54 489 läst · 530 svar
54k läst
530 svar
Postnord och brevutdelning - hotar att sluta dela ut
Jag har ingen som helst synpunkt på att du och din fru delar bank-id koder med varandra om det är vad du undrar över.Alfredo skrev:
Om ni är överens om att hon bara får vidarebefodra fakturor så är det väl det hon gör. Litar du inte på henne så är det en annan sak. Jag hade definitivt gett min fru det förtroendet, men alla är olika. 😊
Märkligt, jag får självdeklarationer och vissa pensionsbesked som SPP på Kivra, röstsedeln inför EU valet kom där Även kvitton från diverse butikskedjor jag är medlem i använder Kivra.G goerana skrev:
Var får du dessa utskick?
Det är ett lagbrott att öppna någon annans post, det är en del av grundlagen. Öppnar er partner era räkningar begår den ett mycket värre fel än att logga in med er bank-id kod som bara eventuellt är en petitess i ett avtal.
Inte alls att legitimera sig för någon annans räkning.S sprucetwig skrev:
Men det finns ju en enkel lösning via att man ger varandra en fullmakt hos banken.
https://www.swedishbankers.se/media/4756/bankaerenden-foer-annan-raekning_bilder.pdf
Grundlagen var väl att ta i, men väl ett brott.... Det regleras i 4 kap. 8-9 §§ brottsbalken. Det handlar dock om att "olovligen" bereda sig tillgång... Jag antar (hoppas) att de flesta som är gifta eller partners på annat sätt litar på varandra så mycket att man låter partnern öppna all post till det gemensamma hushållet... Att använda annans BankId är olagligt enligt 15 kap 12§ Brottsbalken. Det är även olagligt att lämna över sitt BankID och säkerhetskod till en annan person - men det är för "missbruk".S sprucetwig skrev:
Jag avråder TS från att ställa ut pallkragar. Det är garanterat brottsligt - men inte ett grundlagsbrott...
Redigerat:
Nja, det är ett lagbrott att öppna och läsa någon annans post *utan lov*. Precis som rätt många andra så har jag och min fru gett varandra rätt att öppna den post som kommer hem till oss.S sprucetwig skrev:
På samma vis öppnar och läser vi min mor och svärmors post helt lagligt efter överenskommelse när de är bortresta för att hålla koll på om det kommer något som behöver hanteras brådskande.
Att skriva under med någon annans namnteckning e-signatur eller liknande är enbart urkundsförfalskning om det sker obehörigen.
https://lagen.nu/1962:700#K14P1S1
Att däremot använda någon annans bank-id är ett avtalsbrott oavsett om det är en urkundsförfalskning eller ej.