Verkar Posten fuska med utdelningen hos dig?

  • Jag får alltid mina paket som förväntat

    348 Röster 40,3%
  • Ibland verkar de missa att jag är hemma

    156 Röster 18,1%
  • Mer regel än undantag att de inte levererar

    328 Röster 38,0%
  • Jag använder inte Posten

    31 Röster 3,6%
  • Antal röster
    864
Det är inte bara postnord som har problem det samma oss dhl och dom andra utländska företagen som bedriver transporter i Sverige man får känslan att det inte går att hitta bra folk i Sverige
 
  • Haha
nissenhj
  • Laddar…
M maria01 skrev:
man får känslan att det inte går att hitta bra folk i Sverige
Då är Sverige ändå ett av länderna där det är absolut lättast att hitta folk.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Ja, men inte bra folk.
 
  • Gilla
richardtenggren och 1 till
  • Laddar…
boschkenta
Funderade på att kommentera att postnord fungerar ypperligt för mig, aldrig något problem osv... så damp det ner en pappersavi i brevlådan att något jag betalt för att få levererat till dörren finns att hämta på terminal. I grannkommunen. 5 mil bort.

Det är närmre till varuhuset jag beställt av...
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
N Nerre skrev:
På vilket sätt menar du att jag blandar ihop dem? Jag beskriver vad jag har läst. Du menar kanske att de som skrivit det jag läst som verkar blandat ihop grejerna?

Istället för att bara säga att jag blandar ihop det kanske du kan förklara vad som egentligen gäller? Det har ju alla läsare av tråden betydligt mer glädje av.
N Nerre skrev:
På vilket sätt menar du att jag blandar ihop dem? Jag beskriver vad jag har läst. Du menar kanske att de som skrivit det jag läst som verkar blandat ihop grejerna?

Istället för att bara säga att jag blandar ihop det kanske du kan förklara vad som egentligen gäller? Det har ju alla läsare av tråden betydligt mer glädje av.
Företagspaket levereras inte till privatpersoner i Sverige. Dessa får man hämta hos ett ombud. Här har postnord väldiga problem att skilja enskildfirma och privatpersoner.

Leverans till dörren är en tjänst som postnord säljer (som jag förstår det) främst till postorderföretag. Och det är denna tjänst som jag läser att folk köper men ändå får hämta sin försändelse hos ombud, fastän de suttit hemma hela dagen så har ingen försökt att lämna något.
 
M maria01 skrev:
[länk] Sånt som skrämmer mig mest med postnord
minns en sak när jag var liten och bodde i hyreshus i märsta. Vi hade som en vändplan längst ner mot husen, änden på vägen alltså. Där stod det en dag typ 10 såna där packburar fulla med medicin avställt på vändplan helt plötsligt. Ingen ledtråd om någonting och ingen koppling till husen eller adressen överhuvudtaget. Vet att morsan ringde polisen som var där och kollade men de kunde inget göra eller nåt sånt. Sen efter helgen tro jag det var försvann dem......Minns inte om det regnade dock men skyddade var de inte. Tror ingen klåpare rörde dem heller.....var väl på sent 80tal kanske så alla var ju ärliga. Typ. Men man undrar än idag ibland varför liksom...........vems var det? Och vem ställde av dem.......och varför liksom.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
N nissenhj skrev:
Här har postnord väldiga problem att skilja enskildfirma och privatpersoner.
Och det är kanske inte så konstigt. En enskild firma kan vem som helst ha. Den behöver ej registreras och har inget eget organisationsnummer. Hur menar du att man "entydigt" kan skilja på dessa?
 
Alfredo Alfredo skrev:
Och det är kanske inte så konstigt. En enskild firma kan vem som helst ha. Den behöver ej registreras och har inget eget organisationsnummer. Hur menar du att man "entydigt" kan skilja på dessa?
Visst är en enskildfirma registrerad!
 
Man kan ha en oregistrerad enskild firma. Men det finns nog en del praktiska problem med det om man t ex vil ha kredit och liknande.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
useless useless skrev:
Man kan ha en oregistrerad enskild firma. Men det finns nog en del praktiska problem med det om man t ex vil ha kredit och liknande.
nja då har man ingen enskild firma. Då bedriver man en verksamhet som man redovisar privat. Men man har fortfarande inget bolag registrerat. man kan ju kalla sig Lasse Andersson och sälja saker och redovisa i deklarationen som vanligt men det är ju aningen opraktiskt om man vill momsa och så.
 
Då har alltså Bolagsverket fel när dom skriver så här?
"I en del fall måste en enskild näringsidkare anmäla företaget till Bolagsverket innan verksamheten får börja. Men i de flesta fall är det frivilligt med registrering hos oss."
https://bolagsverket.se/ff/foretagsformer/enskild
 
S Stefan1972 skrev:
nja då har man ingen enskild firma.
Enskild firma eller enskild näringsverksamhet har i normalfallet inget krav på registrering. Det är lika mycket enskild firma vare sig det är registrerat eller ej.

S Stefan1972 skrev:
Då bedriver man en verksamhet som man redovisar privat.
Ja det är just det en enskild firma är.

S Stefan1972 skrev:
Men man har fortfarande inget bolag registrerat.
Normalt syftar nog ordet bolag på en fristående juridisk person och det är aldrig en enskild firma.

S Stefan1972 skrev:
man kan ju kalla sig Lasse Andersson och sälja saker och redovisa i deklarationen som vanligt
Det är precis vad man gör med en enskild firma. Dock behöver man inte kalla den vid sitt namn utan kan ge den enskilda firman ett annat namn, vilket rent juridiskt i princip saknar betydelse.

S Stefan1972 skrev:
men det är ju aningen opraktiskt om man vill momsa och så.
Varför då? Det är så enskilda firmor fungerar.
 
Svårtolkat..........tror inte riktigt de menar att man kan vara det innan registreringen, mer att du isåfall har bestämt dig för den formen och ska registrera dig.
Jag har svårt att se vitsen oavsett och vem skulle vilja säga att man har en enskild firma om man inte har det registrerat? Vad skulle vitsen vara? Annars blir det ju som jag skrev att man säljer som privatperson bara.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.