342 281 läst · 2 152 svar
342k läst
2,2k svar
Postens paketleverans, får det verkligen gå till så här?
det var förresten drygt två veckor... upplösningen var dennaS sunqan skrev:hade jag inte agerat, hade paketet legat kvar på arlanda i tre veckor, för att sedan gå i retur till avsändaren... enda anledningen till att jag agerade var att jag hade ett trackingnummer och såg att det låg med en väldigt konstig status på arlanda. Fedex sa att de hade begär nåt papper av avsändaren, avsändaren sa att de inte fått nån begäran från fedex. Det visade sig att Fedex i sverige hade bett fedex i lettland skaka fram nåt papper. jag har ungefär -50 förtroende för speditörerna.
men - kom inte ditt paket från tyskland, eller var det "kina-tricket" (dvs ta in det i eu i tyskland för att sedan skica det vidare och hoppas på att slippa betala tull i sverige)?
inom unionen ska det väl inte betalas moms och tull annat än av avsändaren?
"
We are sorting it out right now and it might be correct. Also,previous I informed you, that we have filled out FedEx documents for your shipment in exact same way we filled them for shipments to other countries and other costumers, and thats also correct, everything was delivered with no problem. As our local FedEx office advised, it seems if they are right, than our procedure is wrong -right now we just don’t understand how we could be able to send shipments till today with facing this kind of problem just now.
But anyway, responsibility is ours. We will be waiting till monday, to get news from FedEx, to understand if there’s possibility for you to receive goods, without waiting for us to resend them to you again.
"
och jo, jag fick mitt paket.
Har råkat ut för en liknande sak i veckorna som varit.ceson skrev:I ett kombinationskaos har mina vänner på DHL och postmord hjälpts åt med att ge ordet väntetid ett nytt ansikte. Idag hände äntligen något, ett utpressningsbrev anlände!! För att få ett slut på detta såg jag ingen annan utväg än att betala så jag kan få min reservdel som hålls gisslan.
Jag får trösta mig med att jag genom detta bidrag med moms verkligen stärker landets ekonomi nu i dessa kristider
Har beställt paket från det där frihetslandet och det fastnade på flygplatsen i LA i lite drygt en vecka. Tråkigt tänkte jag men man ska ju inte ha bråttom. Den 24:e kom paketet till Arlanda och låg där en dryg vecka utan att något händer men det var ju jul så folk tog det väl lugnt.
Sedan kan jag läsa något om att tullen tittar i/på mitt paket och dagen efter står det att ~”försändelsen är ute för leverans”. Äntligen.
Paketet glöms bort litegrann men efter två veckor börjar jag fundera och bestämmer mig för att kontakta någon passande person om inte paketet ligger i brevlådan samma dag. Det låg inget paket i brevlådan men däremot låg det två brev. Den ena som enligt datumet skickats mer än en vecka efter att paketet åkte ut för leverans var samma brev som du fått. Betala 80 kronor bla bla bla.
Det andra brevet som skickades dagen efter det första var en påminnelse om att jag skulle betala. Lite hetsigt...
Nu är det i alla fall betalt så förhoppningsvis är det på ingång.
Jag har sagt det förr och jag har inget emot att repetera mig.S Stego1 skrev:
Enligt min erfarenhet är postnord utan minsta tvekan det företag jag litar mest på när det kommer till att leverera brev och paket. Uppskattningsvis sköter sig Postnord klanderfritt i 19 av 20 fall vilket kan jämföras med t.ex. UPS som missköter sig i 19 av 20 fall. DHL är ganska bra och jag räds inte att använda de vid behov men de är fortfarande mindre pålitliga än postnord.
Ska också säga att de här erfarenheterna är likadana oavsett vart jag bor och jag har bott på ganska många ställen.
Jag har intrycket av att många är missnöjda med postnord av den enkla anledningen att de i sin hantering av miljontals försändelser ibland strular till det. Jag kan sätta min ena lilltå på att dhl/ups/schenker/m.fl. hade haft minst lika stora problem som postnord om de hade samma volym. Jag tror till och med det skulle vara värre.
Nej det är inga grejer från Chiposanesien utan en DeWalt reservdel från deras lager i Tyskland som skulle levereras express eftersom den skulle ersätta en som var transportskadad i leveransen som jag fick i december.
Vad gäller leveranssäkerhet och servicegrad så är det enligt mitt förmenande till stora delar ett attitydproblem hos personen som är satt att utföra uppdraget mer än företaget. En anställd som är positivt inställd och intresserad av att göra ett gott jobb höjer mitt sätt att se på företaget. Hos mig ligger postmord tillsammans med DHL i botten medan UPS enligt mig ligger på topp. Chauffören för UPS som kör här levererar med ett leende, är jag inte hemma lägger han det på trappan alltid med tanke på vädret.
Detta kan jämföras med den för samma företag som är satt att köra i min dotters område som ställer av mitt på gårdsplanen. Innan jul hade hon beställt ifrån amazon och kryssat i att hon ville om möjligt ha det i en sändning. Dag ett kommer bilen infarande och lämpar av grejerna, dag två hör vi något komma så gruset sprutade in på gårdsplanen tutande, dottern gick fram och trodde att hon skulle få ett paket men detta låg redan på backen istället fick hon en utskällning och ett ifrågasättande av sitt sätt att beställa.
Så vi ser inte på UPS på riktigt samma sätt
Vad gäller leveranssäkerhet och servicegrad så är det enligt mitt förmenande till stora delar ett attitydproblem hos personen som är satt att utföra uppdraget mer än företaget. En anställd som är positivt inställd och intresserad av att göra ett gott jobb höjer mitt sätt att se på företaget. Hos mig ligger postmord tillsammans med DHL i botten medan UPS enligt mig ligger på topp. Chauffören för UPS som kör här levererar med ett leende, är jag inte hemma lägger han det på trappan alltid med tanke på vädret.
Detta kan jämföras med den för samma företag som är satt att köra i min dotters område som ställer av mitt på gårdsplanen. Innan jul hade hon beställt ifrån amazon och kryssat i att hon ville om möjligt ha det i en sändning. Dag ett kommer bilen infarande och lämpar av grejerna, dag två hör vi något komma så gruset sprutade in på gårdsplanen tutande, dottern gick fram och trodde att hon skulle få ett paket men detta låg redan på backen istället fick hon en utskällning och ett ifrågasättande av sitt sätt att beställa.
Så vi ser inte på UPS på riktigt samma sätt
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 669 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 669 inlägg
@ceson UPS varierar med vilken lokal åkare som fått kontraktet, det är min erfarenhet, iaf utanför storstäderna. Apropå ditt användarnamn så har det sedan lokala åkeriet D:son tog över varit väldigt välfungerande med UPS. Oerhört välskött åkeri med nästan alltid kliniskt rena lastbilar och alltid lika trevlig attityd och måna om kunderna. Innan de hade tjänsten så hade man tur om paketet kom fram öht.
Där jag bor längs E4 i Västernorrland så har DHL varit bäst sedan rätt många år. Blixtsnabba trots liten ort och nästan aldrig skadade paket. PostNord Sundsvall slår sönder det mesta de kommer över. Aldrig under 25% skadade paket en normal vecka, men det är sällan saker försvinner helt, det är iaf bra. Amazon kör de antagligen i en extra stor kross eftersom de ett flertal gånger fått byta emballage helt.
Schenker näst bäst. Skickat rätt mycket med Schenker särskilt senaste månaderna och leveranstiderna är flera dagar kortare än PN, och då har jag skickat saker parallellt med PN och Schenker, så kunnat följa. Vissa orter är väldigt långsamt med Schenker (t ex Boden), men sällsynt att de inte slår PN. Har vid ett flertal tillfällen tagit 5 vardagar under hösten innan PostNord ens skanna in paketet på terminal, efter det datum jag vet lastbilen hämtat.
Där jag bor längs E4 i Västernorrland så har DHL varit bäst sedan rätt många år. Blixtsnabba trots liten ort och nästan aldrig skadade paket. PostNord Sundsvall slår sönder det mesta de kommer över. Aldrig under 25% skadade paket en normal vecka, men det är sällan saker försvinner helt, det är iaf bra. Amazon kör de antagligen i en extra stor kross eftersom de ett flertal gånger fått byta emballage helt.
Schenker näst bäst. Skickat rätt mycket med Schenker särskilt senaste månaderna och leveranstiderna är flera dagar kortare än PN, och då har jag skickat saker parallellt med PN och Schenker, så kunnat följa. Vissa orter är väldigt långsamt med Schenker (t ex Boden), men sällsynt att de inte slår PN. Har vid ett flertal tillfällen tagit 5 vardagar under hösten innan PostNord ens skanna in paketet på terminal, efter det datum jag vet lastbilen hämtat.
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 407 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 407 inlägg
Vad gäller PostNord och senaste veckornas paketleveranser (1 av 2 kom fram till slut) så kom jag att tänka på några andra, mer positiva, händelser.
Ibland när jag får paket skickat med PostNord så backar en minivan med rätt logga upp till vårt hus, en jättegullig kvinna ringer på dörren och om jag är hemma och öppnar är hon så himla trevlig; är jag inte hemma så ställs paketet på farstubron eller i närliggande växthus beroende på väderlek.
Jag kan inte för mitt liv dra mig till minnes vilka paket det är som levereras på detta ämabla sätt och varför andra, ibland med våld, trycks ned i brevlådan eller som jag får avi/SMS om att hämta på utlämningsställe.
Nån som kan berätta vilka som kan betala för en sån fin service, och om det går att förbeställa som privatperson = att den jag skickar paket till ska få det hemlevererat? Tycker PN:s hemsida är rätt värdelös, informationen finns men svårt att hitta dit när en söker. Dessutom, men det är min subjektiva tjejgissning, så får jag ibland inte vad jag betalar för därför att "tjänsten inte finns tillgänglig" på den ort som avses.
Ibland när jag får paket skickat med PostNord så backar en minivan med rätt logga upp till vårt hus, en jättegullig kvinna ringer på dörren och om jag är hemma och öppnar är hon så himla trevlig; är jag inte hemma så ställs paketet på farstubron eller i närliggande växthus beroende på väderlek.
Jag kan inte för mitt liv dra mig till minnes vilka paket det är som levereras på detta ämabla sätt och varför andra, ibland med våld, trycks ned i brevlådan eller som jag får avi/SMS om att hämta på utlämningsställe.
Nån som kan berätta vilka som kan betala för en sån fin service, och om det går att förbeställa som privatperson = att den jag skickar paket till ska få det hemlevererat? Tycker PN:s hemsida är rätt värdelös, informationen finns men svårt att hitta dit när en söker. Dessutom, men det är min subjektiva tjejgissning, så får jag ibland inte vad jag betalar för därför att "tjänsten inte finns tillgänglig" på den ort som avses.
Hon har nog "lärt sig" att det fungerar att göra så där du bor och att du uppskattar denna hantering.Maria T skrev:
På "ett annat ställe" skulle säkert paket kunna försvinna om de gör så här och då blir det "d-a liv" med kritik mot PostNord för "vårdslös hantering", vilket nog faktiskt är berättigad kritik.
Häromdan fick jag ett meddelande från PostNord att mitt paket hade levererats vid dörren. Jag hittade inget paket nånstans på tomten eller i/vid brevlådan. Jag tänkte att jag väntar nån dag innan jag hör av mig så att det inte har hamnat hos nån granne som lägger det i våran låda.
Dagen efter svänger postbilen in på gården och lämnar paketet. Jag frågar varför jag fick meddelandet dagen innan, men det har brevbäraren ingen aning om...
Dagen efter svänger postbilen in på gården och lämnar paketet. Jag frågar varför jag fick meddelandet dagen innan, men det har brevbäraren ingen aning om...
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 936 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 936 inlägg
Helt riktigt. Har man inte en underskrift med ett skrivet namnförtydligande får man enligt regelverket inte leverera paketet. Förr (och säkert fortfarande) kunde man dock om man var frekvent paketmottagare upprätta ett leveransavtal med posten där man utan underskrift fick ta emot paket och chauffören skrev då LEA (Levererat Enligt Avtal) i handdatorn.Alfredo skrev:
Medlem
· Stockholm
· 354 inlägg
Det beror på vilken tjänst som kunden (dvs. avsändaren) har köpt. Det går bra att välja leverans utan kvittens varpå försändelsen kan lämnas vid dörren eller liknande plats.JanneJanne123 skrev: