328 390 läst · 1 975 svar
328k läst
2,0k svar
Postens paketleverans, får det verkligen gå till så här?
Grundregeln ska vara att aldrig kasta några paket. Sedan känner jag väl till hur det ser ut/går till på en terminal. Är det något särskilt du syftar på när det gäller terminal ?JanneJanne123 skrev:
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 200 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 200 inlägg
Njae, nån försökte ta emot men i de flesta fall hamnade kartongerna på trottoaren. Schenker blev tacksamma för filmen vi skickade in.JanneJanne123 skrev:
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 200 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 200 inlägg
Precis, om det är ett företag ja, så blir det ofta(st) ersatt men lycka till med att få ersättning från PostNord om du köpt något av en privatperson och prylen är trasig, hur bra det än var paketerat och givetvis skickat spårbart så är det som att prata med en vägg.Niklasloow skrev:
Ja som mottagare av paketet har du normalt inget avtal med speditören så de har ingen anledning att prata med dig.
Det skulle vara fint med en tjänst där det faktiskt är mottagaren som betalar för transporten och därmed är avtalspart. Men som det är idag så kan du som köpare bara klaga hos säljaren. Det enda sättet att hantera det är ju att försöka häva köpet och returnera den trasiga varan, och sen får säljaren försöka få skadestånd från speditören. Och har man köpt billigaste frakten är det nog rätt mycket friskrivningar i avtalet.
Det skulle vara fint med en tjänst där det faktiskt är mottagaren som betalar för transporten och därmed är avtalspart. Men som det är idag så kan du som köpare bara klaga hos säljaren. Det enda sättet att hantera det är ju att försöka häva köpet och returnera den trasiga varan, och sen får säljaren försöka få skadestånd från speditören. Och har man köpt billigaste frakten är det nog rätt mycket friskrivningar i avtalet.
Då jag har jobbat med att installera och programmera sorterings-maskiner på terminalerna så kan jag ju säga att alla C5 brev böjs till en radie på ungefär 3cm åt båda håll 7-8ggr i 6-7m/s per terminal de passerar. Det står en dammsugare bredvid maskinen, då det rätt ofta säger "Poff!", dammar till och börjar blinka en lampa över ett av locken som visar att ett brev inte klarade den behandlingen, utan blir småsmulor...JanneJanne123 skrev:
Brev i större storlekar hanteras förhållandevis milt.
Paket släpps från upp mot 3m ned i en stålbur på varje terminal. Kortare för de som hamnar överst i buren, men risken är överhängande att just ditt paket trillar 3m ned mot den stabila botten, därefter får ett paket med max-vikt 20kg som landar ovanpå...
Så, om paketen inte klarar av att kastas in och ur varubilen för den sista transporten klarar de inte resten av hanteringen...
Givetvis ser det inte bra ut, men det är extremt många som inte inser hur väl ett paket behöver vara förpackat för att ha en chans att överleva hela vägen fram.RoTe skrev:
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 853 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 853 inlägg
Precis så som du beskriver går det till. Jag har jobbat på posten under studietiden och har sett ovanstående på nära håll. Ni som skickar och tar emot paket ser bara ändarna på processen och där ser det väldigt försiktigt och mysigt ut, men så hanteras absolut inte paketen på vägen. Detta är ingen nyhet för varesig speditörerna eller företag som skickar, men många privatpersoner har en väldigt romantiserad bild av hur pakethantering i stor skala går till.Dowser4711 skrev:Då jag har jobbat med att installera och programmera sorterings-maskiner på terminalerna så kan jag ju säga att alla C5 brev böjs till en radie på ungefär 3cm åt båda håll 7-8ggr i 6-7m/s per terminal de passerar. Det står en dammsugare bredvid maskinen, då det rätt ofta säger "Poff!", dammar till och börjar blinka en lampa över ett av locken som visar att ett brev inte klarade den behandlingen, utan blir småsmulor...
Brev i större storlekar hanteras förhållandevis milt.
Paket släpps från upp mot 3m ned i en stålbur på varje terminal. Kortare för de som hamnar överst i buren, men risken är överhängande att just ditt paket trillar 3m ned mot den stabila botten, därefter får ett paket med max-vikt 20kg som landar ovanpå...
Så, om paketen inte klarar av att kastas in och ur varubilen för den sista transporten klarar de inte resten av hanteringen...
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 853 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 853 inlägg
Det ser såklart inte snyggt ut och det var snarare det som Schenker blev tacksamma för att ni påvisade än den omilda hanteringen. Paketen har som skrivet ovan varit med om mycket värre saker på vägen.Maria T skrev: