P pmd skrev:
Jag har en moralisk kodex: Pacta sunt servanda.
Du upprepar det rätt många gånger i denna tråd.
Men det finns en *väldigt* viktig aspekt på avtal och det är att det ofta kan finnas skillnader mellan avtalets ordalydelse och dess andemening.

Exempelvis är det inte ovanligt att ett avtal för bruk av en tjänst inte uppdateras baserat på samtliga ändringar i kringliggande tekniska tjänster.

Ska man i det läget följa det ingångna avtalets exakta ordalydelse, eller avsikten och andemeningen i det ursprungliga avtalet?

Jämför med att läsa lagen och att tolka lagen.
Menar du att det är fel att tolka lagen?
 
P
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Men det finns en *väldigt* viktig aspekt på avtal och det är att det ofta kan finnas skillnader mellan avtalets ordalydelse och dess andemening.
Visst kan det finnas oklarheter i ett avtal, men jag tvivlar på att det är ofta. I just det här fallet torde det inte vara direkt oklart.

Vad man bör göra om man tycker att något är oklart i ett avtal är att tala med avtalspartnern och diskutera saken. Förhoppningsvis reder man ut det då, men visst kan det behöva gå till arbitrering.

Vad man inte ska göra är att bryta mot avtalets bokstav på egen hand och hävda att ens egen tolkning är den enda korrekta.
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Menar du att det är fel att tolka lagen?
Ska vi ens behöva diskutera att det aldrig under några omständigheter någonsin är OK att yppa sin PIN-kod till BankID för någon eller nyttja någon annans BankID med dennes PIN-kod?

Eller missförstår jag vad du menar? 🤔
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Alfredo Alfredo skrev:
Ska vi ens behöva diskutera att det aldrig under några omständigheter någonsin är OK att yppa sin PIN-kod till BankID för någon eller nyttja någon annans BankID med dennes PIN-kod?

Eller missförstår jag vad du menar? 🤔
Att göra det till den som äger 50% av de tillgångar man har om det finns anledning känner nog de flesta är ok. Åtminstone om man litar på sin äkta hälft, men alla gör förstås inte det. 😊
 
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
känner nog de flesta är ok.
Jag hoppas verkligen att du har fel!
 
P
Jag tror att det tyvärr är vanligare än det borde vara. Den här tråden är inte första gången jag har hört folk berätta om att de gör så. Utan anonymitet som här.
 
  • Ledsen
Alfredo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.