Verkar Posten fuska med utdelningen hos dig?

  • Jag får alltid mina paket som förväntat

    348 Röster 40,3%
  • Ibland verkar de missa att jag är hemma

    156 Röster 18,1%
  • Mer regel än undantag att de inte levererar

    328 Röster 38,0%
  • Jag använder inte Posten

    31 Röster 3,6%
  • Antal röster
    864
Nu för första gången har jag haft strul med posten! Har nyligen flyttat till nytt hus och därmed ny brevbärare. Får hoppas att det var en engångsföreteelse.

Givetvis hörde man inte ett knyst utan det var jag som fick söka upp vart det var.
 
  • Skärmklipp av paketspårningsinformation som visar försändelsestatus med ett missat leveransförsök.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Alfredo Alfredo skrev:
Antagligen och att det är tre olika paket förstår jag då vart och ett väger 10 kg. Tre olika försändelser är klurigare att förstå.

Fick dock ett meddelande i stil med att "allt inte fanns hemma och för min bekvämlighets skull har en del skickats". Senare under dagen fanns dock tydligen allt hemma och allt blev skickat så jag undrar... Liknande har även hänt tidigare så jag tror inte det har så mycket med "min bekvämlighet" att göra...
Det finns någon gräns på 20 kg.
Jag brukar handla olja nätledes, det brukar bli 20-litersförpackningar. För nåt år eller två sedan beställde jag 20 liter motorolja 0w-40 och 20 liter 5w-30. 0w-40 kom till det vanliga utlämningsstället, 5w-30 kom till "stora posten", postnords och tidigare Postens frakttermial. Det visade sig att 0w-40 kom i en 20-litersdunk som med ett par hektos marginal klarade 20-kilosgränsen, 5w-30 kom i 20 enlitersflaskor vilket spräckte gränsen med ett drygt halvkilo.
Så ett trettikilospaket kan ha blivit både bökigare och dyrare.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Någon verkar ha tröttnat ordentligt på PostNord, eller så höll PostNord på med paketet förlänge så "tiden" gick ut på paketet

[länk]
Jag hade precis samma tanke när jag läste om detta. Dvs att paketet var så sent att Postnord fick ta smällen... :cool:
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Testade att ta en leverans från amazon.se till Postnords Drive-thru vid Älvsjömässan... Får SMS om att det finns att hämta, åker dit men de har inget paket med de siffrorna. De kontaktar helpdesk och får fram att det ligger hos Willys i precis bredvid...

Han på Willys säger att jag inte är den första som får hämta paketet där istället.

Det är kanske Amazon som inte riktigt lyckas med adresseringen, men Postnord borde ju veta att de har en Drive-Thru där och fånga upp sådana paket.
 
  • Gilla
  • Haha
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker Postnord är väldigt snabba. Jag beställde en liten grej på netonet och de sände den till mig via brev (en Onsdag). Det är 10 mil till NetonNet från där jag bor. Redan efter 7 dagar har jag paketet i min brevlåda. Det går undan nu.
 
  • Haha
nissenhj
  • Laddar…
Maria T
Mig veterligen finns ingen annan leverantör av privatpost, och då menar jag brev, i Sverige än PostNord, så de kan ju fortsätta att höja (brev)portot hur mycket de vill - förra årsskiftet gick det från 9 till 11 kr i ett svep och det blir väl höjning snart igen om jag inte minns fel. Har hört några kommentarer från andra nordiska länder, att Sverige inte har det högsta portot minsann, men jag undrar om dessa grannländer har lika dålig hantering av privatpost, och dessutom planering att dela ut post tre av veckans dagar och på samma gång öka portot?

Vad det kommer till paketleveranser inom landet så tycker jag att mycket förbättrats, i den mån att jag oftast kan välja mellan flera leverantörer om jag e-handlar, och även vid köp av prylar som kräver "paket" från Tradera, Blocket med flera, så har inte dessa priser höjts nämnvärt och dessutom har Schenker blivit snabbare (min åsikt) - de lovar 2 till 5 dagar men det har oftast var inom 2-3 dagar.

Helt OT men jag gjorde en beställning hos Snusbolaget idag, eller snarare ikväll för uret var efter 18, och med leverans (9 kr) finns paketet hos av mig valda Instabox imorgon eftermiddag - leveranstid ca 20 timmar. Går det ens att toppa?
Hade jag valt PostNord Express skulle jag ha det inom 2-3 vardagar vilket innebär att det troligen kommer innan nyårsafton, men med PostNord går det ändå inte att vara helt säker.
Jag vet att det är privilegerat med utdelningsaktörer i Sveriges större städer med närområden, men förstår inte att det kan vara så stor skillnad i tid, och så stor skillnad i pris - 9 kronor för garanterad leverans imorgon (Instabox har aldrig strulat för mig) och 39 kr för PostNord som de kallar Express? Jag blir helt förvirrad!! Kunde valt flera andra också, Airme och BudBee (kanske felstavat) för noll eller ingen krona och skulle få leverans till box, eller till dörren, långt innan PostNord levererat till ombud.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Maria T
E Edgarsven skrev:
Jag tycker Postnord är väldigt snabba. Jag beställde en liten grej på netonet och de sände den till mig via brev (en Onsdag). Det är 10 mil till NetonNet från där jag bor. Redan efter 7 dagar har jag paketet i min brevlåda. Det går undan nu.
Önskar verkligen det fanns en "ironisk emoji" för att visa vad jag känner nu.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Då ska ni vara glada för att slippa handskas med PostNL dagligen. Jag brukar beställa saker från kina via ali-express, nu på senare tid har lejonparten av leveranserna börjat gå via dem. Maken till seg hantering av varor får man leta efter. Till den grad att man misstänker att dom använder sig av varmluftsballonger och diligenser som dras av hästar i övre medelåldern. Ett paket kan lätt ligga hos dom mellan 2-3 veckor innan det öht händer något.

Fast å andra sidan... jag fick ett brev idag den 22 december, daterat/poststämplat från den 11 december. 10 dagars gångtid...
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Fast att använda i år som referensram för PostMord är väl inte helt schysst?

Black week som går rakt in i julrusch under en pandemi.
 
  • Haha
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
KristinaRT
PostNord brukar ändå lyckas ganska bra här när det gäller paket, värre är deras varannndagsutdelning av post. Rena katastrofen när man väntar på viktiga papper och har en tidsbegränsning :mad:
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
KristinaRT KristinaRT skrev:
Rena katastrofen när man väntar på viktiga papper och har en tidsbegränsning :mad:
Hur ofta får man egentligen viktiga papper som är så tidskritiska att en extradag är en katastrof? :thinking: Ge gärna något exempel! Går det inte exempelvis att faxa i så fall?
 
  • Gilla
  • Haha
nissebrun och 3 till
  • Laddar…
KristinaRT
Vem har fax?

Aktuella exempel är anställningskontrakt och examensbevis....
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
KristinaRT KristinaRT skrev:
Vem har fax?
Om alternativet vore en katastrof skulle jag inte gå utan springa och köpa en!
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
KristinaRT
Alfredo Alfredo skrev:
Om alternativet vore en katastrof skulle jag inte gå utan springa och köpa en!
möjligen, men allt går inte faxa...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.