Nissens
Alfredo Alfredo skrev:
Det var ju dåligt på riktigt! För mig gör denna brist SEBs hantering av e-fakturor otänkbar att använda.
Det kallas autogiro och funkar väl på de flesta banker…
 
Funderade och det enda vi inte har gemensamt idag utifrån att det inte verkar fungera med vår bank är aktie/fondkonton. Allt annat kan vi hantera gemensamt via banken och har även delat Kivra.
Det lilla som inte är reklam och som kommer i postlådan har vi självklart gemensamt ansvar, iallafall hos oss.😉
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Det kallas autogiro och funkar väl på de flesta banker…
Ja, men inte med alla leverantörer.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
E-faktura vid köp av företag som inte är återkommande brukar inte vara några problem att hantera vid inköpstillfället och att man då lägger in sista betalningsdag. Man behöver då inte lägga in mottagaren och automatisk betalning. Även fakturor till Kivra, där vi båda kan hantera dem. Var länge sedan jag behövde lägga till någon mottagare hos banken och aktivera automatisk betalning, inte på några år. Men det är ju väldigt beroende av vad man sysslar med.
Alternativt inte handla hos de som inte har sådana alternativ.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nissens
Alfredo Alfredo skrev:
Ja, men inte med alla leverantörer.
Det kan man ju inte lasta banken för. Själv gillar jag inte autogiro, jag vill ha kontroll över vad som skall betalas och när.
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
E-faktura vid köp av företag som inte är återkommande brukar inte vara några problem att hantera vid inköpstillfället och att man då lägger in sista betalningsdag. Man behöver då inte lägga in mottagaren och automatisk betalning. Även fakturor till Kivra, där vi båda kan hantera dem. Var länge sedan jag behövde lägga till någon mottagare hos banken och aktivera automatisk betalning, inte på några år. Men det är ju väldigt beroende av vad man sysslar med.
Alternativt inte handla hos de som inte har sådana alternativ.
Jo stötte på ett företag som hårdnackat vägrade E-faktura och det var för ett huslarm med Svea som hanterade fakturorna. Eftersom jag vägrade autogiro så fick de maila fakturan under flera år. Sen gav de upp och levererar nu E-faktura till de som önskar det. Hursomhelst så vill jag ha kontroll över mina fakturor och väljer E-faktura.
 
  • Gilla
ajn82 och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Det kallas autogiro och funkar väl på de flesta banker…
Autogiro har ett par olika problem:
1) Långt från alla kan leverera Autogiro som alternativ för debitering, för de som kan är det oftast ett betydligt krångligare förfarande att anmäla sitt godkännande av autogiro än det är att registrera sig för e-faktura.
(Visst, inte bankens "fel", men problemet skapas av dem när de inte hanterar e-faktura på ett vettigt vis)

2) En autogiro-debitering innehåller inte all information om den aktuella debiteringen. Vill du gå in och kolla det behöver du göra det via avsändaren då alla har olika sätt att redovisa det på. Allt från årligt utskick per post till en undermeny i deras kundportal.
E-fakturorna levereras med komplett faktura-underlag för bokföring och kontroll.

3) I SEB's fall suger även autogiro-hanteringen, då de *inte* syns som kommande debiteringar på samma vis som e-fakturor eller andra schemalagda betalningar gör. De dyker upp först i samband med att de dras från ditt konto, vilket innebär att det är svårare att ha bra kontroll över kontots framtida saldo.
 
  • Gilla
sprucetwig
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Det kan man ju inte lasta banken för.
Det gör jag inte heller. Jag lastar däremot SEB för att man inte kan ha automatisk betalning av e-faktura om uppgifterna i denna tråd stämmer.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Autogiro har ett par olika problem:
1) Långt från alla kan leverera Autogiro som alternativ för debitering, för de som kan är det oftast ett betydligt krångligare förfarande att anmäla sitt godkännande av autogiro än det är att registrera sig för e-faktura.
(Visst, inte bankens "fel", men problemet skapas av dem när de inte hanterar e-faktura på ett vettigt vis)
Jag är inget fan av autogiro ändå, så det är inget problem för mig.
E-faktura hanteras på ett väldigt vettigt vis tycker jag. Jag är supernöjd med den lösningen.
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
2) En autogiro-debitering innehåller inte all information om den aktuella debiteringen. Vill du gå in och kolla det behöver du göra det via avsändaren då alla har olika sätt att redovisa det på. Allt från årligt utskick per post till en undermeny i deras kundportal.
Nja, jag undviker autogiro så långt det är möjligt.
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
E-fakturorna levereras med komplett faktura-underlag för bokföring och kontroll.
Ja, E-fakturor är bra på många sätt.
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
3) I SEB's fall suger även autogiro-hanteringen, då de *inte* syns som kommande debiteringar på samma vis som e-fakturor eller andra schemalagda betalningar gör.
Jag undviker som sag autogiro, men har ett par fakturor från SEB på autogiro, dessa syns i ”kommande händelser” långt i förväg.
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
De dyker upp först i samband med att de dras från ditt konto, vilket innebär att det är svårare att ha bra kontroll över kontots framtida saldo.
Så är det alltså inte med autogirofakturor från SEB. Jag antar att andra företag inte registrerar kommande autogirotransaktioner förrän tätt inpå betaldagen. Det kan man i så fall inte heller lasta banken för.
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
En autogiro-debitering innehåller inte all information om den aktuella debiteringen.
Autogiro har inget motsatsförhållande till kompletta fakturor. Jag får kompletta normala fakturor precis som jag skulle få utan autogiro. Det enda autogiro förändrar är att fakturabeloppet dras automatiskt på förfallodagen om jag inte gör något för att ändra det.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Autogiro har inget motsatsförhållande till kompletta fakturor. Jag får kompletta normala fakturor precis som jag skulle få utan autogiro. Det enda autogiro förändrar är att fakturabeloppet dras automatiskt på förfallodagen om jag inte gör något för att ändra det.
Ja, därav det jag skrev om att varje avsändare hanterar dem på sitt eget vis.
När jag får e-fakturor hanteras samtliga fakturor på ett enhetligt vis oavsett avsändare.
 
Nissens Nissens skrev:
Så är det alltså inte med autogirofakturor från SEB. Jag antar att andra företag inte registrerar kommande autogirotransaktioner förrän tätt inpå betaldagen. Det kan man i så fall inte heller lasta banken för.
Ta en titt igen... Det är en auto-betalning, inte autogiro.
De hanterar den själva som någon form av special-debitering i deras egna interna system. Den går inte via bankgirot.
Exempelvis så har du inte SEB som Autogiro-mottagare i listan över godkända mottagare för autogiro.
 
Nissens
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Ta en titt igen... Det är en auto-betalning, inte autogiro.
De hanterar den själva som någon form av special-debitering i deras egna interna system. Den går inte via bankgirot.
Exempelvis så har du inte SEB som Autogiro-mottagare i listan över godkända mottagare för autogiro.
Ok, så kan det vara. Det gläder mig, för då kan jag säga att jag inte använder autogiro alls. 😊
 
P
Nissens Nissens skrev:
Har absolut inte förolämpat någon.
Jo, se nedan.
Nissens Nissens skrev:
Om du hade litat på din fru så hade du låtit henne få möjligheten att komma åt pdf fakturorna så att hon kan betala dom om du blir krasslig.
Jag har, till skillnad från dig uppenbarligen, skrupler.

Där kom förolämpningen igen. Du antyder att jag inte litar på min fru. Är du oförmögen att inse att min tillit till min fru inte har ett dugg att göra med att jag inte vill bryta ett ingånget avtal?
Nissens Nissens skrev:
Så länge hon inte gör några pengatransaktioner med ditt bank-id så kan det aldrig någonsin bli problem med banken eller något annat.
Jag har en moralisk kodex: Pacta sunt servanda.
 
P
Nissens Nissens skrev:
Så länge hon inte gör några pengatransaktioner med ditt bank-id så kan det aldrig någonsin bli problem med banken eller något annat.
Poängen är ju att hon ska kunna göra pengatransaktioner å mina vägnar om jag blir oförmögen att göra dem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.