Verkar Posten fuska med utdelningen hos dig?

• Jag får alltid mina paket som förväntat

363 Röster 40,8%
  • Ibland verkar de missa att jag är hemma

165 Röster 18,5%
  • Mer regel än undantag att de inte levererar

330 Röster 37,1%
  • Jag använder inte Posten

31 Röster 3,5%
  • Antal röster
    890
MultiMan
hsd hsd skrev:
Men paket körs ut dagligen, i alla fall här
Det är bara varannandagsleverans på paket i områdena där jag bor. Det är dessutom verifierat med PN-personal. Post och Telestyrelsen vet inget om detta så det är under utredning. Faktum är iaf att det infördes samtidigt med brevutdelningen 2022 och jag får inga paket dagligen längre, vilken tjänst jag än betalar för. Det leder också till fulla bilar och ännu större dröjsmål när paket ska sparas i flera dagar innan utkörning.

Det låter kanske som en saga, men det är det tyvärr inte, därför jag tröttnade till slut och blandade in PTS.

• Gilla
  • Wow
Lullejulle och 4 till
  • Laddar…
globaljuggler globaljuggler skrev:
Jämfört med hur breven hade delats ut innan varannandagsutdelningen kommer numera hälften av de breven delats ut på torsdagen, dvs. en dag tidigare, och andra häften på måndagen efter.

Tänk dig en rörmokare som samlar ihop två dagars jobb och istället gör allt jobb på en dag. Blir det sämre för dig?
Ah, du menar att det *ibland* om marginalerna råkar slumpas på rätt sätt blir på samma sätt som det var före försämringarna som infördes 2018.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
hsd
Jämfört med hur breven hade delats ut innan varannandagsutdelningen kommer numera hälften av de breven delats ut på torsdagen, dvs. en dag tidigare, och andra häften på måndagen efter.

Tänk dig en rörmokare som samlar ihop två dagars jobb och istället gör allt jobb på en dag. Blir det sämre för dig?
Skulle breven komma en dag tidigare ön förr så vete fan hur avsändaren hinner posta brevet 😂

• Haha
  • Gilla
  • Älska
Lullejulle och 6 till
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Ah, du menar att det *ibland* om marginalerna råkar slumpas på rätt sätt blir på samma sätt som det var före försämringarna som infördes 2018.
Nej.

3 veckor tog det för PostNord att levererar mediciner till mig nu senast. Nåja, fick köpa i ett fysiskt apotek efter en vecka men paketet som skickats tog 3 veckor att komma fram. Har säker ett 10-tal berättelser om PostNord och deras sätt att levererar paket och emballage, väldigt dåliga upplevelser. Tur att Instabox mfl. Finns idag, dom har alltid fungerar ypperligt för mig. Men PostNord är verkligen under all kritik.

• Älska
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Nej.
Då får du förklara bättre, för vi verkar inte förstå ditt resonemang.

• Gilla
Kane och 1 till
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Skulle breven komma en dag tidigare ön förr så vete fan hur avsändaren hinner posta brevet 😂
Om du tidigare fick ett brev på måndagen och ett brev på tisdagen får du med varannandagsutdelning bägge breven på samma dag.

Varannan vecka på måndagen och andra veckan på tisdagen, rent statistiskt sett. I genomsnitt tar det inte längre tid för breven att komma fram.

Än en gång, tänk dig att rörmokaren samlar ihop två dagars jobb och utför det under en dag. Det är samma princip här. Brevbäraren genomför det som tidigare tog två dagar, på endast en dag.

• Haha
nissenhj
  • Laddar…
Om du tidigare fick ett brev på måndagen och ett brev på tisdagen får du med varannandagsutdelning bägge breven på samma dag.

Varannan vecka på måndagen och andra veckan på tisdagen, rent statistiskt sett. I genomsnitt tar det inte längre tid för breven att komma fram.

Än en gång, tänk dig att rörmokaren samlar ihop två dagars jobb och utför det under en dag. Det är samma princip här. Brevbäraren genomför det som tidigare tog två dagar, på endast en dag.
Men jämfört med innan 2018 när man fick brev både på måndag och tisdag om de var postade med en dags mellanrum så blir det ju en försämring. Dvs enbart statistiskt jämförbart med perioden 2018-2022, men en försämring jämfört med hur det var innan?
Det var ju det du nyss varade nej på.

• Gilla
HenrikHuslöse och 1 till
  • Laddar…
Då får du förklara bättre, för vi verkar inte förstå ditt resonemang.
Då försöker vi igen.

Antag att du får 4 brev en vecka.

Med utdelning 5 dagar i veckan får du. antar vi, ett brev om dagen måndag till torsdag.

Med varannandagsutdelning får du istället två brev på måndag och två brev på onsdag. Breven kommer fortfarande fram inom två dagar som tidigare.

Skillnaden är att brevbäraren blir ungefär dubbelt så effektiv, men breven kommer, som innan, fram inom två dagar.

Hur är det en försämring?

• Haha
nissenhj
  • Laddar…
Då försöker vi igen.

Antag att du får 4 brev en vecka.

Med utdelning 5 dagar i veckan får du. antar vi, ett brev om dagen måndag till torsdag.

Med varannandagsutdelning får du istället två brev på måndag och två brev på onsdag. Breven kommer fortfarande fram inom två dagar som tidigare.

Skillnaden är att brevbäraren blir ungefär dubbelt så effektiv, men breven kommer, som innan, fram inom två dagar.

Hur är det en försämring?
Du ignorerar *helt* att detta *enbart* gäller sedan dess att tvådagars-utdelning blev praxis, något jag var väldigt tydlig med i båda mina exempel.

Om breven kommer fram på en dag, varannan dag jämfört med en dag varje dag, är det en försämring?

• Gilla
HenrikHuslöse och 1 till
  • Laddar…
Du ignorerar *helt* att detta *enbart* gäller sedan dess att tvådagars-utdelning blev praxis, något jag var väldigt tydlig med i båda mina exempel.
2018 ändrades postförordningen, från en till två dagars befordringstid. Det nämner jag i inlägg 2005 och 2007 och alltså är inget som jag ignorerar.

Frägan som jag initialt ställde (inlägg 1995) var varför övergången till varannandagsutdelning 2022 skulle vara en försämring, med tanke på att breven ändå kommer fram i stort sett lika snabbt som tidigare (och med tidigare menar jag då perioden efter 2018). Jag har inte påstått att breven idag kommer fram lika snabbt som innan år 2018.

Vill ni andra diskutera för- och nackdelar av beslutet från 2018 (övergången till två dagars befordringstid) är det så klart fritt fram, men min fråga gällde något annat, övergången till varannandagsutdelning år 2021-2022..

• Haha
nissenhj
  • Laddar…
2018 ändrades postförordningen, från en till två dagars befordringstid. Det nämner jag i inlägg 2005 och 2007 och alltså är inget som jag ignorerar.

Frägan som jag initialt ställde (inlägg 1995) var varför övergången till varannandagsutdelning 2022 skulle vara en försämring, med tanke på att breven ändå kommer fram i stort sett lika snabbt som tidigare (och med tidigare menar jag då perioden efter 2018). Jag har inte påstått att breven idag kommer fram lika snabbt som innan år 2018.

Vill ni andra diskutera för- och nackdelar av beslutet från 2018 (övergången till två dagars befordringstid) är det så klart fritt fram, men min fråga gällde något annat, övergången till varannandagsutdelning år 2021-2022..
Kan du då se över dina svar i inlägg #2014 och 2019 som explicit nämnde ändringen 2018?

Men jämför du med hur det var för en 7-8 år sedan kommer idag breven fram långsammare. Men det var inte det du skrev.
Nej vill du gå in på hårklyverier så visst. Jag jämför snarare hur det fungerade för kanske trettio år sedan med hur det fungerar idag. Om sen förändringarna beror på Postkungörelsen, varannadagsutdelning eller ozonskitet har jag inte grottat ner mig i. Detta är trots allt bara min subjektiva åsikt om långsammare postgång och inte en vetenskaplig analys av er verksamhet.

Hur mindre frekvent utdelning kan få ett enda brev att komma fram fortare förklarar du dock fortfarande inte. Jag anar varför...

Jämfört med hur breven hade delats ut innan varannandagsutdelningen kommer numera hälften av de breven delats ut på torsdagen, dvs. en dag tidigare,
Så förr i tiden delades breven ut först på fredagen även om de fanns framme och möjliga att dela ut på torsdagen? Jag tror jag börjar förstå er verksamhet lite bättre.... 😉🙄

Ja om han skulle laga en dusch på tisdag och en på onsdag men väljer att fixa båda på onsdag får jag gå till jobbet oduschad på onsdagen och det är sämre för alla! 😂

• Gilla
  • Haha
  • Älska
HenrikHuslöse och 5 till
  • Laddar…
Kan du då se över dina svar i inlägg #2014 och 2019 som explicit nämnde ändringen 2018?
Mina inlägg #2014(som förvisso bara innehöll ordet "nej) och #2019 har inte med förändringen år 2018 att göra alls och nämner därför inte heller årtalet.

Du får gärna gå tillbaka och läsa vad jag skriver i de inläggen. Då kommer du se att jag inte nämner år 2018.

Alfredo Alfredo skrev:
Ja om han skulle laga en dusch på tisdag och en på onsdag men väljer att fixa båda på onsdag får jag gå till jobbet oduschad på onsdagen och det är sämre för alla! 😂
Men för att fortsätta med analogin. Om rörmokaren är inplanerad för jobb på tisdag och onsdag, men blir klar redan på tisdagen, då är det väl en förbättring?

Det är samma sak med varannandagsutdelning. Samma antal brev delas ut på färre antal dagar, men de delas i genomsnitt inte ut långsammare, bara med lägre utdelningsfrekvens och fler brev vid varje utdelningstillfälle.

Du skrev att varannandagsutdelning rent objektivt var en försämring varför jag ställde frågan på vilket sätt. Det är inte hårklyveri.

• Haha
nissenhj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.