Verkar Posten fuska med utdelningen hos dig?

• Jag får alltid mina paket som förväntat

363 Röster 40,8%
  • Ibland verkar de missa att jag är hemma

165 Röster 18,5%
  • Mer regel än undantag att de inte levererar

330 Röster 37,1%
  • Jag använder inte Posten

31 Röster 3,5%
  • Antal röster
    890
4774 4774 skrev:
Jag skickar ofta brev och de kommer alltid fram inom 1 vecka vilket jag tycker är helt ok.
Fast det är inte OK om "lagen" säger att 95 procent ska komma fram inom två dagar.

• Gilla
MultiMan och 4 till
  • Laddar…
Maria T
Att de kommer fram "inom en vecka" är inte det jag betalar för.

• Gilla
  • Älska
MultiMan och 5 till
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Själv skulle jag gärna se att PostNord delades upp i två separata bolag.
Ett logistikföretag som hanterar paketförmedling på samma villkor som övriga bolag och att det privatiserades och inte hade något med staten att göra längre.
Om det är PostNord, Schenker, DHL eller något annat bolag som förmedlar ett paket kan kunderna få välja baserat på vad de erbjuder för tjänster och priser.

Sedan ett renodlat "Postverk" som enbart hanterar brevförsändelser.
I verkligheten här ute på landet vore det katastrof.
Postnord fungerar perfekt här med paket och brev.
De verkar på vår ort ha betydligt bättre personal än övriga, lokalanknutna vettiga med koll. Tjejer hela bunten!
Dessutom dirigeras paket som ska till utlämningsställe alltid till rätt ort. Och skulle man vilja ha det hem kan man dessutom "Boka utkörning med lantbrevbärare".

Bring -> varenda gång de har en hemleverans rapporteras att ingen varit hemma och det går då till ombud, på fel ort. Sanslöst!

Earlybird -> sista paketet vi provade försvann. Vintertid vågar de inte köra på vägen här, Posten kommer fram. Tidningen kommer ibland efter Posten. Man kan ju lägga ut vanliga brev i postlådan och så tar Posten med det, men det vågar man inte innan tidningen varit förbi.

DHL och Schenker -> också helkasst med ombud på fel ort som standard. Det verkar vara en punkt ute i skogen på postnumret man valt och då är det 16 min dit men 21 min till rätt ställe.

Och inte minst utan det största problemet med DHL/Schenker. Utkörning endast torsdagar. Har man otur kan det ta två veckor, ja tre veckor, om det råkar vara helg och vid jul/nyår helg på helg.
Man kan hämta på terminal, 12 mil härifrån. Posten har "terminal" 1 mil härifrån eller rättare sagt kan de husera paketen lokalt.
Även här problem vid halkigt väglag. Posten anlitar en lokal firma som kör ut de större paketen. Med vettiga chaufförer.

UPS fungerar faktiskt bra här då Budpartner kör ut de paketen. Trevliga killar med koll. Verkar vara samma typer som jobbar på Posten.

Edit: Multiman skrev att paketen börjat delas ut endast samma dagar som posten och det stämmer här också nu. Och det är väl kanske vettigt istället för att de ska fara runt med Apotea och Amazon varje dag runt i skogen.
Förmodligen har något avtal löpt ut där de varit bundna att dela ut dagen efter (förstaklassbrev)?

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
H hydrolift skrev:
Man kan ju lägga ut vanliga brev i postlådan och så tar Posten med det,
Så brevbäraren tar upp det som finns i lådan och granskar varje försändelses adress för att bedöma vad som ska tas med? 😮 Imponerande! Är detta vanligt förekommande?

• Haha
nissenhj
  • Laddar…
4774
Alfredo Alfredo skrev:
Fast det är inte OK om "lagen" säger att 95 procent ska komma fram inom två dagar.
Jag tänker inte så mycket på det då de brev som jag skickar inte behöver komma fram någon speciell dag men det blir lite lustigt när brev postade samtidigt når Frankrike fortare än inom Sverige. Jag antar ändå att breven kommer fram 70% av gångerna på 2-3 dagar beroende på utdelningsdag hos mottagaren.

Alfredo Alfredo skrev:
Så brevbäraren tar upp det som finns i lådan och granskar varje försändelses adress för att bedöma vad som ska tas med? 😮 Imponerande! Är detta vanligt förekommande?
Om man vill skicka ett brev så kan man lägga det i en påse och hänga på lådan så tar postisen med det. Funkar utmärkt här ute på landsbygden där det långt till närmaste gula låda. En kvarleva från den tiden det gick att kalla in postisen till huset. Min farmor satte ut en plastflärp på lådan som en signal att hon ville ta ut pensionen och betala räkningar.

• Gilla
  • Älska
Fotografen och 5 till
  • Laddar…
H hydrolift skrev:
I verkligheten här ute på landet vore det katastrof.
Postnord fungerar perfekt här med paket och brev.
De verkar på vår ort ha betydligt bättre personal än övriga, lokalanknutna vettiga med koll. Tjejer hela bunten!
Dessutom dirigeras paket som ska till utlämningsställe alltid till rätt ort. Och skulle man vilja ha det hem kan man dessutom "Boka utkörning med lantbrevbärare".

Bring -> varenda gång de har en hemleverans rapporteras att ingen varit hemma och det går då till ombud, på fel ort. Sanslöst!

Earlybird -> sista paketet vi provade försvann. Vintertid vågar de inte köra på vägen här, Posten kommer fram. Tidningen kommer ibland efter Posten. Man kan ju lägga ut vanliga brev i postlådan och så tar Posten med det, men det vågar man inte innan tidningen varit förbi.

DHL och Schenker -> också helkasst med ombud på fel ort som standard. Det verkar vara en punkt ute i skogen på postnumret man valt och då är det 16 min dit men 21 min till rätt ställe.

Och inte minst utan det största problemet med DHL/Schenker. Utkörning endast torsdagar. Har man otur kan det ta två veckor, ja tre veckor, om det råkar vara helg och vid jul/nyår helg på helg.
Man kan hämta på terminal, 12 mil härifrån. Posten har "terminal" 1 mil härifrån eller rättare sagt kan de husera paketen lokalt.
Även här problem vid halkigt väglag. Posten anlitar en lokal firma som kör ut de större paketen. Med vettiga chaufförer.

UPS fungerar faktiskt bra här då Budpartner kör ut de paketen. Trevliga killar med koll. Verkar vara samma typer som jobbar på Posten.

Edit: Multiman skrev att paketen börjat delas ut endast samma dagar som posten och det stämmer här också nu. Och det är väl kanske vettigt istället för att de ska fara runt med Apotea och Amazon varje dag runt i skogen.
Förmodligen har något avtal löpt ut där de varit bundna att dela ut dagen efter (förstaklassbrev)?
På vilket vis menar du att postnords paketutdelning skulle bli sämre av att slippa belastas av brevutdelningens förluster?
Det är på rena kommersiella grunder de delar ut paket varje dag idag, trots att de bara delar ut brev varannan dag.

De har inga lagkrav på att dela ut paket dagen efter, det är rena avtalsvillkor med kunderna.

Jag är också i stort sett nöjd med PostNord's paketleverans.

Just *därför* anser jag att det vore en bra ide att separera dem, så att brevhanteringen får bli en "äkta" samhällstjänst, som just hanterar utdelning av brev.
Utan subventioner från paketleveranser, direktreklam och så vidare.

Sedan kan man se över vilka villkor de ska ha fristående.
Jag kan mycket väl tänka mig att brevdistribution ska ske 1-2ggr per vecka.

Jag har vänt mig mot argument i tråden som säger att det inte är en försämring med varannandagsutdelning, men jag har inte sagt att det inte är en. motiverbar försämring.
Det är rätt lite i dagens samhälle som är beroende av att fysiska brev delas ut inom 48 timmar.
Visst, räkningar, kallelser och liknande saker bör fortfarande gå att få per post, men det skulle inte vara någon samhällsstörande ändring om vi började få dem en gång i veckan istället.
Det skulle göra att vi kan fortsätta ha en god täckning med postutdelning över hela landet med ett rimligt porto och med en rimlig subventionering från staten.
(För jag anser att grundläggande brevservice ska vara en statlig service till medborgarna)

Men, som sagt, separera pakethanteringen från detta så att det tydliggörs att det verkligen *är* två separata verksamheter, precis som det är internt inom PostNord.

Det skulle göra att vi kan fortsätta ha en god täckning med postutdelning över hela landet med ett rimligt porto och med en rimlig subventionering från staten.
(För jag anser att grundläggande brevservice ska vara en statlig service till medborgarna)
Samt se över lönen för PostNords VD och koncernchef. Tycker inte det är rimligt att den personen har 935000 kronor i månadslön......

• Älska
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
På vilket vis menar du att postnords paketutdelning skulle bli sämre av att slippa belastas av brevutdelningens förluster?
Det är på rena kommersiella grunder de delar ut paket varje dag idag, trots att de bara delar ut brev varannan dag.

De har inga lagkrav på att dela ut paket dagen efter, det är rena avtalsvillkor med kunderna.

Jag är också i stort sett nöjd med PostNord's paketleverans.

Just *därför* anser jag att det vore en bra ide att separera dem, så att brevhanteringen får bli en "äkta" samhällstjänst, som just hanterar utdelning av brev.
Utan subventioner från paketleveranser, direktreklam och så vidare.

Sedan kan man se över vilka villkor de ska ha fristående.
Jag kan mycket väl tänka mig att brevdistribution ska ske 1-2ggr per vecka.

Jag har vänt mig mot argument i tråden som säger att det inte är en försämring med varannandagsutdelning, men jag har inte sagt att det inte är en. motiverbar försämring.
Det är rätt lite i dagens samhälle som är beroende av att fysiska brev delas ut inom 48 timmar.
Visst, räkningar, kallelser och liknande saker bör fortfarande gå att få per post, men det skulle inte vara någon samhällsstörande ändring om vi började få dem en gång i veckan istället.

Men, som sagt, separera pakethanteringen från detta så att det tydliggörs att det verkligen *är* två separata verksamheter, precis som det är internt inom PostNord.
Min erfarenhet är ju just den att Schenker, DHL och Bring gör allt för att undvika komma hit ut med paketen. Och dessutom när de levererar till utlämningsställe gör det till fel plats, trots att de fått info flertal gånger om att de borde byta.

Postnords fantastiska service beror troligen just på att de ändå måste förbi, de har inget att vinna på att påstå att ingen är hemma eller att det är halkigt. Och de förvarar paketen på närmare håll också tack vare att de är representerade på orten i egen lokal. De andra har endast butiker som utlämningsställe och där får de inte lämpa av pallgods. Och övriga paket på terminal långt bort och i lastbil.

Styckar du Postnord blir de troligen samma skit som övriga paketföretag.

Ja troligen har något avtal löpt ut för de senaste veckorna samlar de ihop paketen till samma dagar som breven.

• Haha
nissenhj
  • Laddar…
hsd
Man får ta igen på karusellerna det man förlorar på gungorna 💰

hsd hsd skrev:
Man får ta igen på karusellerna det man förlorar på gungorna 💰
Får PostNord det?

En stor fördel som postnord har gentemot sina konkurrenter vad gäller paketleveranser är brevbärarna. De är alltid ute på småvägarna och kör och levererar både brev och paket. De andra stora distributörerna måste åka ”omvägar” för varje litet paketstopp.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
N nissebrun skrev:
En stor fördel som postnord har gentemot sina konkurrenter vad gäller paketleveranser är brevbärarna. De är alltid ute på småvägarna och kör och levererar både brev och paket. De andra stora distributörerna måste åka ”omvägar” för varje litet paketstopp.
Precis! 👍
Att ta bort den fördelen och börja köra två postbilar verkar väldigt dumt. Det är ju redan lite halvdumt att tidningen åker en tur före på dagen (ibland efter).
Två punkter som gör det dumt:
1. Miljömässigt
2. Landsbygdsservicen (som man vill värna) försämras och det finns en del småföretag förutom privatpersoner som då skulle få lida. Här finns det några företag som har postadress inne i centralorten för att få paketen levererade dagligen med DHL/Schenker.

Vi har föreslagit till näringslivssamordnaren i kommunen att samtala med fraktbolagen och fixa till en gemensam terminal så att paketen från övriga bolag kunde lagras närmare än 12 mil. Dock har nog förslaget inte förts vidare. :(

MultiMan
Alfredo Alfredo skrev:
Jag har en liten skylt från PN som man klämmer fast på brevlådan så vet brevbäraren att sakerna i lådan ska tas med och skickas. Att lägga det i en plastpåse underlättar hanteringen. Jag har t o m lagt pengar för porto i brist på frimärken. Även det har funkat varje gång. Mycket smidigt.

Edit: Numera får jag paket så ofta att jag brukar lämna det till brevbäraren direkt.

• Gilla
Keiller och 2 till
  • Laddar…
4774
Det roligaste jag har varit med om gällande paketleverans står ändå Schenker för. Paketet skulle levereras innanför dörren och jag väntar och väntar. Får sedan ett sms om att portkod saknades så paketet kunde inte levereras. Ringde Vd'n och berättade vad som hänt och medans vi pratade googlade han upp min address. Kan säga att han gapskrattade åt att portkod saknades för som han själv sa, ni bor ju i hus 😀. Den föraren hade väl helt enkelt ingen lust att åka hit en fredag men å andra sidan hade han inget jobb att åka till överhuvudtaget efter denna händelse. Men chefen och jag fick iaf ett gott skratt.

• Gilla
  • Haha
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.