagsbrott...
Sant, paragrafen i grundlagen gäller ju bara staten.

Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Nja, det är ett lagbrott att öppna och läsa någon annans post *utan lov*. Precis som rätt många andra så har jag och min fru gett varandra rätt att öppna den post som kommer hem till oss.

På samma vis öppnar och läser vi min mor och svärmors post helt lagligt efter överenskommelse när de är bortresta för att hålla koll på om det kommer något som behöver hanteras brådskande.

Att skriva under med någon annans namnteckning e-signatur eller liknande är enbart urkundsförfalskning om det sker obehörigen.
[länk]

Att däremot använda någon annans bank-id är ett avtalsbrott oavsett om det är en urkundsförfalskning eller ej.
Nu var ju problemet med bank-id när någon blir allvarligt sjuk. Kan man inte logga in med bank-id kan man inte samtycka till att låta någon annans läsa ens post.

Jag har svårt att se att någon blir stämd för att man betalar räkningarna åt sin partner i koma. Alltså inte ett problem.
 
Slottsbäcksväktarn Slottsbäcksväktarn skrev:
Digitalt må vara hänt men "på distans" vore ytterst olämpligt. Har inte så mycket med TS fråga att göra dock...
Jo jag gör kopplingen till att Postnord är ett "sjunkade skepp" och det är ju den digitala posten (huvudsakligen) som gjort att det blir så här. Sen blev man då blåst av Danmark när avtalet skrevs och Postnord bildades men det är historia nu. Det blir nog mycket förändringar för att få Postnord att gå ihop samt att Sverige är stort och alla behöver få sin snigelpost.
 
Slottsbäcksväktarn Slottsbäcksväktarn skrev:
Att använda annans BankId är olagligt enligt 15 kap 12§ Brottsbalken.
Att använda det för att *identifiera* sig själv som någon annan kan vara olagligt enligt det lagrummet ja, om det innebär fara i bevishänseende.
*Men* att *signera* med den faller in under urkund, som enbart är olagligt om det sker utan medgivande.

Och här skulle jag hävda, tills dess att det finns rättsfall som visar något annat att det är själva avsikten/innebörden av användandet av BankId som avgör om det är en signatur eller identifiering, inte vad som står i BankId's dialog i appen.
Slottsbäcksväktarn Slottsbäcksväktarn skrev:
Det är även olagligt att lämna över sitt BankID och säkerhetskod till en annan person - men det är för "missbruk".
Enbart om det "innebär fara i bevishänseende".
Exempelvis så är det tydligt olagligt att använda det för att genomföra ett prov i någon annans namn med hjälp av BankId (eller annan id-handling)
Men om jag fått medgivande och använder min synskadade mors BankId för att signera en ansökan till kommunen i hennes namn är det inte någon fara i bevishänseende då det inte innebär någon risk för skada eller olägenhet för henne.
 
S sprucetwig skrev:
Nu var ju problemet med bank-id när någon blir allvarligt sjuk. Kan man inte logga in med bank-id kan man inte samtycka till att låta någon annans läsa ens post.
Jag har svårt att se att någon blir stämd för att man betalar räkningarna åt sin partner i koma. Alltså inte ett problem.
Så länge partnern (eller partnerns dödsbo etc.) senare inte framgångsrikt hävdar att det medfört skada eller olägenhet för partnern så är det inte brottsligt. *Men* låt säga att du gör det och betalar en räkning som partnern inte avsåg att betala under rådande omständigheter.
Då blir det en helt annan sak och du riskerar fängelse.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Slottsbäcksväktarn Slottsbäcksväktarn skrev:
Jag tror inte på att du fick röstkortet på Kivra. ([länk])
Helt rätt faktiskt. I messet jag fick på Kivra från valmyndigheten står det bla att röskortet klmmer på posten. 😊
 
Globetrot Globetrot skrev:
Hej!

Tråd uppdatering.

Gissa om jag blev förvånad, ibland krävs det bara att man börjar ”processa” saker formellt så löser det sig. Fick nu detta i skrift från PostNord

Kommunen kanske inte tyckte det var rimligt att jag skulle ansvara för deras väg?? 🤣
🥳
Som jag trodde, du hade hamnat hos någon mellanchef som bara rapar upp vad som står i riktlinjerna utan att bry sig om verkligheten, där du inte råder över gatumarken.
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Så länge partnern (eller partnerns dödsbo etc.) senare inte framgångsrikt hävdar att det medfört skada eller olägenhet för partnern så är det inte brottsligt. *Men* låt säga att du gör det och betalar en räkning som partnern inte avsåg att betala under rådande omständigheter.
Då blir det en helt annan sak och du riskerar fängelse.
Sant, men är man orolig för det ska man nog börja med att fundera på sitt val av partner.
 
K kindvall skrev:
🥳
Som jag trodde, du hade hamnat hos någon mellanchef som bara rapar upp vad som står i riktlinjerna utan att bry sig om verkligheten, där du inte råder över gatumarken.
Jag tror att ringer man (kundtjänst, som lappen säger) kommer man till 17 åriga, firat line support som knappt vet vad en kommun är 😂 Eller så lönade det sig att använda PN rek mot Kommunen….kan de vara så att PN överskred sitt mandat?
 
Slottsbäcksväktarn Slottsbäcksväktarn skrev:
men "på distans" vore ytterst olämpligt.
Man har väldigt länge kunnat rösta ”på distans”. Tycker du den möjligheten ska tas bort?
 
S sprucetwig skrev:
Sant, men är man orolig för det ska man nog börja med att fundera på sitt val av partner.
För att partnerns släktingar eventuellt kan ha åsikter kring arv?
Själv väljer jag inte partner baserat på om denna har några levande släktingar eller ej. Låter som att det kan bli ett rätt snävt urval. :)
 
P
Nissens Nissens skrev:
Känns inte som att du vill förstå helt enkelt.
Nej, det är nog snarare du som inte förstår att min fru inte kan veta vilka e-fakturor som är ställda til mig.
Nissens Nissens skrev:
Vad är skillnaden på en pdf faktura och dito på papper? Det är bara olika media. Vill man nödvändigtvis ha den på papper så är det ju bara stt skriva ut den.
Den största skillnaden är att pappersfakturan kommer i ett kuvert som levereras i vår gemensamma brevlåda.
Nissens Nissens skrev:
Berättar du eller din fru inget så kommer aldrig någon att få veta att hon vidarebefodrat pdf fakturorna.
Vidarebefordra en faktura är det ju jag som ska göra till min fru, och det kan jag inte göra om jag ligger medvetslös på ett sjukhus.
Nissens Nissens skrev:
Fattar inte att du ser detta som ett problem, om du litar på din fru vill säga.
Problemet uppstår för att jag inte vill bryta ett avtal. Samhället bygger till mångt och mycket på att vi kan lita på varandra när vi träffar avtal. Pacta sunt servanda.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.