344 388 läst · 2 152 svar
344k läst
2,2k svar
Postens paketleverans, får det verkligen gå till så här?
Medlem
· Stockholm
· 358 inlägg
Ja,R Rejäl skrev:
"Paket, Varubrev 1:a-klass och expressleveranser delas i normalfallet ut varje helgfri vardag samt lördagar i vissa tätorter."
https://www.postnord.se/vara-verktyg/sok-utdelningsdag/
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 703 inlägg
Här kommer också PN varje dag, man märker om det är post eller bara paket på hur snabbt den avverkar brevlådesamlingen.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 828 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 828 inlägg
Nej, det gör det inte längre i mitt område och har inte gjorts på minst 1,5 år. De kommer på samma dagar som breven, precis som jag skrivit tidigare i tråden. Är det så för dig, bra, men det gäller inte hela landet. Jag bor nära E4 i södra Norrland.Demmpa skrev:
Inga varubrev förstaklass delas heller ut mer än varannan dag.
Eftersom jag handlar allt jag gör till mer än 90% via nätet har jag rätt bra koll.
Ombudet 1 km härifrån får däremot paket varje dag.
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 545 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 545 inlägg
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 448 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 448 inlägg
Här delas det ut på måndag när föregående fredag var postfri
Må, On,, Fr, Ti, To
Men paket delas ut varje dag, går det inte in i lådan så hänger de paketet i en påse med krok
Må, On,, Fr, Ti, To
Men paket delas ut varje dag, går det inte in i lådan så hänger de paketet i en påse med krok
Nej, det är ju detta som gör att folk idag hellre använder andra tjänster. Att skicka nåt med Postnord har blivit både dyrt och långsamt, och då är det klart att konkurrenterna kliver in och tar marknadsandelar.Alfredo skrev:
Om breven postas en dag i veckan, måndag-torsdag, när kommer breven fram då?globaljuggler skrev:
Som jag förstår kommer breven som postas måndag komma fram på onsdag, men det som postas på tisdagen kommer även det fram på onsdagen eller får det vänta? Och när kommer kommer breven som postas onsdag och torsdag fram?
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 003 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 003 inlägg
Vet hur gammal du är men själv har jag sett Postens försämring från bra-sämre-sämst. Mycket pga av Posten hantering av brev så började man med att maila brev och fakturor istället, numera så skickar vi alla brev och fakturor via mail och vi får också alla våra fakturor via mail. Vi får ibland felsorterade brev där endast husnumret stämmer. Tror att det fungerar bättre på landsbygd.globaljuggler skrev:Nu jobbar jag på PostNord så jag är så klart rejält partisk, men på vilket sätt är det en försämring?
Den post som du skulle ha fått under två dagar blir nu istället levererade en och samma dag. Vissa brev kommer fram en dag snabbare, vissa en dag senare än innan varannandagsutdelningen genomfördes. Men på totalen kommer breven i stort sett fram lika snabbt.
Det är ungefär som att säga att det är en försämring att rörmokaren gjorde allt jobb under en dag, jämfört med att dela upp det på två dagar.
Hur är det en försämring (såvida man inte tillhör den lilla kategori som får sin dagstidning utdelad med brevbäraren, då köper jag det rakt av)?
Ett annat störande moment heter skrymmande brev, där man ska hämta ut brevet på terminal, allt t.ex. en fickalmenacka eller en mindre sladd, hur dessa kan vara skrymmande är en gåta, håller sig långt under godkända brevmått.
Redigerat:
Medlem
· Stockholm
· 358 inlägg
Det beror på vilken dag som adressaten har postutdelning. Om du på en måndag postar ett vanligt brev delas det i normalfallet ut antingen på tisdagen, dagen efter, eller på onsdagen. Annars hade inte Postförordningen följts som säger att minst 95 % av breven ska delas ut senast två dagar efter inlämning.N Nerre skrev:
Samma princip här. Postar du ett brev på tisdagen delas det ut antingen på onsdagen eller torsdagen, åter inom två arbetsdagar efter inlämning.N Nerre skrev:
Samma princip här. Brev som du postar på onsdagen kommer fram antingen torsdag eller fredag, och brevet du postar på torsdagen kommer fram antingen fredag eller måndag veckan därpå.N Nerre skrev:
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 545 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 545 inlägg
Här kommer brev som postas på en måndag, fram på fredagen - sen får PostNord säga vad de vill om det men jag testskickar till mig själv ibland (så kul är jag).N Nerre skrev:
Medlem
· Stockholm
· 358 inlägg
Sedan 2010 har brevvolymerna minskat med 65 procent och därmed de enda intäkter som finansierar postservicen i Sverige. Genom att anpassa servicen och tjänsterna till minskad efterfrågan har detta intäktsbortfall kunnat hanteras utan ekonomiska förluster. Kan du ge exempel på annan service i samhället som hade kunnat hantera ett sådant intäktsbortfall utan påverkan på service?H HEM2121 skrev:
Det är naturligtvis fritt fram att tycka att skattepengar istället ska börja användas för att finansiera en postservice som väldigt få efterfrågar. I så fall rekommenderar jag att du tar kontakt med din lokala riksdagsledamot.
Själv tycker jag att skattebetalarnas pengar ska användas till statens kärnuppgifter, inte upprätthålla posttjänster som användarna inte själva vill betala för.
Skrymmande brev som inte får plats i postlåda eller brevinkast får man hämta på sitt postombud. På brevterminaler delas inte sådana försändelser ur.H HEM2121 skrev: