341 755 läst · 2 152 svar
342k läst
2,2k svar
Postens paketleverans, får det verkligen gå till så här?
Budfirma kanske? Sen är jag nog ganska nyfiken på vilken katastrof som kan uppkomma av att ett examensbevis kommer fram en dag senare än tänkt, eller ett anställningskontrakt med för den delen. Missar man jobbet på grund av en dags extra "handläggningstid" verkar det lite märkligt kan jag tycka.KristinaRT skrev:
Postnord har en del att lära av DHL. Jag vann en airfryer här på Byggahus och den skickades från Arlöv i måndags. Den blev dock kvar i Arlöv ett dygn extra då lastbilen var full. Den dök upp på omlastningsterminalen i Göteborg efter 14 idag. Lastbilen till mitt utlämningsställe hade dock redan gått. Så vad gör DHL för att få fram så många julklappar som möjligt? Jo de skickar ut dem med nästa lastbil som gick åt rätt håll och jag fick hämta paketet på ett utlämningsställe tre mil bort (men bara 5km bort från där jag råkade befinna mig när jag fick notifikationen strax efter 16).
När jag pratade med ombudet så berättade hon att de hade paket för en radie på fem mil. Allt för att de skulle ha en chans att komma fram före jul.
Vad hade då hänt om paketet legat kvar över jul? Jo då hade de flyttat det till mitt eget utlämningsställe.
Snacka om att göra allt man kan!
När jag pratade med ombudet så berättade hon att de hade paket för en radie på fem mil. Allt för att de skulle ha en chans att komma fram före jul.
Vad hade då hänt om paketet legat kvar över jul? Jo då hade de flyttat det till mitt eget utlämningsställe.
Inte för att DHL är så jäkla mycket bättre en PN.pacman42 skrev:Postnord har en del att lära av DHL. Jag vann en airfryer här på Byggahus och den skickades från Arlöv i måndags. Den blev dock kvar i Arlöv ett dygn extra då lastbilen var full. Den dök upp på omlastningsterminalen i Göteborg efter 14 idag. Lastbilen till mitt utlämningsställe hade dock redan gått. Så vad gör DHL för att få fram så många julklappar som möjligt? Jo de skickar ut dem med nästa lastbil som gick åt rätt håll och jag fick hämta paketet på ett utlämningsställe tre mil bort (men bara 5km bort från där jag råkade befinna mig när jag fick notifikationen strax efter 16).
DHL levererade ett paket till ett ombud 13 mil bort, ringde DHL dom förklarade vänligt men bestämt att dom kunde inte dirigera om paketet till mitt ombud 500 meter bort, detta pga att någon måste stå för kostnaden.
Så dirigera om paketet kunde bara frakt beställaren göra.
Fraktbeställaren återfinns i kina och säkert knappt hört talas om Sverige, så den möjligheten va inte ett alternativ han engagera sig inte i ärendet .
Så nu har DHL skickat tillbaks paketet till avsändaren i kina, vet inte om et blir billigare för DHL än att skicka paketet till mitt ombud.
Jag anser att alla fraktbolag är samma skit med olika namn.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 907 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 907 inlägg
Jag måste nog erkänna att nästa 100% av mina leveranser lyckats, oavsett bolag.
Schenker är lite struliga när det är stora tunga paket (beställde något som vägde strax under 100 kg). Utköring till mig tisdag och onsdag. Tisdag fick jag avin, så det gick inte att beställa och onsdagen var fullbokad. Sen skulle man vara hemma hela dagen. Det var lite klurigt att hitta, men det gick att be de lämna på plats. Man skulle skriva ut ett dokument och skriva under och placera så att chauffören kunde ta med det. Då fick man själv sen stå för risken att någon stal grejerna medan det stod ute, men det var jag helt ok med.
DHL var länge sen jag anlitade så minns inte.
PostNord har varit bra hittills. Hade ett större kolli (25 kg) som kom till centralen på fredagen. Jag fick välja att få det utkört på måndag eller hämta själv på fredagen. Också helt ok.
Bäst av allt har BudBee varit. Snabbt, man vet när de kommer. De kan lämna utanför dörren. Man får ett meddelande när de lämnat och en bild på var de ställt paketet.
Schenker är lite struliga när det är stora tunga paket (beställde något som vägde strax under 100 kg). Utköring till mig tisdag och onsdag. Tisdag fick jag avin, så det gick inte att beställa och onsdagen var fullbokad. Sen skulle man vara hemma hela dagen. Det var lite klurigt att hitta, men det gick att be de lämna på plats. Man skulle skriva ut ett dokument och skriva under och placera så att chauffören kunde ta med det. Då fick man själv sen stå för risken att någon stal grejerna medan det stod ute, men det var jag helt ok med.
DHL var länge sen jag anlitade så minns inte.
PostNord har varit bra hittills. Hade ett större kolli (25 kg) som kom till centralen på fredagen. Jag fick välja att få det utkört på måndag eller hämta själv på fredagen. Också helt ok.
Bäst av allt har BudBee varit. Snabbt, man vet när de kommer. De kan lämna utanför dörren. Man får ett meddelande när de lämnat och en bild på var de ställt paketet.
Gillar också BudBee! Jättebra att man kan följa bilen (och då veta om de kommer om 5 min eller 3 h så man slipper vara hemma hela intervallet), och man kan välja om de ska knacka på/ringa på, lämna utanför dörren eller lämna i dörren. Fenomenalt!!!
I ett kombinationskaos har mina vänner på DHL och postmord hjälpts åt med att ge ordet väntetid ett nytt ansikte. Idag hände äntligen något, ett utpressningsbrev anlände!! För att få ett slut på detta såg jag ingen annan utväg än att betala så jag kan få min reservdel som hålls gisslan.
Jag får trösta mig med att jag genom detta bidrag med moms verkligen stärker landets ekonomi nu i dessa kristider
Jag får trösta mig med att jag genom detta bidrag med moms verkligen stärker landets ekonomi nu i dessa kristider
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 397 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 397 inlägg
Här följer mina två senaste upplevelser av PostNord, detta inom tio dagar.
Vann en Traderaauktion på en pryl som väger ca 4 kg, jag föreslog att få den skickad med Schenker men det visade sig vara svårt för säljaren som bor lite på obygden så det fick bli med PostNord. Tre dagar efter den skickades försvann spårningen av paketet via länken, alltså på riktigt bara försvann. Varken säljaren eller jag får någon ytterligare information på fyra dagar sen får han ett mail att paketet är i Göteborg för ompaketering... Skickat från utanför Skellefteå adresserad till Stockholmsförort
Nästa incident. Beställde en vara från Amazon i onsdags förra veckan, skickas från Tyskland. I lördags fick jag mail (från Amazon) att paket fanns att hämta på mitt utlämningsställe så jag går dit, de söker på spårningsnumret och jag får veta att paketet inte finns där. Går in på paketspårning på PostNords sida och där står att paketet kommer bli försenat 1-3 dagar p g a felsortering!! Jag ringde nyss till "kundservice" för jag undrade om jag helt enkelt kunde åka till det utlämningsställe där det felaktigt hamnade, en resa på runt 4 mil för mig, men det går inte utan jag får lugnt vänta tills det hamnat rätt nån gång senare denna vecka
Förvånar mig att de som jobbar på PN kundservice kan förhålla sig så coola och lugna för även de borde väl koka under ytan av alla som ringer och klagar.
Vann en Traderaauktion på en pryl som väger ca 4 kg, jag föreslog att få den skickad med Schenker men det visade sig vara svårt för säljaren som bor lite på obygden så det fick bli med PostNord. Tre dagar efter den skickades försvann spårningen av paketet via länken, alltså på riktigt bara försvann. Varken säljaren eller jag får någon ytterligare information på fyra dagar sen får han ett mail att paketet är i Göteborg för ompaketering... Skickat från utanför Skellefteå adresserad till Stockholmsförort
Nästa incident. Beställde en vara från Amazon i onsdags förra veckan, skickas från Tyskland. I lördags fick jag mail (från Amazon) att paket fanns att hämta på mitt utlämningsställe så jag går dit, de söker på spårningsnumret och jag får veta att paketet inte finns där. Går in på paketspårning på PostNords sida och där står att paketet kommer bli försenat 1-3 dagar p g a felsortering!! Jag ringde nyss till "kundservice" för jag undrade om jag helt enkelt kunde åka till det utlämningsställe där det felaktigt hamnade, en resa på runt 4 mil för mig, men det går inte utan jag får lugnt vänta tills det hamnat rätt nån gång senare denna vecka
Förvånar mig att de som jobbar på PN kundservice kan förhålla sig så coola och lugna för även de borde väl koka under ytan av alla som ringer och klagar.
du har alltså beställt nåt från tyskland, där varuvärdet är uppgivet till 4 kronor och avsändaren har använt fel blankett?ceson skrev:I ett kombinationskaos har mina vänner på DHL och postmord hjälpts åt med att ge ordet väntetid ett nytt ansikte. Idag hände äntligen något, ett utpressningsbrev anlände!! För att få ett slut på detta såg jag ingen annan utväg än att betala så jag kan få min reservdel som hålls gisslan.
Jag fick ett paket från lettland för sex år sedan, där fedex hade sagt fel till firman. det fastnade i tullen på arlanda tills företaget och fedex rett ut det hela (tog en dryg vecka om jag minns rätt). paketet hade blivit ett "transit shipment"...
En vecka hade jag tyckt vara expressleveransS sunqan skrev:du har alltså beställt nåt från tyskland, där varuvärdet är uppgivet till 4 kronor och avsändaren har använt fel blankett?
Jag fick ett paket från lettland för sex år sedan, där fedex hade sagt fel till firman. det fastnade i tullen på arlanda tills företaget och fedex rett ut det hela (tog en dryg vecka om jag minns rätt). paketet hade blivit ett "transit shipment"...
Det tog nästan en månad från att paketet skickades till det att postmord hörde av sig med sitt betalningsanspråk. Trodde att allt var tullat och klart och att en snabb direktbetalning skulle få dem att släppa iväg min reservdel omgående, men så är tydligen inte fallet utan det är fortfarande stoppat. Det är ju tur att det inte är en del till en respirator jag väntar på.
I appen står det att läsa att tjänsten är express, undrar hur det gått om det varit en normal leverans
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
hade jag inte agerat, hade paketet legat kvar på arlanda i tre veckor, för att sedan gå i retur till avsändaren... enda anledningen till att jag agerade var att jag hade ett trackingnummer och såg att det låg med en väldigt konstig status på arlanda. Fedex sa att de hade begär nåt papper av avsändaren, avsändaren sa att de inte fått nån begäran från fedex. Det visade sig att Fedex i sverige hade bett fedex i lettland skaka fram nåt papper. jag har ungefär -50 förtroende för speditörerna.ceson skrev:En vecka hade jag tyckt vara expressleverans
Det tog nästan en månad från att paketet skickades till det att postmord hörde av sig med sitt betalningsanspråk. Trodde att allt var tullat och klart och att en snabb direktbetalning skulle få dem att släppa iväg min reservdel omgående, men så är tydligen inte fallet utan det är fortfarande stoppat. Det är ju tur att det inte är en del till en respirator jag väntar på.
I appen står det att läsa att tjänsten är express, undrar hur det gått om det varit en normal leverans
[bild]
men - kom inte ditt paket från tyskland, eller var det "kina-tricket" (dvs ta in det i eu i tyskland för att sedan skica det vidare och hoppas på att slippa betala tull i sverige)?
inom unionen ska det väl inte betalas moms och tull annat än av avsändaren?