344 376 läst · 2 152 svar
344k läst
2,2k svar
Postens paketleverans, får det verkligen gå till så här?
Medlem
· Stockholm
· 358 inlägg
Postförordningen har inte förändrats och breven ska därför fram inom två dagar till 95 %. Senaste månaden kom 96,3 % fram inom två dagar, enligt den s.k. SWEX-mätningen som rapporteras till PTS varje månad.K Kane skrev:
Innan 2021 när varannandagsutdelningen påbörjades delades i regel brev ut dagen efter om breven postades lokalt, och efter två dagar om de skulle långt. Efter maj 2022 när även norra Sverige fick utdelningsmodellen spelar geografiska avstånd mindre roll och istället delas alla brev ut varannan dag. Det innebär att vissa brev kommer fram snabbare, vissa brev långsammare men på totalen är det en marginell skillnad.
Något som faktiskt är katastrof är tömningstider på brevlådorna. När jag började bli medveten om sådan saker tömdes de flesta (sent) på kvällen och det fanns alltid någonstans man kunde posta framåt midnatt.K Karriärmamman skrev:
Numera verkar de flesta tömmas tidigt på förmiddagen. 😱
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 828 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 828 inlägg
Du nämner bara brev.globaljuggler skrev:Postförordningen har inte förändrats och breven ska därför fram inom två dagar till 95 %. Senaste månaden kom 96,3 % fram inom två dagar, enligt den s.k. SWEX-mätningen som rapporteras till PTS varje månad.
Innan 2021 när varannandagsutdelningen påbörjades delades i regel brev ut dagen efter om breven postades lokalt, och efter två dagar om de skulle långt. Efter maj 2022 när även norra Sverige fick utdelningsmodellen spelar geografiska avstånd mindre roll och istället delas alla brev ut varannan dag. Det innebär att vissa brev kommer fram snabbare, vissa brev långsammare men på totalen är det en marginell skillnad.
Där jag bor i södra Norrland gäller det all utdelning, även paket. Jag kan få vänta fre-lör-sön-mån innan jag får ett paket om det missar tis, tors ena veckan (kommer försent för torsdagsutdelningen i detta exemplet) och mån, ons, fre andra veckan. Missar det fredagsutdelningen den andra veckan så får jag inte paketet förrän tisdag veckan efter. Det är en riktigt stor försämring, särskilt om det gäller mat som jag ofta beställer via nätet. Detta gäller alltså Mypack Home paket och inte varubrev.
Medlem
· Stockholm
· 358 inlägg
Om det är som så att posten i din värld ska komma fram dagen efter inlämning, då innebär naturligtvis varannandagsutdelning en försämring. Jag antog, uppenbarligen felaktigt, att du levde i samma värld som vi andra där Postförordningen gäller.Alfredo skrev:
För oss andra gäller att breven ska befordras inom två arbetsdagar efter inlämning.
Finns det andra fördelar i din värld?
Dessutom fanns de placerade på betydligt flera ställen, i villaområden och så vidare så att man sällan hade lång gångväg till sin närmaste brevlåda. Nu är det mest i närheten av större affärscentrum och postkontor...Alfredo skrev:
Kollade just brevlådornas tömningstider här. Standard-tiden är 09:00...
Sedan finns det en brevlåda på torget som töms klockan 13:00 och brevlådan på postens egna byggnad ute i ett industriområde töms klockan 16:00. Men de är de enda två som töms efter klockan 09:00 på morgonen.
Ja vet hur det brukade fungera i den värld jag lever i. I den världen kom i princip alla brev jag skickade eller tog emot fram dagen efter.globaljuggler skrev:
Jag antar att personalen som ordnade detta inte var lika insatta i Postförordningen som du är.
Nu pratar jag givetvis inte om brev från en byhåla i mörkaste Småland till en fjällby långt bortom Kiruna utan om exempelvis brev mellan Stockholmsregionen och de större städerna efter Norrlandskusten. Det var den världen jag levde i.
Medlem
· Stockholm
· 358 inlägg
Förändringen genomfördes 2018 eftersom kraftigt fallande brevvolymer och digitalisering hade gjort behovet av övernattbefordran överflödigt. Nu sex år senare har brevvolymerna halverats ytterligare en gång.Alfredo skrev:Ja vet hur det brukade fungera i den värld jag lever i. I den världen kom i princip alla brev jag skickade eller tog emot fram dagen efter.
Jag antar att personalen som ordnade detta inte var lika insatta i Postförordningen som du är.
Nu pratar jag givetvis inte om brev från en byhåla i mörkaste Småland till en fjällby långt bortom Kiruna utan om exempelvis brev mellan Stockholmsregionen och de större städerna efter Norrlandskusten. Det var den världen jag levde i.
Sedan 2010 har brevvolymerna och därmed de enda intäkter som finansierar den samhällsomfattande posttjänsten minskat med 65 %. Vilken annan verksamhet skulle kunna hantera ett sådant intäktsbortfall utan konsekvenser?
Om du är intresserad av att införa ett statsstöd för postservicen i Sverige är du välkommen att kontakta dina lokala riksdagsledamöter. Rent personligen föredrar jag om postservicen successivt anpassas till samhällets minskade efterfrågan på posttjänster och att skattebetalarnas pengar istället används till att digitalisera och effektivisera vårt samhälle.
Jag har full förståelse för att förändringen går att motivera. Det betyder inte att jag gillar när den medför en försämring för mig. 😉globaljuggler skrev:
Men du har fortfarande inte lyckats få mig att förstå hur utdelning varannan dag kan få ett brev att levereras snabbare än om det hade varit utdelning varje dag. 😉
Medlem
· Stockholm
· 358 inlägg
År 2018 infördes det nuvarande kvalitetskravet i Postförordningen som säger att breven ska fram inom två dagar. Innan 2018 gällde övernattbefordran.Alfredo skrev:
Om du jämför varannandagsutdelning med hur det var innan 2018 när breven skulle fram dagen efter, så kommer breven idag fram långsammare.
Men ditt påstående gällde att varannandagsutdelningen (som infördes 2021-2022) i sig var en försämring, och det förstår jag inte riktigt. Men jämför du med hur det var för en 7-8 år sedan kommer idag breven fram långsammare. Men det var inte det du skrev.
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 442 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 442 inlägg
Särskilt när posten skulle ha anlänt på fredagen men varannan dag gör det till måndag....globaljuggler skrev:Nu jobbar jag på PostNord så jag är så klart rejält partisk, men på vilket sätt är det en försämring?
Den post som du skulle ha fått under två dagar blir nu istället levererade en och samma dag. Vissa brev kommer fram en dag snabbare, vissa en dag senare än innan varannandagsutdelningen genomfördes. Men på totalen kommer breven i stort sett fram lika snabbt.
Det är ungefär som att säga att det är en försämring att rörmokaren gjorde allt jobb under en dag, jämfört med att dela upp det på två dagar.
Hur är det en försämring (såvida man inte tillhör den lilla kategori som får sin dagstidning utdelad med brevbäraren, då köper jag det rakt av)?
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 442 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 442 inlägg
Men paket körs ut dagligen, i alla fall härMultiMan skrev:Du nämner bara brev.
Där jag bor i södra Norrland gäller det all utdelning, även paket. Jag kan få vänta fre-lör-sön-mån innan jag får ett paket om det missar tis, tors ena veckan (kommer försent för torsdagsutdelningen i detta exemplet) och mån, ons, fre andra veckan. Missar det fredagsutdelningen den andra veckan så får jag inte paketet förrän tisdag veckan efter. Det är en riktigt stor försämring, särskilt om det gäller r mat som jag ofta beställer via nätet. Detta gäller alltså Mypack Home paket och inte varubrev.
Medlem
· Stockholm
· 358 inlägg
Jämfört med hur breven hade delats ut innan varannandagsutdelningen kommer numera hälften av de breven delats ut på torsdagen, dvs. en dag tidigare, och andra häften på måndagen efter.hsd skrev:
Tänk dig en rörmokare som samlar ihop två dagars jobb och istället gör allt jobb på en dag. Blir det sämre för dig?