344 388 läst · 2 152 svar
344k läst
2,2k svar
Postens paketleverans, får det verkligen gå till så här?
Så, du nämner inte 2018 när du svarar "Nej" på frågan:globaljuggler skrev:
"Ah, du menar att det *ibland* om marginalerna råkar slumpas på rätt sätt blir på samma sätt som det var före försämringarna som infördes 2018."
eller när du svarar på
"Men jämfört med innan 2018 när man fick brev både på måndag och tisdag om de var postade med en dags mellanrum så blir det ju en försämring. Dvs enbart statistiskt jämförbart med perioden 2018-2022, men en försämring jämfört med hur det var innan?
Det var ju det du nyss varade nej på."
Hur kan du påstå att du svarar på de inläggen utan att beröra årtalet 2018?
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 448 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 448 inlägg
Har Du funderat på att bli politiker, Du snackar runt verkligheten och verkar tro på detglobaljuggler skrev:Om du tidigare fick ett brev på måndagen och ett brev på tisdagen får du med varannandagsutdelning bägge breven på samma dag.
Varannan vecka på måndagen och andra veckan på tisdagen, rent statistiskt sett. I genomsnitt tar det inte längre tid för breven att komma fram.
Än en gång, tänk dig att rörmokaren samlar ihop två dagars jobb och utför det under en dag. Det är samma princip här. Brevbäraren genomför det som tidigare tog två dagar, på endast en dag.
Medlem
· Stockholm
· 358 inlägg
Sorry @Dowser4711 men jag är förmodligen inte tillräckligt begåvad för att förstå ditt senaste inlägg..
Jag svarar så här istället:
1. 2018 Förändrades postförordningen från en till två dagars befordringstid vilket gjorde att breven kommer fram efter två dagar istället för en dag.
2. Under 2021-2022 genomfördes varannandagsutdelning vilket gjorde att breven delas ut 2-3 gånger i veckan men samma befordringstid, dvs inom två dagar.
I tråden har det hävdats att punkt 2 "objektivt sett" är en försämring. Jag har ställt frågan varför, men inte fått något svar på den frågan, mig veterligen.
Jag har inte ifrågasatt att det finns skäl att uppfatta punkt 1 ovan som en försämring.
1. 2018 Förändrades postförordningen från en till två dagars befordringstid vilket gjorde att breven kommer fram efter två dagar istället för en dag.
2. Under 2021-2022 genomfördes varannandagsutdelning vilket gjorde att breven delas ut 2-3 gånger i veckan men samma befordringstid, dvs inom två dagar.
I tråden har det hävdats att punkt 2 "objektivt sett" är en försämring. Jag har ställt frågan varför, men inte fått något svar på den frågan, mig veterligen.
Jag har inte ifrågasatt att det finns skäl att uppfatta punkt 1 ovan som en försämring.
Vi verkar prata förbi varandra totalt.globaljuggler skrev:
Så här ser jag det som att det fungerade tidigare. Två brev postades till mig på måndag. Ett hann fram snabbt och delades ut redan på tisdag. Ett tog lite längre tid på sig och delades ut först på onsdag.
Idag ser jag att det fungerar så här. Två brev postades till mig på måndag. Ett hann fram snabbt och skulle kunna ha delats ut på tisdag, men då är det ingen utdelning. Ett tog lite längre tid på sig och delas ut först på onsdag tillsammans med det första brevet som legat "nästan framme" i ett dygn.
Medlem
· Stockholm
· 358 inlägg
Om dina två brev postas på måndagen och du har utdelning på onsdagen, kommer numera bägge brev fram på onsdagen vilket den veckan är en försämring.Alfredo skrev:Vi verkar prata förbi varandra totalt.
Så här ser jag det som att det fungerade tidigare. Två brev postades till mig på måndag. Ett hann fram snabbt och delades ut redan på tisdag. Ett tog lite längre tid på sig och delades ut först på onsdag.
Idag ser jag att det fungerar så här. Två brev postades till mig på måndag. Ett hann fram snabbt och skulle kunna ha delats ut på tisdag, men då är det ingen utdelning. Ett tog lite längre tid på sig och delas ut först på onsdag tillsammans med det första brevet som legat "nästan framme" i ett dygn.
Om du istället hade haft utdelning på tisdagen den veckan hade bägge breven delats ut dagen efter inlämning.
I ditt fall kommer alltså ett brev i genomsnitt fram en dag snabbare än innan 2021-2022 och ett brev en dag senare.
Sett över två veckor blir det alltså i genomsnitt ingen förändring, utan det är samma befordringstid.
Skulle du gå tillbaka ännu längre tillbaka i tiden, till innan 2018 blir det en annan femma så klart. Men min fråga var hur du upplevde just varannandagsutdelningen rent objektivt som en försämring.
Dvs, det du skulle skriva i inlägg 2014 är "Ja", inte "Nej"...globaljuggler skrev:Sorry @Dowser4711 men jag är förmodligen inte tillräckligt begåvad för att förstå ditt senaste inlägg..
Jag frågar så här då. Antag att utdelning sker måndag och onsdag en vecka. Finns det en möjlighet att ett brev skulle kunna finnas framme på "brevbärarexpeditionen", färdigt för en brevbärare att plocka upp på tisdagen? I så fall blir detta brev försenat en dag numera.globaljuggler skrev:
Eller menar du att man medvetet tidigare lät det ligga och skräpa ett dygn extra för att uppnå två dygns leveranstid?
Medlem
· Stockholm
· 358 inlägg
Medlem
· Stockholm
· 358 inlägg
Låt oss säga att du postar två brev på en måndag.Alfredo skrev:
Brev #1 går till ett postnummerområde med utdelning dagen efter, på tisdagen.
Brev #2 går till ett postnummerområde med utdelning på onsdagen, dag två efter inlämning.
Det som händer är att brev #1 prioriteras (eventuellt flygs) och anländer till brevbärarkontoret.dagen efter inlämning så att det delas ut dagen efter.
Brev #2 ska delas ut på onsdagen och går då på tåg och/eller lastbil under tisdagen till brevbärarkontoret och anländer samma morgon som utdelning sker, på onsdagen.
Det är alltså inga brev som "ligger och skräpar" någonstans.
Redigerat:
Breven som går till närområdet och sorteras "jättenära" och utan vidare hade kunnat delas ut dagen efter ligger väl och skräpar ett dygn i onödan om det inte är utdelning dagen efter?globaljuggler skrev:
Exempelvis nästintill alla fakturor från lokala företagare med lokal kundkrets. Dessa borde väl tidigare i princip alltid ha delats ut dagen efter medan det numera i snitt tar 1,5 dag? Det är väl ändå objektivt sett en försämring.
Sen kan vi naturligtvis troligen enas om att det i de allra flesta fall kvittar om en rörkrökarfaktura kommer fram på en eller två dagar, men det är inte det vi diskuterar. 😀
Nja, sorteringen fungerar inte riktigt så. De skickas in till närmaste terminal, vilket sällan är nära någon mottagare då det är totalt nio om jag minns rätt.Alfredo skrev:Breven som går till närområdet och sorteras "jättenära" och utan vidare hade kunnat delas ut dagen efter ligger väl och skräpar ett dygn i onödan om det inte är utdelning dagen efter?
Exempelvis nästintill alla fakturor från lokala företagare med lokal kundkrets. Dessa borde väl tidigare i princip alltid ha delats ut dagen efter medan det numera i snitt tar 1,5 dag? Det är väl ändå objektivt sett en försämring.
Sen kan vi naturligtvis troligen enas om att det i de allra flesta fall kvittar om en rörkrökarfaktura kommer fram på en eller två dagar, men det är inte det vi diskuterar. 😀
Medlem
· Stockholm
· 358 inlägg
Generellt sett kan man säga i det fall man ofta får brev från närområdet innebär varannandagsutdelning en försämring eftersom dessa brev i regel har gått från utdelning övernatt till utdelning efter 1-2 dagar ( 50 % i genomsnitt per dag).Alfredo skrev:
Å andra sidan sett, om du generellt sett får brev från längre avstånd innebär varannandagsutdelning en förbättring eftersom breven då kommer fram 1-2 dagar efter inlämning, och inte konsekvent efter 2 dagar som tidigare.
Så, beroende på varifrån dina brev typiskt skickas från, kan varannandagsutdelning innebära att breven antingen kommer fram snabbare eller långsammare.
För de flesta går det nog på ett ut. Och om någon faktiskt märker någon skillnad skulle jag bli förvånad..
Detta var jag absolut inte medveten om. Jag trodde, möjligen lite naivt, att breven tidigare kom fram "så fort det gick" och inte "konsekvent efter 2 dagar". Har man nu snabbat på vissa "brevtransporter" så kan det så klart kompensera den minskade utdelningsfrekvensen så att nettoförändringen närmar sig noll.globaljuggler skrev:
Men "allt annat lika" måste varannadagsutdelning vara negativt. Är inte "allt annat lika" behöver varannadagsutdelning givetvis inte innebära försämringar totalt sett.
Kanske inte bara ta upp att brevvolymen som minskar utan även Paket volymen som ökatglobaljuggler skrev:Förändringen genomfördes 2018 eftersom kraftigt fallande brevvolymer och digitalisering hade gjort behovet av övernattbefordran överflödigt. Nu sex år senare har brevvolymerna halverats ytterligare en gång.
Sedan 2010 har brevvolymerna och därmed de enda intäkter som finansierar den samhällsomfattande posttjänsten minskat med 65 %. Vilken annan verksamhet skulle kunna hantera ett sådant intäktsbortfall utan konsekvenser?
Om du är intresserad av att införa ett statsstöd för postservicen i Sverige är du välkommen att kontakta dina lokala riksdagsledamöter. Rent personligen föredrar jag om postservicen successivt anpassas till samhällets minskade efterfrågan på posttjänster och att skattebetalarnas pengar istället används till att digitalisera och effektivisera vårt samhälle.