341 678 läst · 2 152 svar
342k läst
2,2k svar
Postens paketleverans, får det verkligen gå till så här?
Grundregeln ska vara att aldrig kasta några paket. Sedan känner jag väl till hur det ser ut/går till på en terminal. Är det något särskilt du syftar på när det gäller terminal ?JanneJanne123 skrev:
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 395 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 395 inlägg
Njae, nån försökte ta emot men i de flesta fall hamnade kartongerna på trottoaren. Schenker blev tacksamma för filmen vi skickade in.JanneJanne123 skrev:
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 395 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 395 inlägg
Precis, om det är ett företag ja, så blir det ofta(st) ersatt men lycka till med att få ersättning från PostNord om du köpt något av en privatperson och prylen är trasig, hur bra det än var paketerat och givetvis skickat spårbart så är det som att prata med en vägg.Niklasloow skrev:
Ja som mottagare av paketet har du normalt inget avtal med speditören så de har ingen anledning att prata med dig.
Det skulle vara fint med en tjänst där det faktiskt är mottagaren som betalar för transporten och därmed är avtalspart. Men som det är idag så kan du som köpare bara klaga hos säljaren. Det enda sättet att hantera det är ju att försöka häva köpet och returnera den trasiga varan, och sen får säljaren försöka få skadestånd från speditören. Och har man köpt billigaste frakten är det nog rätt mycket friskrivningar i avtalet.
Det skulle vara fint med en tjänst där det faktiskt är mottagaren som betalar för transporten och därmed är avtalspart. Men som det är idag så kan du som köpare bara klaga hos säljaren. Det enda sättet att hantera det är ju att försöka häva köpet och returnera den trasiga varan, och sen får säljaren försöka få skadestånd från speditören. Och har man köpt billigaste frakten är det nog rätt mycket friskrivningar i avtalet.
Då jag har jobbat med att installera och programmera sorterings-maskiner på terminalerna så kan jag ju säga att alla C5 brev böjs till en radie på ungefär 3cm åt båda håll 7-8ggr i 6-7m/s per terminal de passerar. Det står en dammsugare bredvid maskinen, då det rätt ofta säger "Poff!", dammar till och börjar blinka en lampa över ett av locken som visar att ett brev inte klarade den behandlingen, utan blir småsmulor...JanneJanne123 skrev:
Brev i större storlekar hanteras förhållandevis milt.
Paket släpps från upp mot 3m ned i en stålbur på varje terminal. Kortare för de som hamnar överst i buren, men risken är överhängande att just ditt paket trillar 3m ned mot den stabila botten, därefter får ett paket med max-vikt 20kg som landar ovanpå...
Så, om paketen inte klarar av att kastas in och ur varubilen för den sista transporten klarar de inte resten av hanteringen...
Givetvis ser det inte bra ut, men det är extremt många som inte inser hur väl ett paket behöver vara förpackat för att ha en chans att överleva hela vägen fram.RoTe skrev:
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 936 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 936 inlägg
Precis så som du beskriver går det till. Jag har jobbat på posten under studietiden och har sett ovanstående på nära håll. Ni som skickar och tar emot paket ser bara ändarna på processen och där ser det väldigt försiktigt och mysigt ut, men så hanteras absolut inte paketen på vägen. Detta är ingen nyhet för varesig speditörerna eller företag som skickar, men många privatpersoner har en väldigt romantiserad bild av hur pakethantering i stor skala går till.Dowser4711 skrev:Då jag har jobbat med att installera och programmera sorterings-maskiner på terminalerna så kan jag ju säga att alla C5 brev böjs till en radie på ungefär 3cm åt båda håll 7-8ggr i 6-7m/s per terminal de passerar. Det står en dammsugare bredvid maskinen, då det rätt ofta säger "Poff!", dammar till och börjar blinka en lampa över ett av locken som visar att ett brev inte klarade den behandlingen, utan blir småsmulor...
Brev i större storlekar hanteras förhållandevis milt.
Paket släpps från upp mot 3m ned i en stålbur på varje terminal. Kortare för de som hamnar överst i buren, men risken är överhängande att just ditt paket trillar 3m ned mot den stabila botten, därefter får ett paket med max-vikt 20kg som landar ovanpå...
Så, om paketen inte klarar av att kastas in och ur varubilen för den sista transporten klarar de inte resten av hanteringen...
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 936 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 936 inlägg
Det ser såklart inte snyggt ut och det var snarare det som Schenker blev tacksamma för att ni påvisade än den omilda hanteringen. Paketen har som skrivet ovan varit med om mycket värre saker på vägen.Maria T skrev:
Nu är det inte Posten som är ute och åker, utan Schenker och Best.
Sambon ska få medicin med Schenker, Best ska köra ut det igår 10-20. På en app kan man följa paketet.
Första budet är att de ska komma 10.00 +/- 20 min.
sen 12.00 +/- 20 min... och det fortsätter så hela dagen, 14. 16.18.
Näst sista budet kommer 18.35, då ska paketet komma 19.10 +/- 10 minuter, paketet befinner sig då i Vallentuna, det ska till Farsta strand. Bara ta sig dit på den tiden är ett under, och givetvis kommer inget paket.
Det roliga, eller sorgliga om man så vill, är att paketet innan det är i Vallentuna, befinner sig i Fagersjö som ligger några minuter från Farsta strand, bilen har åkt förbi typ 200 meter adressen i Farsta strand på sin väg från Fagersjö till Vallentuna.
Sista meddelandet är att paketet ska komma i morgon (idag alltså)
Idag var det samma visa, vid 17 tiden kom ett meddelande från Schenker att paketet levererats igår....till fel adress !!!
Det fanns även ett telefonnummer att ringa om det var nått problem, det numret har ingen abonnent.
Medicinen skickades av läkare brådskande då blodprov i förrgår visade mycket dåliga värden, medicinen fanns inte på apotek, utan skickades från nått lager, där av med bud.
Sambon ska få medicin med Schenker, Best ska köra ut det igår 10-20. På en app kan man följa paketet.
Första budet är att de ska komma 10.00 +/- 20 min.
sen 12.00 +/- 20 min... och det fortsätter så hela dagen, 14. 16.18.
Näst sista budet kommer 18.35, då ska paketet komma 19.10 +/- 10 minuter, paketet befinner sig då i Vallentuna, det ska till Farsta strand. Bara ta sig dit på den tiden är ett under, och givetvis kommer inget paket.
Det roliga, eller sorgliga om man så vill, är att paketet innan det är i Vallentuna, befinner sig i Fagersjö som ligger några minuter från Farsta strand, bilen har åkt förbi typ 200 meter adressen i Farsta strand på sin väg från Fagersjö till Vallentuna.
Sista meddelandet är att paketet ska komma i morgon (idag alltså)
Idag var det samma visa, vid 17 tiden kom ett meddelande från Schenker att paketet levererats igår....till fel adress !!!
Det fanns även ett telefonnummer att ringa om det var nått problem, det numret har ingen abonnent.
Medicinen skickades av läkare brådskande då blodprov i förrgår visade mycket dåliga värden, medicinen fanns inte på apotek, utan skickades från nått lager, där av med bud.
Tänk så förvånad jag blev när jag landande på Arlanda efter semestern och det första jag får upp när jag slår på mobilen är ett meddleande från Postnord om att mitt paket har hämtats ut, är jag belåten med leveransen?
Nej, det är jag inte eftersom jag inte är hemma och kan hämta ut det ännu!
Dagen efter fick maken ett SMS från butiken om att has frus paket var tillbaka i butiken.
Det visade sig att det hade samma paketnummer som ett paket från DHL till en annan mottagare och ingen tänkte på att dubbelkolla adressaten på själva paketet (något jag alltid gör), men hon upptäckte snabbt misstaget och åkte tillbaka med det.
Skönt med ärliga människor när butiken slarvar.
Nej, det är jag inte eftersom jag inte är hemma och kan hämta ut det ännu!
Dagen efter fick maken ett SMS från butiken om att has frus paket var tillbaka i butiken.
Det visade sig att det hade samma paketnummer som ett paket från DHL till en annan mottagare och ingen tänkte på att dubbelkolla adressaten på själva paketet (något jag alltid gör), men hon upptäckte snabbt misstaget och åkte tillbaka med det.
Skönt med ärliga människor när butiken slarvar.
Butiken måste ha klantat sig rejält som lämnar ut paket till fel mottagare.Anna_H skrev:Tänk så förvånad jag blev när jag landande på Arlanda efter semestern och det första jag får upp när jag slår på mobilen är ett meddleande från Postnord om att mitt paket har hämtats ut, är jag belåten med leveransen?
Nej, det är jag inte eftersom jag inte är hemma och kan hämta ut det ännu!
Dagen efter fick maken ett SMS från butiken om att has frus paket var tillbaka i butiken.
Det visade sig att det hade samma paketnummer som ett paket från DHL till en annan mottagare och ingen tänkte på att dubbelkolla adressaten på själva paketet (något jag alltid gör), men hon upptäckte snabbt misstaget och åkte tillbaka med det.
Skönt med ärliga människor när butiken slarvar.