Verkar Posten fuska med utdelningen hos dig?

• Jag får alltid mina paket som förväntat

363 Röster 40,8%
  • Ibland verkar de missa att jag är hemma

165 Röster 18,5%
  • Mer regel än undantag att de inte levererar

330 Röster 37,1%
  • Jag använder inte Posten

31 Röster 3,5%
  • Antal röster
    890
JanneJanne123
Som fd anställd på Poståkeriet (var pre det danska debaclet) så kan jag meddela att det i början på 2000-talet inte fanns någon som helst instruktion att man inte fick gå in på folks tomter för att leverera. Möjligt att det kan ha ändrats på 20 år, men det håller jag som högst osannolikt.

Fick förövrigt brev levererade till dörren av brevbäraren för någon vecka sedan när vår brevlåda råkade vara blockerad av en grävmaskin.

• Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Silver78 Silver78 skrev:
Det var inte fråga om olaga intrång i juridisk mening utan att brevbäraren inte får inte göra intrång på privat egendom utan att kunden gett sitt samtycke och betalat för en utökad service.
Du skrev ”man får inte” och nu ”brevbäraren inte får göra intrång”. Det intressanta som min killgissningskommentar syftade på var ju givetvis var denna information kommer från. Det var inte från lagboken kom vi fram till. Vilken kraft är det då som stoppar brevbärarna från att ringa på dörren utan detta samtycke?Vill du ta en livlina och använda @thomas33 :s gissning att det är (samtliga) postföretags strikta interna regelverk? Kan du i så fall återge dessa här? Är det du som bestämt det? Europadomstolen? Ja, du fattar, killgissning. Men svårt att komma undan med på ett internetforum.

• Gilla
nissenhj och 3 till
  • Laddar…
N noupe skrev:
Du skrev ”man får inte” och nu ”brevbäraren inte får göra intrång”. Det intressanta som min killgissningskommentar syftade på var ju givetvis var denna information kommer från. Det var inte från lagboken kom vi fram till. Vilken kraft är det då som stoppar brevbärarna från att ringa på dörren utan detta samtycke?Vill du ta en livlina och använda @thomas33 :s gissning att det är (samtliga) postföretags strikta interna regelverk? Kan du i så fall återge dessa här?
Är du seriös? Du kan tolka som du vill. Företagets riktlinjer är ju som en lag för den enskilde arbetstagaren. Jag återberättar dessutom bara vad en kompis som jobbar inom PostNord har sagt till mig. Om det är postlagen, försäkringsvillkor eller enbart postnords egna direktiv som styr har jag ingen aning om. Vet däremot att de lokala rutinerna kan skilja sig. Vi ville ha samma upplägg som vårt syskonkontor i Göteborg hade. Det gick inte i Stockholm.

Hur skulle man kunna tolka ditt inlägg på något annat vis?

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Microkatten
Här åker brevbäraren in på gårdsplan, långt från brevlådan, varje gång ett paket skall lämnas. Han till och med bankar på dörren om vi inte märker postbilen. Det har faktiskt fungerat utmärkt det senaste året, inga fejkade leveransmissar eller intrångsskräck. Visserligen bevakar katterna gränserna - vi kallar dem Terminators - men det är nog bara mössen som avskräcks från att besöka gården.

• Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
Silver78 Silver78 skrev:
Är du seriös? Du kan tolka som du vill. Företagets riktlinjer är ju som en lag för den enskilde arbetstagaren. Jag återberättar dessutom bara vad en kompis som jobbar inom PostNord har sagt till mig. Om det är postlagen, försäkringsvillkor eller enbart postnords egna direktiv som styr har jag ingen aning om. Vet däremot att de lokala rutinerna kan skilja sig. Vi ville ha samma upplägg som vårt syskonkontor i Göteborg hade. Det gick inte i Stockholm.
Källan för dina bestämda uttalanden var alltså vad en kompis sagt till dig. Det kunde du ju sagt i ditt inlägg. ”Jag har hört från en kompis att iallafall specifikt PostNord inte får gå in och ringa på någons dörr om de ej ska leverera en försändelse till den adressen”. Då hade du varit seriös.

Sen tycks ju denna historia inte stämma, baserat på annan PostNord-anställd som svarat i denna tråd och brevbärares allmänna uppträdande.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Största (enda?) anledningen är, som sagt var, att utdelningen måste slimmas så att allt hinns med på så kort tid som möjligt. Då finns det inget utrymme för att öppna bildörren en extra gång, utan står inte mottagaren i givakt vid brevlådan/infarten åker paketet tillbaks i säcken och hamnar på ICA istället.

Redigerat:
  • Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
Här kommer postbilen och ringer på om dom har paket till mig. Någon timme senare kommer samma (!) bil och levererar breven i lådan.

Är jag inte hemma går paketet till Coop och avin kommer dagen efter, alt sms samma dag. Hur dom meddelar beror på leverantörens instruktion.

Funkar 100% korrekt.

• Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Har haft varierande erfarenhet av posten. I min tidigare lägenhet insåg postkillen att det alltid var folk hemma hos oss (föräldraledig) så alltid när vi hade brev som uppenbart inte gick in i brevinkast tog killen med sig dem ändå och plingade på för att lämna posten. Alltså inga såna lappar att brev inte kunde levereras utan skickas till ombud.

Sen har posten också slarvat bort paket, men har haft turen att ha mindre ombud som man så småningom lär känna, då kan man vara där och hämta ett paket och killen frågar om jag inte ska hämta det andra som ligger också. De gångerna har det strulat med streckkoder och det finns inte en ledtråd i någon spårning att paketet skall finnas hos ett ombud trots att det gör det och ombudet har också lyckats lämna ut paketet.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
useless useless skrev:
Största (enda?) anledningen är, som sagt var, att utdelningen måste slimmas så att allt hinns med på så kort tid som möjligt. Då finns det inget utrymme för att öppna bildörren en extra gång, utan står inte mottagaren i givakt vid brevlådan/infarten åker paketet tillbaks i säcken och hamnar på ICA istället.
Detta köper jag, men om dem nu har ingått ett avtal som innebär att paketet skall lämnas vid dörren så vore det väl trevligt om man försökte göra just detta.
Jag hade varit åtskilligt mindre frustrerad om paketet gått direkt till ombudet istället för på en fejkleverans som bara lägger dygn till min väntan.

• Gilla
nissenhj och 3 till
  • Laddar…
Vi har sen kanske ett halvår då och då fått en grannes post i vår brevlåda. Båda våra namn står på en förteckning utanför porten, på knappen till porttelefonen, på en förteckning innanför porten och slutligen på våra brevlådor. Vi har helt olika efternamn och inte speciellt vanliga sådana. Den post vi fått har tydligt varit adresserad till grannen.

Häromdagen fick vi "förklaringen". Något hade varit fel med lägenhetsnumret??? :dizzy::thinking::rolleyes:

• Haha
nissenhj
  • Laddar…
ceson ceson skrev:
Detta köper jag, men om dem nu har ingått ett avtal som innebär att paketet skall lämnas vid dörren så vore det väl trevligt om man försökte göra just detta.
Jag hade varit åtskilligt mindre frustrerad om paketet gått direkt till ombudet istället för på en fejkleverans som bara lägger dygn till min väntan.
Hemleverans innebär oftast leverans till tomtgräns. Ups och fedex brukar tillåta att paketet ställs på anvisad plats.
Är det lite större/tyngre paket brukar "alla" ringa på och de flesta brukar hjälpa till en bit längre än de ska (förlåt, behöver).
Vill man vara säker på att få paketet längre än till tomtgräns, måste man beställa tjänsten inbärning också - lycka till med det, skulle jag vilja säga... beställer nan fyån utlandet måste man veta vad tjänsten heter i avsändarlandet, och dessutom måste man få avsändaren att beställa den... sen får man finna sig i att det ändå inte görs.

S sunqan skrev:
Hemleverans innebär oftast leverans till tomtgräns.
Beror väl helt på hur man bor. I ett flerfamiljshus/hyreshus förväntar jag mig att någon ringer på lägenhetsdörren och lämnar över godset. Känns knappast hemlevererat om det skulle dumpas vid fastighetsgräns om det på fastigheten finns tiotalet höghus. Inte ens halvlevererat ärligt talat...

Har sett att det numera ofta förtydligas med ’leverans till trottoar’
Skulle dock bli mäkta förbannad om det ’levererades’ till trottoar utan att någon sett till att jag tog emot godset. Alltså måste chauffören räkna med att ringa på dörren/porttelefon.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Eller så är det underförstått så att du ska stå och vänta vid trotoaren? Annars går paketet till ett utlämningsställe...

Verkar iallafall vara den principen många kör med.

• Haha
  • Ledsen
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.