341 893 läst · 2 152 svar
342k läst
2,2k svar
Postens paketleverans, får det verkligen gå till så här?
Medlem
· Västernorrland
· 10 944 inlägg
vad jag vet så kan man inte registrera sig för moms om inte firman är registrerad så hur ska det gå till?Alfredo skrev:Enskild firma eller enskild näringsverksamhet har i normalfallet inget krav på registrering. Det är lika mycket enskild firma vare sig det är registrerat eller ej.
Ja det är just det en enskild firma är.
Normalt syftar nog ordet bolag på en fristående juridisk person och det är aldrig en enskild firma.
Det är precis vad man gör med en enskild firma. Dock behöver man inte kalla den vid sitt namn utan kan ge den enskilda firman ett annat namn, vilket rent juridiskt i princip saknar betydelse.
Varför då? Det är så enskilda firmor fungerar.
Varför skulle man inte kunna det? Det är nog så enkelt som att du och många andra lägger en vikt vid registrering hos Bolagsverket som inte existerar. Denna registrering handlar främst om skydd av firmanamn.S Stefan1972 skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.verksamt.se/starta/starta-och-registrera-ditt-foretag/enskild-naringsverksamhet
Medlem
· Västernorrland
· 10 944 inlägg
nja det är inte så jag menar.............så du menar alltså att om Pelle Svensson vill kursa grejer så anmäler han bara till skatteverket att nu vill jag momsregistrera mig och uppger sitt personnummer så är det klart? De har inga som helst krav att du ska ha registrerat enskild firma? namnet har som sagt ingen betydelse, finns ju många som inte har nåt "firmanamn" och bara har sitt eget namn.Alfredo skrev:
Ja, i en enskild firma skiljer man ju inte mellan personen och firman.
Organisationsnumret är personens personnummer.
Det finns inga krav på firmanamn för enskild firma. Om man har ett firmanamn så finns det vissa krav för det, och man kan om man vill registrera det för att skydda det.
Organisationsnumret är personens personnummer.
Det finns inga krav på firmanamn för enskild firma. Om man har ett firmanamn så finns det vissa krav för det, och man kan om man vill registrera det för att skydda det.
Medlem
· Västernorrland
· 10 944 inlägg
Yes, bara ansöka om F-skattsedel hos Skatteverket så är du näringsidkare.
https://www.verksamt.se/starta/star...eGyxHOT9tuwfd5Ktrdr2RKRn5Pz_5RXRoCqt8QAvD_BwE
Jag tror du missar att det är två olika registreringar.S Stefan1972 skrev:
Hos Skatteverket registrerar man sig för F-skatt. Det kan kan göra med enbart sitt personnummer (=organisationsnummer för enskild firma).
Hos Bolagsverket kan man, om man vill, registrera sitt firmanamn, om man vill skydda det.
Eller menar du att det finns nån tredje typ av registrering man kan göra?
Medlem
· Västernorrland
· 10 944 inlägg
Nej jag vet inte vad jag missar? Jag har enskild firma själv så nån lektion i hur det fungerar behöver jag inte. Det är kanske möjligt i teorin att bedriva verksamhet utan org nr men jag tror det är väldigt ovanligt. Utan org nr som man får när man registrerar firma så kommer man ju ingenstans typ.... Och nej, även om org nr är lika som personnr i enskild firma så är det ändå två olika saker.N Nerre skrev:Jag tror du missar att det är två olika registreringar.
Hos Skatteverket registrerar man sig för F-skatt. Det kan kan göra med enbart sitt personnummer (=organisationsnummer för enskild firma).
Hos Bolagsverket kan man, om man vill, registrera sitt firmanamn, om man vill skydda det.
Eller menar du att det finns nån tredje typ av registrering man kan göra?
Nej, det är inte två olika saker. Som enskild näringsidkare har du inget organisationsnummer.S Stefan1972 skrev:
Den informationen på verksamt.se är tyvärr missvisande. Det finns massor av enskilda näringsidkare som inte är godkända för F-skatt. Det behövs egentligen bara om man säljer tjänster, så att köparen vet att han inte skall betala arbetsgivaravgifter och dra preliminärskatt på ersättning för utfört arbete.F Freddedan skrev:
Näringsidkare är man helt enkelt när man bedriver näringsverksamhet.
@Alfredo har helt rätt, det finns inget sätt för Postnord att se om en person är näringsidkare eller inte.
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 936 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 936 inlägg
För att någotsånär återgå till trådens ämne så kan jag förklara hur vi på posten gjorde gällande enskilda firmor och företagspaket (jobbade alltså där i början på seklet under studietiden). Väldigt enkelt, står det ett namn på en person på paketet räknades det som en privatperson oavsett om personen i fråga var registrerad som firma eller inte. Hur tror ni lastningen av en bil går till? Om man har ett antal hundra paket att lasta och köra ut, tror någon på allvar då att man ska titta i något register för varje paket för att veta om det är en enskild firma eller inte? Vill man ha paket till dörren får man skaffa sig en lite mer uppstyrd bolagsform.
Låter som en dålig bortförklaring, menar du(/dom) att om det är ett företagspaket och det visar sej vara en privatadress så skulle den flaggan sättas ?N Nerre skrev:
Det faller på två saker, dels så händer det ofta även på vanliga paket, men sen så är vi många som har lantbrevbärare, och då får man automatiskt gratis hemkörning.
Oh ja.. eller bara kör förbi.. eller troligen inte ens varit i närheten.
S Stefan1972 skrev:
Det är detta du missar! Man får inget organisationsnummer när man registrerar en enskild firma hos Bolagsverket. Inte heller om man registrerar sig för F-skatt och/eller moms hos Skattevereket.S Stefan1972 skrev:
"Organisationsnumret" hos en enskild firma är den enskilda näringsidkarens personnummer! Så är det helt oavsett om den enskilda firman finns registrerad någonstans. Det är inte två olika saker.
Och indirekt säger du här att står det inte en privatpersons namn utan något som antas vara ett företagsnamn räknades paketet vara till någon form av företag och inte till en privatperson.JanneJanne123 skrev:
Nej det tror nog ingen, eller i varje fall inte jag.JanneJanne123 skrev:
Vad skulle det spela för roll? Om det står "Kalle Svensson" på paketet säger du att det räknas som att det ska till en privatperson. Då borde det kvitta om det står "Prylimporten", "Prylimporten FA", "Prylimporten HB", eller "Prylimporten AB" på paketet. Alla borde rimligen hanteras av posten som om det ska till ett företag. Har svårt att se hur bolagsformen skulle påverka postens hantering. Som du själv säger kontrolleras denna knappast mot något register.JanneJanne123 skrev: