Verkar Posten fuska med utdelningen hos dig?

• Jag får alltid mina paket som förväntat

363 Röster 40,8%
  • Ibland verkar de missa att jag är hemma

165 Röster 18,5%
  • Mer regel än undantag att de inte levererar

330 Röster 37,1%
  • Jag använder inte Posten

31 Röster 3,5%
  • Antal röster
    890
Keiller Keiller skrev:
Jag tror du har missförstått hur varannandagsutdelningen fungerar då du inte verkar ha uppfattat svar på frågan som du ställt den, "när kommer breven fram?"
Men den aktuella mottagarens utdelningsdagar fanns angivna i den ursprungliga frågan.

Breven postas ett om dagen måndag till torsdag. Den veckan breven postas så har mottagaren utdelning måndag, onsdag och fredag, och alltså veckan efter tisdag och torsdag.

Jag har redan postat en bild på hur jag tolkar att det blir, och den visar tydligt att det tar längre tid för breven att komma fram med varannandagsutdelning.

N Nerre skrev:
den visar tydligt att det tar längre tid för breven att komma fram med vavarannandagsutdelning.
Själva modellen för varannandagsutdelning gör att vissa brev kommer fram som innan, vissa en dag senare och vissa en dag tidigare jämfört med hur det var innan.

Tar man mot brev som ofta postas lokalt kommer brev på marginalen fram lite senare, men om man ofta får brev som färdas längre sträckor gör varannandagsutdelningen att breven, återigen, på marginalen, kommer fram lite tidigare.

Totalt sett jämnar det alltså ut sig för de flesta.

Om man ska utgå från modellen, och inte vad man "upplever" går det altså inte att entydigt slå fast att modellen totalt sett gör att breven kommer fram långsammare jämfört med hur det var tidigare (jämfört med hur det var perioden 2018-2021).

• Haha
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
globaljuggler globaljuggler skrev:
Själva modellen för varannandagsutdelning gör att vissa brev kommer fram som innan, vissa en dag senare och vissa en dag tidigare jämfört med hur det var innan.
Hur menar du att breven kommer fram tidigare ? förr var ju brevet framme dagen efter om det postades innan tömning dagen innan ?

• Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
GlennB GlennB skrev:
Hur menar du att breven kommer fram tidigare ? förr var ju brevet framme dagen efter om det postades innan tömning dagen innan ?
Varannandagsutdelningen som infördes 2021-2022 påverkade, på totalen, inte hur snabbt breven kom fram. Den förändringen du förmodligen tänker på kom flera år tidigare, när postförordningen 2018 ändrades.

• Haha
nissenhj
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Postnord är iaf inte lika dåliga som Airmee...
Amazon har nyligen bytt från Bring till Airmee som primärt alternativ för utdelning hos mig.
De har skött leveranserna korrekt och jag har inget att klaga på ur den synvinkeln än så länge. (Har typ 10 leveranser att basera det på, så inte något större statistiskt urval. :D )

På senare tid har Bring *oftast* fungerat bra, men när de riskerat att bli försenade en dag har de lämnat det till ett ombud istället för att leverera en dag för sent. Ombudet i fråga har öppet 10-18 under vardagar, 10-14 på Lördagar och rätt ofta stängt utöver det med en lapp på dörren som enda information.

Airmee har som sagt levererat den dag de säger, men utkörningen är 17-22, där de brukar komma förbi mig 21:30-22:30.
Inget problem egentligen, men i praktiken innebär det ju att man kan dra nytta av leveransen först dagen efter.

Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Amazon har nyligen bytt från Bring till Airmee som primärt alternativ för utdelning hos mig.
De har skött leveranserna korrekt och jag har inget att klaga på ur den synvinkeln än så länge. (Har typ 10 leveranser att basera det på, så inte något större statistiskt urval. :D )

På senare tid har Bring *oftast* fungerat bra, men när de riskerat att bli försenade en dag har de lämnat det till ett ombud istället för att leverera en dag för sent. Ombudet i fråga har öppet 10-18 under vardagar, 10-14 på Lördagar och rätt ofta stängt utöver det med en lapp på dörren som enda information.

Airmee har som sagt levererat den dag de säger, men utkörningen är 17-22, där de brukar komma förbi mig 21:30-22:30.
Inget problem egentligen, men i praktiken innebär det ju att man kan dra nytta av leveransen först dagen efter.
Amazon måste ha ett riktig bra avtal med postnord! Då 100 % av försändelsen från Amazon genom postnord har kommit utlovad dag. Har de fått till ett gigantiskt skadestånd ifall postnord leverera försent?

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
N nissebrun skrev:
Butiken måste ha klantat sig rejält som lämnar ut paket till fel mottagare.
Problemet här var ju att han hittade ett paket med rätt nummer men från fel företag. Han scannade paketet OCH kundens legimitation (fördelen med en liten ort, vi känner igen varandra, butikens ägare är min granne, men det var en anställd som lämnade ut, han elelr hans fru hade ju sett att det var fel person), och det gick igenom. Rimligtvis skulle systemet ha trott att det var budets leg och frågat efter mitt leg men så skedde inte. Händelsen är felanmäld till Postnord, de har råkat ut för det tidigare.

Är ju märkligt att man måste vara hemma för att ta emot ett paket på över 20kg, sen kommer dom in på gården och slänger paketet på trappen och åker utan att knacka på, det har dom gjort 3 ggr nu.
Leverans mellan 10.30-16.30 eller nåt sånt

• Ledsen
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.