Verkar Posten fuska med utdelningen hos dig?

• Jag får alltid mina paket som förväntat

363 Röster 40,8%
  • Ibland verkar de missa att jag är hemma

165 Röster 18,5%
  • Mer regel än undantag att de inte levererar

330 Röster 37,1%
  • Jag använder inte Posten

31 Röster 3,5%
  • Antal röster
    890
Tidigare kunde man lämna brev i lokalpostlådan innan 07.00 och de delades ut samma dag. Det har räddat mig ett par gånger. Nu går inte det längre.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Maria T
Keiller Keiller skrev:
Jomen det har betydelse vilken utdelningsdag det är. På den adress du skickar till.

Säg att du på måndagen skickar ett brev till någon. Om mottagaren har sin utdelningsdag på tisdagen ger det en kort leveranstid. Om mottagaren istället har utdelningsdag på onsdagen så blir det längre leveranstid.

Alla adresser har inte samma utdelningsdagar.
Till exempel;
X-gatan i norra delen av Z-stad har den här veckan utdelning må, ons, fre medan Y-vägen i södra delen av Z-stad har utdelning tis, tors.

Om du skickar på måndagen har Y-gatan kort leveranstid medan X-vägen lång leveranstid.
Men brevet du postar på måndagen, innan gula lådan töms, kommer aldrig nånsin fram till adressaten på tisdagen längre, det kunde hända innan dessa försämringar men inte nu.
Med lite tur kommer det fram på onsdagen, om adressaten har utdelningsdag då, annars torsdag-fredag.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Men brevet du postar på måndagen, innan gula lådan töms, kommer aldrig nånsin fram till adressaten på tisdagen längre, det kunde hända innan dessa försämringar men inte nu.
Med lite tur kommer det fram på onsdagen, om adressaten har utdelningsdag då, annars torsdag-fredag.
Om man får tro Posten själva, som skickar de där testbreven som nämndes tidigare i tråden, så kommer 96 procent av breven fram den dagen det är utlovat. Så "aldrig" är nog att ta i.

Men vad vet jag? Jag skickar väldigt sällan brev men sist jag gjorde det kom det fram i alla fall. Vill jag kontakta någon om nåt viktigt finns det ju telefon.

• Haha
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Det är lätt att se vad som är fel, men kan nån se vad som är rätt? Jag har inga problem med Postnord, för mig funkar dom över förväntan
De flesta av oss har slutat skicka brev, så tacka %& för att det blir mindre service
Ingen vill betala, men alla ska ha kvar servicen.
Högre porto_ NEJ
Skattefinansiering-NEJ
Ge brevbärarna bättre betalt så att dom kan vara stolta över yrket? Absolut inte!
Avskeda alla brevbärare som missar en leverans? går nog inte...då får vi inga nya
Konkurrensutsätt posten? Det håller vi på att testa, men CityFail är ju ännu sämre trots att dom bara tar dom enklaste jobben, fiasko
.
Så länge samhällsservice bedrivs i bolagsform kommer resultatet vara viktigare ån kunderna.
Vill vi ha bättre service får vi gå tillbaks till statsfinansierat monopol och betala med höjda skatter, alternativ saknas om vi inte vill betala.
Någon som har andra lösningar på problemet?

• Gilla
Lived och 1 till
  • Laddar…
ÅkeSun ÅkeSun skrev:
Det är lätt att se vad som är fel, men kan nån se vad som är rätt? Jag har inga problem med Postnord, för mig funkar dom över förväntan
De flesta av oss har slutat skicka brev, så tacka %& för att det blir mindre service
Högre porto_ NEJ
Skattefinansiering-NEJ
Ge brevbärarna bättre betalt så att dom kan vara stolta över yrket? Absolut inte!
Avskeda alla brevbärare som missar en leverans? går nog inte...då får vi inga nya
Konkurrensutsätt posten? Det håller vi på att testa, men CityFail är ju ännu sämre trots att dom bara tar dom enklaste jobben, fiasko
.
Så länge samhällsservice bedrivs i bolagsform kommer resultatet vara viktigare ån kunderna.
Vill vi ha bättre service får vi gå tillbaks till statsfinansierat monopol och betala med höjda skatter, alternativ saknas om vi inte vill betala.
Men det är ju skevt att särställa brev och pakethanteringen då de åker i samma bilar.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Men brevet du postar på måndagen, innan gula lådan töms, kommer aldrig nånsin fram till adressaten på tisdagen längre,
Nu vet jag i och för sig inte vilket statistiskt underlag som du själv har, men de mätningar som genomförs av externt företag enligt EU:s standard CEN 13850 indikerar något annat. Enligt dessa mätningar kommer strax över hälften fram dagen efter och ungefär 95 procent fram inom två dagar. Dessa mätningar genomför vi i enlighet med våra tillståndsvillkor som vi har fått från PTS. Det är också data som vi varje månad rapporterar in till PTS.

Den senaste månaden var det 96,3 procent, men sett till helåret 2023 nådde vi inte riktigt ända fram, mycket beroende på höga sjukskrivningstal, störningar i trafik (inte minst på järnvägen) samt rejäla oväder.

Det är dock utan tvekan snabbast i Norden.

I Danmark ska 93 % av breven vara framme inom fem dagar (Edit. Det här gäller inte längre. Jag glömde bort att Danmark sedan årsskiftet har avskaffat befordringsplikten).
I Norge ska 85 % av breven vara framme inom tre dagar.
I Finland ska 50 % av breven vara framme inom 4 dagar, 97 % inom fem.

Själv skulle jag gärna se att PostNord delades upp i två separata bolag.
Ett logistikföretag som hanterar paketförmedling på samma villkor som övriga bolag och att det privatiserades och inte hade något med staten att göra längre.
Om det är PostNord, Schenker, DHL eller något annat bolag som förmedlar ett paket kan kunderna få välja baserat på vad de erbjuder för tjänster och priser.

Sedan ett renodlat "Postverk" som enbart hanterar brevförsändelser.

• Gilla
  • Älska
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
Maria T
globaljuggler globaljuggler skrev:
Nu vet jag i och för sig inte vilket statistiskt underlag som du själv har...

I Danmark ska 93 % av breven vara framme inom fem dagar
Statistiskt underlag har jag inte, det är mina egna erfarenheter både som avsändare och mottagare.

Att - enligt din text - strax över hälften [av breven] kommer fram dagen efter, måste vara rent nys då det väl är varannandagsutdelning i i stort sett hela landet.
Jag skickar sällan något från min ort (Stockholm söderförort) som ska till Kiruna eller Malmö, utan mer lokalt, dvs till andra postnummerområden som också börjar på 1.

För viktig information ringer jag såklart, har alltid gjort, men det vore trevligt att kunna skicka ett julkort eller en födelsedagshälsning utan att behöva vara ute en vecka i förväg.
Förresten, jag "gick på" grejen att posta julkort med julfrimärken före ett visst datum nu i december 2023. Kan säga att inte ens hälften kom fram före julafton, trots att det hade utlovats, en del kom fram efter nyår.
Sen var brevportot fram tills årsskiftet 2019/2020 nio (9) kr. Idag fyra år senare är det 18 kr, en höjning med 100% - vilken annan tjänst/vara har haft en sådan höjning?

Att övriga Norden har ännu sämre postgång, möjligt undantag Norge, är irrelevant för mig eftersom jag bor i Sverige och betalar porto för något som inte lever upp till den kostnaden.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Säg att du på måndagen skickar ett brev till någon. Om mottagaren har sin utdelningsdag på tisdagen ger det en kort leveranstid. Om mottagaren istället har utdelningsdag på onsdagen så blir det längre leveranstid.
Och det var exakt därför som mitt exempel hade 4 brev postade ett om dagen, för att detta med utdelningsdag skulle jämna ut sig.

globaljuggler globaljuggler skrev:
Nu vet jag i och för sig inte vilket statistiskt underlag som du själv har, men de mätningar som genomförs av externt företag enligt EU:s standard CEN 13850 indikerar något annat. Enligt dessa mätningar kommer strax över hälften fram dagen efter och ungefär 95 procent fram inom två dagar. Dessa mätningar genomför vi i enlighet med våra tillståndsvillkor som vi har fått från PTS. Det är också data som vi varje månad rapporterar in till PTS.

Den senaste månaden var det 96,3 procent, men sett till helåret 2023 nådde vi inte riktigt ända fram, mycket beroende på höga sjukskrivningstal, störningar i trafik (inte minst på järnvägen) samt rejäla oväder.

I Danmark ska 93 % av breven vara framme inom fem dagar (Edit. Det här gäller inte längre. Jag glömde bort att Danmark sedan årsskiftet har avskaffat befordringsplikten).
Men när viktiga papper tar flera veckor att leverera mellan kommuner i Stockholm är ngt fel. Postnord är ju bara en tråkig efterleva från 60-talet då man som statligt anställd hade 10v semester och inte behövde leverera ngt….

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
4774
ÅkeSun ÅkeSun skrev:
Högre porto_ NEJ
Skattefinansiering-NEJ
.
Vår brevbärare är väldigt stolt över sitt yrke och är garanterat en av de bästa inom yrket. Vi har blivit goda vänner med både honom och hans fru. Bättre servicekänsla än vad han har är svårt att finna någonstans idag, oavsett yrke.

• Gilla
ÅkeSun och 2 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Och det var exakt därför som mitt exempel hade 4 brev postade ett om dagen, för att detta med utdelningsdag skulle jämna ut sig.
Ja, men du nämnde aldrig i dina exempel om du postade breven till samma adress och mottagare. Och det var frågan "när är breven framme?" som jag svarade på, vilka dagar breven borde ha varit framme, beroende på vilken utdelningsdag mottagaren har.

hsd
Porto höjningen motiverar inte att skicka brev, nu är det lika dyrt i Sverige som i Danmark
Skulle tro att brevvolymerna sjunkit i samma takt som priserna gått upp , särskilt efter samgåendet med Danmark
Tittar man på paketpriser så har inte uppgången varit lika stor men å andra sidan så finns konkurrens när det gäller paket och då fortsätter många att skicka paket
Det är inte bara brevpapper som skickas som brev , allehanda småsaker går som brev
Skulle inte förvåna mig om det är billigare att skicka ett litet paket i stället för ett stort brev
Det är en tråkig utveckling , helt i linje med en nedläggning /utförsäljning av postnord
Tilläggas att all post brev å paket, som jag skickat eller mottagit,alltid har kommit fram som förväntat och har inte heller haft trasiga försändelser och all postpersonal har varit trevliga och sakliga

• Wow
nissenhj
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Skulle tro att brevvolymerna sjunkit i samma takt som priserna gått upp
Jag har nog aldrig i vuxen ålder skickat ett brev som jag inte ansåg mig vara tvungen att skicka och då kvittar det vad portot är, inom rimliga gränser givetvis.

4774
Jag skickar ofta brev och de kommer alltid fram inom 1 vecka vilket jag tycker är helt ok.

• Wow
nissenhj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.