Verkar Posten fuska med utdelningen hos dig?

• Jag får alltid mina paket som förväntat

363 Röster 40,8%
  • Ibland verkar de missa att jag är hemma

165 Röster 18,5%
  • Mer regel än undantag att de inte levererar

330 Röster 37,1%
  • Jag använder inte Posten

31 Röster 3,5%
  • Antal röster
    890
globaljuggler globaljuggler skrev:
Det har jag inte heller påstått.

Totalt sett blir det ingen skillnad, eftersom breven fortsatt kommer fram inom två dagar.
Visst du kanske inte har påstått det i klartext men undertonen i dina inlägg är ändå att det är bättre nu.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Jag hade ett brev som skickades till en större organisation. PN satte på en lapp med avflyttad och skickade brevet till PTS. Där öppnades det och skickades sedan till mig där dom angav att brevet ej kunnat levereras samt uppmanade mig att skriva returadress på kuvertet.
Jag tog orginalkuvertet, la ner allt och tejpade igen, strök över PNs lapp och skrev ej avflyttad på och la på lådan, det levererades denna gång.

Vilket konstigt system vi har när ingen reagerar om PN har agerat rätt i första ledet utan skickar det för utredning av vem avsändaren är. Återigen ingen kontroll av mottagaren hos PTS.
Ingen reagerar alltså på att en större organisation ska ha avflyttat utan att ha eftersändning!
Allt som allt tog brevet 2 månader att hitta tillbaka till mig.

• Gilla
  • Ledsen
kashieda och 3 till
  • Laddar…
altaxis altaxis skrev:
Visst du kanske inte har påstått det i klartext men undertonen i dina inlägg är ändå att det är bättre nu.
Eller så läser du bara vad jag skriver utan att göra egna tolkningar?

• Haha
nissenhj
  • Laddar…
Det beror på vilken dag som adressaten har postutdelning. Om du på en måndag postar ett vanligt brev delas det i normalfallet ut antingen på tisdagen, dagen efter, eller på onsdagen. Annars hade inte Postförordningen följts som säger att minst 95 % av breven ska delas ut senast två dagar efter inlämning.
Det är kul att du svarar med bägge alternativen för att få det att låta bättre än det är. I inlägget jag kommenterade så hade du nämligen bestämt dig tydligt för vilka dagar som breven levereras:

"Med varannandagsutdelning får du istället två brev på måndag och två brev på onsdag."

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Jag saknar alternativet "jag föredrar att hämta på utlämningsställe".
En forumtråd på Byggahus.se om postens leveranser med en omröstning om delningsproblem och alternativ för att hämta paket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Då slipper man passa något med att vara hemma, och man slipper tala om när man är hemma eller inte.

• Gilla
globaljuggler
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Det är kul att du svarar med bägge alternativen för att få det att låta bättre än det är. I inlägget jag kommenterade så hade du nämligen bestämt dig tydligt för vilka dagar som breven levereras:

"Med varannandagsutdelning får du istället två brev på måndag och två brev på onsdag."
Jag förstår tyvärr inte vad du menar. På en direkt fråga har jag redogjort för hur modellen fungerar. Eftersom jag jobbar med de här frågorna tror jag mig kunna ämnet.

• Haha
nissenhj
  • Laddar…
Jag förstår tyvärr inte vad du menar. På en direkt fråga har jag redogjort för hur modellen fungerar. Eftersom jag jobbar med de här frågorna tror jag mig kunna ämnet.
Du må kunna ämnet, men du har svarat olika på två frågor. Jag får väl ställa fråga tydligare.

Hade det varit utdelning varje dag (och dagen efter) så hade det blir så här:
Brev 1 - postas måndag, framme tisdag
Brev 2 - postas tisdag, framme onsdag
Brev 3 - postas onsdag, framme torsdag
Brev 4 - postas torsdag, framme fredag

Så, under samma förutsättning som i ditt första svar, d.v.s. utdelning måndag, onsdag (och sen då fredag, nästa vecka tisdag och torsdag):

Vilka dagar kommer breven fram?

Brev 1 - postas måndag, framme ???
Brev 2 - postas tisdag, framme ???
Brev 3 - postas onsdag, framme ???
Brev 4 - postas torsdag, framme ???

• Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Brev 1 - postas måndag, framme ???
Brev 2 - postas tisdag, framme ???
Brev 3 - postas onsdag, framme ???
Brev 4 - postas torsdag, framme ???
Beroende på vilken utdelningsdag mottagaren har så borde det du postat vara framme:
1. Tisdag eller onsdag.
2. Onsdag eller torsdag.
3. Torsdag eller fredag.
4. Fredag eller måndag.
Förutsatt att du postat breven hos ombud eller på gul låda som töms varje dag men har du postat breven på en gul låda ute på landsbygden som bara töms varannan dag, så kan det ta 1-3 dagar innan dina brev når mottagaren, beroende vilken dag det är tömning av den gula lådan och vilken utdelningsdag mottagaren har.

• Gilla
globaljuggler
  • Laddar…
Svaret från @Keiller är helt korrekt.

Din premiss här nedan stämmer dock inte. I och med att postförordningen ändrades 2018 till två dagars befordring gäller inte detta. Innan 2018 var kravet att 85 % av breven skulle vara framme övernatt, och då kom i regel ett brev som postades på en måndag fram dagen efter, på tisdagen. Men inte efter 2018.
N Nerre skrev:
Hade det varit utdelning varje dag (och dagen efter) så hade det blir så här:
Brev 1 - postas måndag, framme tisdag

Redigerat:
  • Haha
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Beroende på vilken utdelningsdag mottagaren har
Och den uppgiften fanns tydligt med i frågan. Men verkar alltså ignoreras.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Och den uppgiften fanns tydligt med i frågan. Men verkar alltså ignoreras.
Vad menar du med "ignoreras"? Jag ignorerade ingenting i din frågeställning utan svarade bara på den enda frågan som du ställde, en kort enkel fråga:
"Vilka dagar kommer breven fram?" Och så hade du några exempel på veckodagar du vill skicka brev.

Eller menar du att det är postnord som ignorerar utdelningsdagarna?

Redigerat:
Jag skrev:
N Nerre skrev:
Så, under samma förutsättning som i ditt första svar, d.v.s. utdelning måndag, onsdag (och sen då fredag, nästa vecka tisdag och torsdag):
Så det behövs inget "beroende på vilken utdelningsdag", för utdelningsdag i exemplet var specificerat i frågan.

Nu har jag själv gjort ett svar på frågan, och jag undrar vilka som kan argumentera för att de gula rutorna (varannandagsutdelning) inte ger längre leveranstid än de gröna?

Tabell som visar leveranstider för varje och varannan dag i gröna och gula rutor, med olika genomsnittliga dagar för två- och endags leverans.

Redigerat:
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Jag skrev:

Så det behövs inget "beroende på vilken utdelningsdag", för utdelningsdag i exemplet var specificerat i frågan.

Nu har jag själv gjort ett svar på frågan, och jag undrar vilka som kan argumentera för att de gula rutorna (varannandagsutdelning) inte ger längre leveranstid än de gröna?

[bild]
Jomen det har betydelse vilken utdelningsdag det är. På den adress du skickar till.

Säg att du på måndagen skickar ett brev till någon. Om mottagaren har sin utdelningsdag på tisdagen ger det en kort leveranstid. Om mottagaren istället har utdelningsdag på onsdagen så blir det längre leveranstid.

Alla adresser har inte samma utdelningsdagar.
Till exempel;
X-gatan i norra delen av Z-stad har den här veckan utdelning må, ons, fre medan Y-vägen i södra delen av Z-stad har utdelning tis, tors.

Om du skickar på måndagen har Y-gatan kort leveranstid medan X-vägen lång leveranstid.

Redigerat:
  • Gilla
globaljuggler
  • Laddar…
Göran.W
tttomten tttomten skrev:
Jag hade ett brev som skickades till en större organisation. PN satte på en lapp med avflyttad och skickade brevet till PTS. Där öppnades det och skickades sedan till mig där dom angav att brevet ej kunnat levereras samt uppmanade mig att skriva returadress på kuvertet.
Jag tog orginalkuvertet, la ner allt och tejpade igen, strök över PNs lapp och skrev ej avflyttad på och la på lådan, det levererades denna gång.

Vilket konstigt system vi har när ingen reagerar om PN har agerat rätt i första ledet utan skickar det för utredning av vem avsändaren är. Återigen ingen kontroll av mottagaren hos PTS.
Ingen reagerar alltså på att en större organisation ska ha avflyttat utan att ha eftersändning!
Allt som allt tog brevet 2 månader att hitta tillbaka till mig.
Jag fick ett brev skickat till mig en gång som gick i retur med texten adressaten okänd.
Adressen var rätt på kuvertet.
Andra gången det skickade kom det fram.

• Arg
Maria T
  • Laddar…
4774
Göran.W Göran.W skrev:
Jag fick ett brev skickat till mig en gång som gick i retur med texten adressaten okänd.
Adressen var rätt på kuvertet.
Andra gången det skickade kom det fram.
Och jag har fått brev med kallelse till läkare dagen efter besöket skulle ha varit. Skickat 3 veckor tidigare, 3 veckor och fyra dagar för att vara exakt. Lite pyrt när man har cancer kan jag säga.

• Arg
  • Ledsen
kashieda och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.