343 702 läst · 2 152 svar
344k läst
2,2k svar
Postens paketleverans, får det verkligen gå till så här?
Får de verkligen det?N nissebrun skrev:
Det är inte ovanligt att jag ser tre olika bilar från PostNord åka förbi under en dag och paket, även i "mindre format" levereras nästan aldrig med den vanliga brev-utdelningen här.
Och som sagt, när man bara är ute och kör varannan dag med brev i ett område men levererar paket varje dag blir det ju rätt rejäla "omvägar" ändå...
Så som processen är idag hinner man inte köra brev, varubrev och paket samma dag. Man kör helt enkelt inte samma väg på de olika produkterna.Dowser4711 skrev:Får de verkligen det?
Det är inte ovanligt att jag ser tre olika bilar från PostNord åka förbi under en dag och paket, även i "mindre format" levereras nästan aldrig med den vanliga brev-utdelningen här.
Och som sagt, när man bara är ute och kör varannan dag med brev i ett område men levererar paket varje dag blir det ju rätt rejäla "omvägar" ändå...
Absolut inte. Postnord skulle med glädje slippa det samhällsuppdrag som det åligger dem att dela ut post. Går aldrig att få lönsamt. Bara i tätorter mm. Övriga landet är en ren förlustaffär.Dowser4711 skrev:
Senast igår kom brev (vanlig post), varubrev och paket med samma bil. Perfekt som vanligt!
Imorgon kommer det också ett paket och ett varubrev tillsammans med vanliga posten.
Hade det varit för några veckor sedan hade de kommit idag med ett paket. Nu kommer det imorgon istället tillsammans med det övriga.
Verkar ekonomiskt sunt och miljömässigt bra att kombinera.
Edit: Man får vara bra utom sunt förnuft om man tycker det vore smart att köra flera bilar samma dag till oss ute på bygden.
Imorgon kommer det också ett paket och ett varubrev tillsammans med vanliga posten.
Hade det varit för några veckor sedan hade de kommit idag med ett paket. Nu kommer det imorgon istället tillsammans med det övriga.
Verkar ekonomiskt sunt och miljömässigt bra att kombinera.
Edit: Man får vara bra utom sunt förnuft om man tycker det vore smart att köra flera bilar samma dag till oss ute på bygden.
Men att springa i trappmaskinen på gymmet är inte slitsamt!N nissebrun skrev:De vill inte gå i trappor ? En oerhört slitsam arbetsmiljö att springa upp och ner i hundratals trappor dagligen leder ofelbart till skador. Vill inte dela ut brev ? Det handlar om en förlustaffär som måste vändas på något sätt. ( att utomstående aktörer tillåts gå in och plocka russinen ur kakan, alltså leverera post enbart där det är lönsamt och strunta fullständigt i de områden där det inte går att tjäna pengar, och ändå har postnord samhällsuppdraget är väldigt märkligt. )
Detta samhället kommer att rasa totalt.
De kanske är dumt att hoppa in mitt i en diskussion utan att veta vad den handlar om?Keiller skrev:
Den handlade om när en specific person får breven, d.v.s. den handlade om 4 brev till en och samma mottagare.
Jag hoppar in i diskussioner precis när jag vill. Du frågade redan i inlägg #2051N Nerre skrev:
"Om breven postas en dag i veckan, måndag-torsdag, när kommer breven fram då? Som jag förstår kommer breven som postas måndag komma fram på onsdag, men det som postas på tisdagen kommer även det fram på onsdagen eller får det vänta? Och när kommer kommer breven som postas onsdag och torsdag fram?"
Du fick lite otydliga svar och ställde frågan igen ett par gånger, innan jag svarade vilka dagar breven borde komma fram, beroende på vilken utdelningsdag mottagaren har, för det har som sagt betydelse då ett brev kan komma fram redan efter en dag, även om det är varannandagsutdelning.
Jag tror du har missförstått hur varannandagsutdelningen fungerar då du inte verkar ha uppfattat svar på frågan som du ställt den, "när kommer breven fram?"
Och därmed sätter åtminstone jag punkt för den diskussionen med dig om dina fiktiva brev och låter tråden handla om Postens paketleveranser.