Nissens
Alfredo Alfredo skrev:
Och då är det alltså enligt dig OK med (avtals)brott?
Jag har ingen som helst synpunkt på att du och din fru delar bank-id koder med varandra om det är vad du undrar över.
Om ni är överens om att hon bara får vidarebefodra fakturor så är det väl det hon gör. Litar du inte på henne så är det en annan sak. Jag hade definitivt gett min fru det förtroendet, men alla är olika. 😊
 
Alfredo Alfredo skrev:
Menar du på allvar att du kan tänka dig att lämna ut koden till ditt BankID till din fru?
Naturligtvis...
 
M
Vad har ni för märkliga brevlådor som behöver bank-id för att tömmas?
 
M mnils skrev:
Vad har ni för märkliga brevlådor som behöver bank-id för att tömmas?
Det är väl självklart... Annars kan ju frugan hämta posten!
 
Nissens
M mnils skrev:
Vad har ni för märkliga brevlådor som behöver bank-id för att tömmas?
Det är de ”brevlådorna” som e-fakturor hamnar i. Var får du dina?
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Många dokument och meddelanden från myndigheter kan du bara få i form av papperspost.
Kivra eller Min Myndighetspost, som jag använder, har inte fått nån "myndighetspost" på papper sedan ca 2 år tillbaka
 
Nissens
G goerana skrev:
Kivra eller Min Myndighetspost, som jag använder, har inte fått nån "myndighetspost" på papper sedan ca 2 år tillbaka
Märkligt, jag får självdeklarationer och vissa pensionsbesked som SPP på Kivra, röstsedeln inför EU valet kom där Även kvitton från diverse butikskedjor jag är medlem i använder Kivra.

Var får du dessa utskick?
 
Nissens Nissens skrev:
röstsedeln inför EU valet kom där
Det tror jag inte på - vad nu en "röstsedel" är. Röstkortet kommer med posten.
 
Det är ett lagbrott att öppna någon annans post, det är en del av grundlagen. Öppnar er partner era räkningar begår den ett mycket värre fel än att logga in med er bank-id kod som bara eventuellt är en petitess i ett avtal.
 
  • Gilla
ajn82
  • Laddar…
S sprucetwig skrev:
Det är ett lagbrott att öppna någon annans post, det är en del av grundlagen. Öppnar er partner era räkningar begår den ett mycket värre fel än att logga in med er bank-id kod som bara eventuellt är en petitess i ett avtal.
Inte alls att legitimera sig för någon annans räkning.

Men det finns ju en enkel lösning via att man ger varandra en fullmakt hos banken.
https://www.swedishbankers.se/media/4756/bankaerenden-foer-annan-raekning_bilder.pdf
 
Nissens
Slottsbäcksväktarn Slottsbäcksväktarn skrev:
Det tror jag inte på - vad nu en "röstsedel" är. Röstkortet kommer med posten.
Oklart vad det är du inte tror på, men jag fick röstkortet där, men det fick inte du då eftersom lådan varit tom i två år?
 
S sprucetwig skrev:
Det är ett lagbrott att öppna någon annans post, det är en del av grundlagen.
Lagrum tack.
 
S sprucetwig skrev:
Det är ett lagbrott att öppna någon annans post, det är en del av grundlagen. Öppnar er partner era räkningar begår den ett mycket värre fel än att logga in med er bank-id kod som bara eventuellt är en petitess i ett avtal.
Grundlagen var väl att ta i, men väl ett brott.... Det regleras i 4 kap. 8-9 §§ brottsbalken. Det handlar dock om att "olovligen" bereda sig tillgång... Jag antar (hoppas) att de flesta som är gifta eller partners på annat sätt litar på varandra så mycket att man låter partnern öppna all post till det gemensamma hushållet... Att använda annans BankId är olagligt enligt 15 kap 12§ Brottsbalken. Det är även olagligt att lämna över sitt BankID och säkerhetskod till en annan person - men det är för "missbruk".

Jag avråder TS från att ställa ut pallkragar. Det är garanterat brottsligt - men inte ett grundlagsbrott...
 
Redigerat:
Nissens Nissens skrev:
Jag hade definitivt gett min fru det förtroendet
Skönt att vi inte behöver göra affärer med varandra eftersom du uppenbarligen struntar i att följa de avtal du sluter.
 
S sprucetwig skrev:
Det är ett lagbrott att öppna någon annans post, det är en del av grundlagen. Öppnar er partner era räkningar begår den ett mycket värre fel än att logga in med er bank-id kod som bara eventuellt är en petitess i ett avtal.
Nja, det är ett lagbrott att öppna och läsa någon annans post *utan lov*. Precis som rätt många andra så har jag och min fru gett varandra rätt att öppna den post som kommer hem till oss.

På samma vis öppnar och läser vi min mor och svärmors post helt lagligt efter överenskommelse när de är bortresta för att hålla koll på om det kommer något som behöver hanteras brådskande.

Att skriva under med någon annans namnteckning e-signatur eller liknande är enbart urkundsförfalskning om det sker obehörigen.
https://lagen.nu/1962:700#K14P1S1

Att däremot använda någon annans bank-id är ett avtalsbrott oavsett om det är en urkundsförfalskning eller ej.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.