Verkar Posten fuska med utdelningen hos dig?

• Jag får alltid mina paket som förväntat

363 Röster 40,8%
  • Ibland verkar de missa att jag är hemma

165 Röster 18,5%
  • Mer regel än undantag att de inte levererar

330 Röster 37,1%
  • Jag använder inte Posten

31 Röster 3,5%
  • Antal röster
    890
Maria T
N Nerre skrev:
Om breven postas en dag i veckan, måndag-torsdag, när kommer breven fram då?

Som jag förstår kommer breven som postas måndag komma fram på onsdag, men det som postas på tisdagen kommer även det fram på onsdagen eller får det vänta? Och när kommer kommer breven som postas onsdag och torsdag fram?
Det som postas på en onsdag borde nå adressaten om denne har utdelning på fredag, men troligast kommer det fram på måndag el tisdag följande vecka.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Maria T
globaljuggler globaljuggler skrev:
Det beror på vilken dag som adressaten har postutdelning. Om du på en måndag postar ett vanligt brev delas det i normalfallet ut antingen på tisdagen, dagen efter, eller på onsdagen. Annars hade inte Postförordningen följts som säger att minst 95 % av breven ska delas ut senast två dagar efter inlämning.

Samma princip här. Postar du ett brev på tisdagen delas det ut antingen på onsdagen eller torsdagen, åter inom två arbetsdagar efter inlämning.

Samma princip här. Brev som du postar på onsdagen kommer fram antingen torsdag eller fredag, och brevet du postar på torsdagen kommer fram antingen fredag eller måndag veckan därpå.
Kan bara säga att detta är ideala fall, och jag (mitt utdelningsdistrikt) verkar ha konstant otur med utdelning. Nu är detta inte en mindre ort även om vissa kanske skulle kalla Huddinge för en håla, men sånt som postas på en måndag kommer sällan/aldrig fram före torsdag, om det är utdelningsdag, annars på fredagen.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Kan bara säga att detta är ideala fall, och jag (mitt utdelningsdistrikt) verkar ha konstant otur med utdelning. Nu är detta inte en mindre ort även om vissa kanske skulle kalla Huddinge för en håla, men sånt som postas på en måndag kommer sällan/aldrig fram före torsdag, om det är utdelningsdag, annars på fredagen.
Varje månad skickar en oberoende panel tusentals brev runt om i landet på ett sätt som är representativt för hur brevvolymerna rör sig i landet.

De här testbreven registreras vid ankomst och statistiken används av PTS i sin tillsyn. Mätningarna publiceras regelbundet här:

https://www.postnord.se/om-oss/kvalitet/

Den senaste månaden levererades 96,3 % av breven inom två dagar. Kravet är 95 %.

Maria T
Varje månad skickar en oberoende panel tusentals brev runt om i landet på ett sätt som är representativt för hur brevvolymerna rör sig i landet.

De här testbreven registreras vid ankomst och statistiken används av PTS i sin tillsyn. Mätningarna publiceras regelbundet här:

[länk]

Den senaste månaden levererades 96,3 % av breven inom två dagar. Kravet är 95 %.
Vem tycker du att jag, och mina grannar, ska vända oss till eftersom vi definitivt inte är del av de där 96,3%

• Älska
nissenhj
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Vem tycker du att jag, och mina grannar, ska vända oss till eftersom vi definitivt inte är del av de där 96,3%
PTS är tillsynsmyndighet.

Sen finns det andra postoperatörer i landet som har andra kundlöften (eftersom de inte har motsvarande kvalitetskrav) så det kan också vara värt att undersöka.

Maria T
PTS är tillsynsmyndighet.

Sen finns det andra postoperatörer i landet som har andra kundlöften (eftersom de inte har motsvarande kvalitetskrav) så det kan också vara värt att undersöka.
Mig veterligen är det enbart PN som distribuerar post, som i vykort och brev, från en privatperson till en annan i Sverige. Vad Bring, CityMail, Early Bird och andra ägnar sig åt det tar jag med dom.
Har kontaktat PTS tidigare, får göra det igen.

• Älska
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
H
Sedan 2010 har brevvolymerna minskat med 65 procent och därmed de enda intäkter som finansierar postservicen i Sverige. Genom att anpassa servicen och tjänsterna till minskad efterfrågan har detta intäktsbortfall kunnat hanteras utan ekonomiska förluster. Kan du ge exempel på annan service i samhället som hade kunnat hantera ett sådant intäktsbortfall utan påverkan på service?

Det är naturligtvis fritt fram att tycka att skattepengar istället ska börja användas för att finansiera en postservice som väldigt få efterfrågar. I så fall rekommenderar jag att du tar kontakt med din lokala riksdagsledamot.

Själv tycker jag att skattebetalarnas pengar ska användas till statens kärnuppgifter, inte upprätthålla posttjänster som användarna inte själva vill betala för.

Skrymmande brev som inte får plats i postlåda eller brevinkast får man hämta på sitt postombud. På brevterminaler delas inte sådana försändelser ur.
De hade gått ner i vilken brevlåda som helst! Inget skrymmande!

• Älska
nissenhj
  • Laddar…
Om jag lämnar in mitt brev i min lokala postlåda en måndag kl 17.

Lådan töms på tisdagen

Brevet delas då ut senast torsdag.

Det är ju inte bara varannan dag det handlar om, man måste ju även lämna in brevet till sin brevlåda på morgonen, förr gjorde man det på väg hem från jobbet men i dag blir ju måndagens post inlämnad på tisdagen.

Självklart har det blivit en försämring. Jag förstår såklart varför, det är färre brev men att påstå att det är bättre är ju fel enligt min mening.

• Älska
nissenhj
  • Laddar…
Att ni bara orkar tjata om en dag eller två!
Allt var bättre förr,. Ju förr, desto bättre!

• Gilla
  • Haha
Dan_Johansson och 2 till
  • Laddar…
4774
Då försöker vi igen.

Antag att du får 4 brev en vecka.

Med utdelning 5 dagar i veckan får du. antar vi, ett brev om dagen måndag till torsdag.

Med varannandagsutdelning får du istället två brev på måndag och två brev på onsdag. Breven kommer fortfarande fram inom två dagar som tidigare.

Skillnaden är att brevbäraren blir ungefär dubbelt så effektiv, men breven kommer, som innan, fram inom två dagar.

Hur är det en försämring?
Hur blir brevbäraren dubbelt så effektiv? Effektiv på vad? Och jag menar verkligen inte dessa frågor som nedsättande utan jag är uppriktigt nyfiken.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
ÅkeSun ÅkeSun skrev:
Att ni bara orkar tjata om en dag eller två!
Allt var bättre förr,. Ju förr, desto bättre!
Ju förr brevet kommer fram desto bättre!

• Gilla
  • Haha
nissenhj och 3 till
  • Laddar…
4774 4774 skrev:
Hur blir brevbäraren dubbelt så effektiv? Effektiv på vad? Och jag menar verkligen inte dessa frågor som nedsättande utan jag är uppriktigt nyfiken.
Effektiviteten totalt sett med varannandagsutdelningen består väl i att det inte går åt lika många brevbärare per dag att dela ut post och att inte lika många fordon behövs. Jag kan tänka mig att det blev en ekonomisk vinst (förlusten blev mindre) för Posten att dela ut brev varannan dag och också, för oss andra, en liten miljömässig vinst. Men dubbelt så effektivt blev nog inte varannandagsutdelningen.

Postens konkurrent Citymail kör för övrigt var fjärde dag där jag bor, utom på semestern, då de under en månad inte kör alls. Om det är effektivt vet jag inte.

4774 4774 skrev:
Om man utför det som tidigare tog två dagar på bara en dag, är i mina ögon en effektivisering.

• Haha
nissenhj
  • Laddar…
Om man utför det som tidigare tog två dagar på bara en dag, är i mina ögon en effektivisering.
Jag kan köpa att det är en effektivisering men inte att det är en förbättring för kunden.

• Gilla
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
altaxis altaxis skrev:
Jag kan köpa att det är en effektivisering men inte att det är en förbättring för kunden.
Det har jag inte heller påstått.

Totalt sett blir det ingen skillnad, eftersom breven fortsatt kommer fram inom två dagar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.