Verkar Posten fuska med utdelningen hos dig?

  • Jag får alltid mina paket som förväntat

    348 Röster 40,3%
  • Ibland verkar de missa att jag är hemma

    156 Röster 18,1%
  • Mer regel än undantag att de inte levererar

    328 Röster 38,0%
  • Jag använder inte Posten

    31 Röster 3,6%
  • Antal röster
    864
Alfredo Alfredo skrev:
Det är detta du missar! Man får inget organisationsnummer när man registrerar en enskild firma hos Bolagsverket. Inte heller om man registrerar sig för F-skatt och/eller moms hos Skattevereket.

"Organisationsnumret" hos en enskild firma är den enskilda näringsidkarens personnummer! Så är det helt oavsett om den enskilda firman finns registrerad någonstans. Det är inte två olika saker.
Ja fast poängen är lite förlorad här............den försvann ganska snabbt och jag förstår det du säger. Poängen från början var ju att jag ifrågasatte att man skulle kunna företaga utan att registrera sig hos bolagsverket. Det är möjligt man kan det i teorin men fungerar det verkligen i praktiken? Banker, leverantörer osv osv kräver ju alltid ett registreringsbevis om det ska dras igång nåt. Momsansökan ska vara klanderfri och det ska tydligt framgå att man behöver vara momsregistrerad. Jag är fullt medveten om att man inte har orgnr per definition om man har enskild firma men numret är ändå sökbart i företagsregister om man är registrerad, Är du bara privatperson och företagar ändå så måste det ju bli väldigt bromsat hos leverantörerna för de kan ju inte söka på nåt. Du kanske bara hittar på liksom........Hur vet de att du har företag om du inte är med i nå register? Det var liksom hela poängen.......Även om man kan i terorin så måste det ju vara ytterst ovanligt som sagt.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Du kanske bara hittar på liksom....
Vadå hittar på? Anser du dig driva enskild näringsverksamhet så anser du det. Det är inte så att Bolagsverket kontrollerar "att du inte hittar på" när du registrerar dig. Det de kontrollerar är om det firmanamn du vill skydda är acceptabelt och inte exempelvis "krockar" med andra registrerade namn. Men detta är OT och jag har nog sagt allt jag har att säga i detta ämne.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Vadå hittar på? Anser du dig driva enskild näringsverksamhet så anser du det. Det är inte så att Bolagsverket kontrollerar "att du inte hittar på" när du registrerar dig. Det de kontrollerar är om det firmanamn du vill skydda är acceptabelt och inte exempelvis "krockar" med andra registrerade namn. Men detta är OT och jag har nog sagt allt jag har att säga i detta ämne.
ja fast nu läser du nog inte det jag skriver.........det var inte gentemot bolagsverket jag menar att man "hittar på"
 
engs
M maria01 skrev:
[länk] Sånt som skrämmer mig mest med postnord
Inte för att det på något sätt ursäktar PNs beteende, men samtidigt kan man tycka att några veckors framförhållning vore lagom. Medicin bör väl inte beställas Just In Time? Hur gör de om det drar fram en storm a'la Gudrun?

DHL är lite märkliga om man beställer från utlandet. Då är det normalt hemleverans, men man kan inte be de skicka det till lokala macken som de har som utlämningsställe, vilket man kan i vanliga fall (om man beställt inom landet). Utan det är antingen hemlev eller till grannstan 40min bort enkel resa där de har en större nav antar jag.
 
S Stefan1972 skrev:
ja fast nu läser du nog inte det jag skriver.........det var inte gentemot bolagsverket jag menar att man "hittar på"
Jo jag läser vad du skriver. Men eftersom Bolagsverket inte kontrollerar om du "hittar på" varför skulle då en registrering där påverka någons uppfattning om huruvida du "hittar på". Kunder, banker, leverantörer och alla andra vet väl inte att du inte "hittar på" bara för att du är registrerad hos Bolagsverket.

Sen förstår jag inte ens vad "hittar på" innebär.
 
  • Haha
nissenhj
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jo jag läser vad du skriver. Men eftersom Bolagsverket inte kontrollerar om du "hittar på" varför skulle då en registrering där påverka någons uppfattning om huruvida du "hittar på". Kunder, banker, leverantörer och alla andra vet väl inte att du inte "hittar på" bara för att du är registrerad hos Bolagsverket.

Sen förstår jag inte ens vad "hittar på" innebär.
vi lämnar det här nu, det är offtopic ändå och du förstår inte min poäng som det ser ut.
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
engs engs skrev:
Inte för att det på något sätt ursäktar PNs beteende, men samtidigt kan man tycka att några veckors framförhållning vore lagom. Medicin bör väl inte beställas Just In Time? Hur gör de om det drar fram en storm a'la Gudrun?

DHL är lite märkliga om man beställer från utlandet. Då är det normalt hemleverans, men man kan inte be de skicka det till lokala macken som de har som utlämningsställe, vilket man kan i vanliga fall (om man beställt inom landet). Utan det är antingen hemlev eller till grannstan 40min bort enkel resa där de har en större nav antar jag.
DHL i olika länder är inte samma sak, de har ingen övergripande datakörning som FedEx och liknande. Skickar någon med DHL i tyskland så övergår det oftast till Posten om det ska distribueras till personer. Det är inte så att det hålls inom företaget bara för att det är DHL.
 
  • Gilla
Peter_Ker och 2 till
  • Laddar…
Dhl Sverige är en typp av franchisetagare tyska dhl har inte ens kontrakt med dom det har dom med postnord så när packeten kommer in till malmö med dhl är postnord som tar över sen att strula till det mer finns det lokala dhl företag med som inte har med dom andra att göra utomlands lands funkar dhl riktigt bra för det är samma företag men dom tänkte nog att Sverige och Norden var för liten för att dom själva skulle driva det
 
Beställde paket från GB för ett par veckor sedan, det skickades med DHL och levererades hem till dörren av en trevlig DHL-förare.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
engs
G gaidin skrev:
Beställde paket från GB för ett par veckor sedan, det skickades med DHL och levererades hem till dörren av en trevlig DHL-förare.
Jo det går utmärkt när man kan vara hemma, det är när man inte kan vara hemma och vill de lämnar det på närmsta utlämningsställe åt DHL som det strular.
Hur de lägger upp företagsstrukturen känns inte relevant för mig som kund. Eller borde inte vara det i vilket fall.
 
engs engs skrev:
Jo det går utmärkt när man kan vara hemma, det är när man inte kan vara hemma och vill de lämnar det på närmsta utlämningsställe åt DHL som det strular.
Hur de lägger upp företagsstrukturen känns inte relevant för mig som kund. Eller borde inte vara det i vilket fall.
Jag var inte hemma, föraren ringde och vi kom överens om att han kunde ställa paketet på altanen.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Jag fick två leveranser av DHL i går. Några dagar innan fick jag SMS med länkar där jag kunde bestämma om jag ville ha grejerna hemkörda och vilken dag dom skulle köras ut i så fall.
 
engs
useless useless skrev:
Jag fick två leveranser av DHL i går. Några dagar innan fick jag SMS med länkar där jag kunde bestämma om jag ville ha grejerna hemkörda och vilken dag dom skulle köras ut i så fall.
Jo precis, men det går inte alltid sy ihop en lämplig tid även om man har flera dagar på sig. Vill man de ska gå till utlämningsstället så tar de då centrala hubben i grannstan istället för lokala macken, om det kommer utomlands.
Just det sista som är så märkligt, även om jag fått förklaring här så är det inte något jag som slutkund borde behöva fundera närmare på.

Har för mig det står nått om att de börjar ta lagerkostnad efter X dagar också så man har inte hur lång tid på sig att hitta lämplig dag.

Edit: Det blir också besvärligare av att det på senare år dykt upp många webbshoppar maskerade som om de vore vanlig svensk sådan med vad man antar är lager här. Men sen visar det sig att det kommer från Danmark, Tyskland eller så. Hade man vetat det kanske man valt annat leveransalternativ. (Eller helt annan leverantör).
 
Redigerat:
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Jag beställer väldigt mycket renoveringsmaterial via Internet och där är det ofta Posten som ska leverera.
Vi har normalt sett lantbrevbärare (Ekerö, Stockholm) och det fungerar bra. Det är Posten Paket med hemleverans jag är fundersam över.

Vi har en radda postlådor ute vid stora vägen och sen är det enskild väg på ca. 1 km fram till vårt hus.

Vid fyra tillfällen nu de senaste två veckorna har jag hittat en AVI om leveransförsök trots att jag har varit hemma under samtliga tillfällen. Man kan kontrollera tidpunkten för leveransförsöket via Posten.se paketspårning.

Vid senaste tillfället hade vi betongpump här och den bilen blockerade hela vår väg, ingen kunde komma förbi utan att betongbilen flyttade på sig. Pumpbilen var här från 11:30 till ca. 15:00 och enligt paketspårning ska Posten ha försökt leverera kl. 13:44. Betongpumparna har inte sett någon bil från Posten överhuvudtaget.
Jag kan alltså konstatera att Postens bil inte ens kört in på vår väg utan direkt lämnat AVI'n om försök till leverans i vår postlåda.

Jag träffade sen grannen som varit ute med hunden och sett Postens bil stanna vid våra postlådor. Han väntade också på paket och frågade chauffören om sitt paket. Det fanns i bilen och han fick det av chauffören. Grannen berättade att Postens bil stannade direkt från stora vägen utan att köra in på vår väg så det betyder alltså att chauffören hade lapparna färdigt skrivna i bilen om att det inte gått att dela ut paketen.

Posten kundtjänst går det inte att nå, antingen bryts samtalet eller så får jag ett meddelande om att "just nu går det inte att nå oss, vänligen försök igen senare". E-post lovar de svar inom 24 timmar men nu har det gått 4 dagar och fortfarande inte något svar annat än en bekräftelse på att de tagit emot mitt meddelande...

Är detta vanligt?
Är Posten verkligen så här dåligt eller råkar bara vår chaufför vara världens lataste?
Våra är världens bästa. Men vi ha tjejer som kör här, om nu det har någon betydelse, vilket jag inte hoppas.
 
engs engs skrev:
Jo precis, men det går inte alltid sy ihop en lämplig tid även om man har flera dagar på sig. Vill man de ska gå till utlämningsstället så tar de då centrala hubben i grannstan istället för lokala macken, om det kommer utomlands.
Just det sista som är så märkligt, även om jag fått förklaring här så är det inte något jag som slutkund borde behöva fundera närmare på.

Har för mig det står nått om att de börjar ta lagerkostnad efter X dagar också så man har inte hur lång tid på sig att hitta lämplig dag.

Edit: Det blir också besvärligare av att det på senare år dykt upp många webbshoppar maskerade som om de vore vanlig svensk sådan med vad man antar är lager här. Men sen visar det sig att det kommer från Danmark, Tyskland eller så. Hade man vetat det kanske man valt annat leveransalternativ. (Eller helt annan leverantör).
Men har din lokala mack avtal för DHL utlämning?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.