Verkar Posten fuska med utdelningen hos dig?

• Jag får alltid mina paket som förväntat

363 Röster 40,8%
  • Ibland verkar de missa att jag är hemma

165 Röster 18,5%
  • Mer regel än undantag att de inte levererar

330 Röster 37,1%
  • Jag använder inte Posten

31 Röster 3,5%
  • Antal röster
    890
N Nerre skrev:
Du länkar själv till bevis för att man redan 2017 bestämde att undantaget för varor under 22€ ska tas bort. Sverige har bara varit tidigare än andra länder med att att implementera det, i och med att man redan tagit bort undantaget för postorder. Men för varor som inte beställs vid postorder är beloppet fortfarande 300 SEK.

Tittar man på Danmark har de inget undantag på 22€ utan 80 DKK.

Och inget av det du länkar till säger att det är ett EU-krav.
Att vara avunsjuk på Danmark är nog inte rätt med deras lyx skatter på nästa alla leksaker som är billigare i Sverige

hsd
pacman42 pacman42 skrev:
Jo, om det har förtullats I det andra landet. Det tveksamma här är att det kommit in i EU och flrtullats (0kr) och sedan skickas vidare. Enligt svensk lag inte tillåtet, men lagligt enligt EU-lag. Om någon skulle dra det vidare så skulle den troligen vinna. Efter 1/1-2021 spelar det dock ingen roll...
Jag hade en avsändaradress i Nederländerna på paketet, endast en adresslapp på paketet
Följaktligen har Posten förtullat ett paket inom EU !

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Jag hade en avsändaradress i Nederländerna på paketet, endast en adresslapp på paketet
Följaktligen har Posten förtullat ett paket inom EU !
Problemet är att Posten har incitament att göra så, samt att det är du som åker på bevisbördan, vilket gör att det är svårt att få rätt.

Det verkar som postmords problem delvis berott på alkoholproblem hos sina ombud och att man nu tror sig till viss del kommit tillrätta med detta enligt detta uttalande till pressen.

– Vi gör ständiga förbättringar. Förra året ville vi säkra att paketombuden inte blev för fulla, vilket lyckades bra. ;)

• Haha
  • Gilla
Fotografen och 7 till
  • Laddar…
C
ceson ceson skrev:
Förra året ville vi säkra att paketombuden inte blev för fulla, vilket lyckades bra. ;)
Jo tack, och det vet vi ju hur det gick till. Genom att sms-terrorisera mottagarna med påminnelser från dagen efter att paketet anlänt. Jättebra "förbättring".

• Gilla
ceson
  • Laddar…
Problemet med postnord är hela kedjan från toppen ner till brevbäraren men det är inte ofta det tas upp hur många av oss har inte suttit hemma och väntat på ett packet och på kvällen få veta att brevbäraren har vart där men ingen har vart hemma i det läget är det ju ren lögn från brevbärarens sida men på nåt sett är det inte ofta nån klagar på den lokala brevbäraren

• Gilla
a.o.f och 2 till
  • Laddar…
hsd
ceson ceson skrev:
Det verkar som postmords problem delvis berott på alkoholproblem hos sina ombud och att man nu tror sig till viss del kommit tillrätta med detta enligt detta uttalande till pressen.

– Vi gör ständiga förbättringar. Förra året ville vi säkra att paketombuden inte blev för fulla, vilket lyckades bra. ;)
Det är nog ledningen som har alkoholproblem, Posten funkade utmärkt innan Danmark blev inblandat..Carlsberg mm

• Gilla
nino
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Det är nog ledningen som har alkoholproblem, Posten funkade utmärkt innan Danmark blev inblandat..Carlsberg mm
Det är en myt att det fungerade utmärkt innan posten omvandlades till postnord. Kanske så att det inte var så många som nu som använde sig av deras tjänster förutom vanlig brevutdelning?

Det är ju bara titta på den ökade mängden paket i stort sen början på sekelskiftet så förstår man ju att det blir problem. Blir ju lite svårt att jämföra med "gamla" posten som inte var i närheten av vad den är idag. Det klassiska såna här gånger är ju att man försöker möta de ökade kraven med morot till befintlig personal. Jobba mera, jobba mera. Ni ska rimligen hinna med 3000 paket om dagen istället för 200, det har vår konsult som vi betalade tre miljoner till för en timme kommit fram till.

• Gilla
thomas33 och 1 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
Problemet med postnord är hela kedjan från toppen ner till brevbäraren men det är inte ofta det tas upp hur många av oss har inte suttit hemma och väntat på ett packet och på kvällen få veta att brevbäraren har vart där men ingen har vart hemma i det läget är det ju ren lögn från brevbärarens sida men på nåt sett är det inte ofta nån klagar på den lokala brevbäraren
Jag har läst att en förklaring är att deras system inte har stöd för att avsändaren inte har betalat för leverans till dörren. För att det då ska skickas ut en avi så måste de indikera i systemet att leveransförsök har gjorts.

Men viss förekommer det också att föraren bara stannar utanför och sen kör vidare (det finns ju de som har filmat det). Men då är det fall där avsändaren faktiskt betalat för leverans till dörren. Normalt ingår tydligen inte det i paket till privata adresser.

N Nerre skrev:
Jag har läst att en förklaring är att deras system inte har stöd för att avsändaren inte har betalat för leverans till dörren. För att det då ska skickas ut en avi så måste de indikera i systemet att leveransförsök har gjorts.

Men viss förekommer det också att föraren bara stannar utanför och sen kör vidare (det finns ju de som har filmat det). Men då är det fall där avsändaren faktiskt betalat för leverans till dörren. Normalt ingår tydligen inte det i paket till privata adresser.
Du blandar ihop företagspaket och tjänsten leverans till dörren!

Intressanta är ju det är oftast inte strul med företags leveranser

N nissenhj skrev:
Du blandar ihop företagspaket och tjänsten leverans till dörren!
På vilket sätt menar du att jag blandar ihop dem? Jag beskriver vad jag har läst. Du menar kanske att de som skrivit det jag läst som verkar blandat ihop grejerna?

Istället för att bara säga att jag blandar ihop det kanske du kan förklara vad som egentligen gäller? Det har ju alla läsare av tråden betydligt mer glädje av.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Jobbade för ett företag som sålde mycket till LKAB och det var aldrig strul att skicka paket up dit oftast inom 24 timmar men när man själv beställer nåt så tar det minst 3 dagar eller blir borttappat på vägen, kommer bli intressant hur postnord ska göra med amazon prime läste nån stans att dom har skrivit kontrakt med amazon

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
hsd
N nissenhj skrev:
Det är en myt att det fungerade utmärkt innan posten omvandlades till postnord. Kanske så att det inte var så många som nu som använde sig av deras tjänster förutom vanlig brevutdelning?
Jag använde Posten flitigt på den tiden,både skickade och tog emot paket fem dagar i veckan men så kom danskarna och priserna gick upp (så jag använder mest schenker nuförtiden) och det var aldrig något trassel eller fel.
I och för sig har jag inte haft några andra problem med Posten numera förutom priserna och denna övertaxering

• Gilla
maria01
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.